Gå til innhold

Hjelp! Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem. Jeg gikk forkurs for ingeniører for å få kompetanse i mattematikk 2mx/3mx og fysikk 2fy.

I skoleåret 09/10 skal kravet om fordypning i mattematikk og fysikk fjernes og man trenger kun gen studiekomp for å komme inn på nautikkstudiumet.

Men nå er det stor etterspørsel etter styrmenn og derfor har høgskolene bestemt seg for å ta i bruk denne regelen fra og med årets opptak. Det ble bestemt i januar i år.

Konsekvensen er at jeg har gått et helt år på skole på et forkurs som høgskolene selv kjører, og tatt studielån og har seff tapt arbeidsfortjeneste i tillegg, og nå i januar sier de at det er ikke krav lengre??????

Kan de gjøre dette? Hvorfor blir ikke vi som har fordypning som fortsatt trengs siden pensum er det samme, prioritert og dersom de ikke klarer å fylle opp de plassene de har kan de ta inn elever uten denne kompetansen. Jeg får ikke engagn poeng for forkurset. Blir ike tatt hensyn til i det hele og det store. De har 18 plasser ved Høgskolen i vestfold og nå 70 søkere som flesteparten kun har generell studiekompetanse. Og disse må jeg nå konkurrere med på lik linje. Kan da ike være sånn som dette??

Er det ikke i skolens interesse å ha elever som er kvalifiserte og derfor har større mulighet til å fullføre studiet?

Jeg føler meg lurt og lurer på hvem jeg må saksøke for å få pengene mine tilbake?

Hva kan jeg gjøre?

PS: Ved utdanningsdepartementet sier de at denne regelen visste skolene om for 2 år siden.....

Endret av Justice496
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...