evilleader360 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei, fikk utdelt 3 oppgaver og skjønner ikke noe (læreren har ikke gjennomgått stoffet ennå): 6.3 I sola frigjøres energi ved en fusjonsprosess der fire protoner omdannes til en heliumkjerne og to positroner: Prosessen kan skrives slik: 41(opp)1(ned)H --> 4(opp)2(ned)He + 2 1(opp)0(ned)e A)Et positron er et positivt ladd elektron. Hvordan kan vi se at det er et positivt ladd elektron. Hvordan kan vi se at det er positivt ladd, ut fra reaksjonen ovenfor? B) Massen til fire protoner er nødt til å være større enn massen til en heliumkjerne og to positroner. Hvordan kan vi slå fast det? C) Massen til de ulike partiklene er gitt nedenfor, målt i u. Regn ut hvor mange prosent av massen som blir borte i fusjonsprosessen. massen til et proton: 1,00730 u massen til heliumkjerne: 4,00260 u massen til positron: 0,0005 u (Søstra mi prøvde å forklare meg oppgave C, men jeg forstod ingenting. Hun er ikke hjemme akkurat nå (russetid ) og leksene skal leveres inn imorgen. Håper noen kan hjelpe meg ! Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Svar, noen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå