Skinney Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hey! Har nå skrevet et pilotskript for et TV-Drama og vil gjerne få sendt dette inn til noen som kanskje kunne tenkt seg å filmatisere det. Men hvem!? Grupper som Monster Media og lignende svarer ikke på mail og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for å vise manuset frem til de rette folk. Noen tips? Lenke til kommentar
Robols Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hei Du kunne ikke tenkt deg å prøvd å laget noe ut av det selv da? Slå sammen noen kamerater. Noen av dere har sikkert et videokamera også. Om ikke det ønskes, er det mange der ute som driver med amatørfilming, og det er nok her du burde begynne. Spør her på forumet om det er noen som kunne tenke seg å prøvd seg, eller på Norsk amatørfilm Forum Hør litt her og der. Vanskelig å få noe på TV, så prøv deg litt med amatører. Lykke til! Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Hei Du kunne ikke tenkt deg å prøvd å laget noe ut av det selv da? Slå sammen noen kamerater. Noen av dere har sikkert et videokamera også. Om ikke det ønskes, er det mange der ute som driver med amatørfilming, og det er nok her du burde begynne. Spør her på forumet om det er noen som kunne tenke seg å prøvd seg, eller på Norsk amatørfilm Forum Hør litt her og der. Vanskelig å få noe på TV, så prøv deg litt med amatører. Lykke til! Takk skarru ha. Får se hva folket på norskfilmforum har å si Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Du kan jo prøve Fabelaktiv. Tror de har gjort noe lignende før Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Du kan jo prøve Fabelaktiv. Tror de har gjort noe lignende før Takk for tipset! Sendte mail til dem nå, så var det bare å krysse fingrene for svar Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Først og fremst vil jeg anbefale deg i å ta kontakt med en manusforfatter som kan lese noen utdrag fra manuset, og så gi deg tilbakemelding på det. Og de fleste på NAFF er overlegne drittsekker. Sånn at du vet det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hva med å poste manuset her og så få tilbalemeldinger? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Manuset her sier du? Tja, kan vel egentlig ikke skade... Er 52 sider med lesning, så gudd løkk ;-) EDIT: glemte manuset Endret 21. mai 2008 av Skinney Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Ingen tilbakemeldinger? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 La meg lese Unnskyld, er utålmodig. Glemmer at det ikke bare er jeg som har det hektisk på denne årstia Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Og de fleste på NAFF er overlegne drittsekker. Sånn at du vet det. Pøh. Tull. Folk med humor er ikke nødvendigvis drittsekk. Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Leste manuset Eller... De ti første Jeg syntes den virket morsom. Bra manus Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Leste manuset Eller... De ti første Jeg syntes den virket morsom. Bra manus jay Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Noen andre som har fått lest manuset enda? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Mentor: Trond Arntzen tronda Trond Arntzen er utdannet manusforfatter (MA in Screenwriting) fra Leeds Metropolitan University, og har også studert litteratur og fortellerkunst. Han utvikler manus for film/tv og teater, ved siden av å skrive prosa. Med novellesamlingen Du er ikke den eneste (Aschehoug 2007) debuterte han skjønnlitterært. I teatersammenheng debuterte han med en bearbeidelse av kultfilmen Bad Boy Bubby for Agder teater våren 2006. Han har også oppdrag som dramaturg. Trond Arntzen Svar på søknaden Hei Skinney Takk for manus. Du har et godt blikk for karakterer. Det er lettlest (i positiv forstand), har mange gode tilløp og føles troverdig. TV-drama er nok det mest komplekse historieformatet vi har i dag. I TV-dramaet veves flere karakterer og deres inividuelle mål sammen til en lang historie. En sesong kan typisk være på bortimot 13 timer alt i alt. I spillefilm-formatet forteller man gjerne historien til en markert hovedperson og en gruppe bi-karakterer - inenfor en ramme på omtrent 2 timer. Du har skrevet en pilot til et TV-drama, noe som er imponerende i seg selv. Dessuten er det en fantastisk skriveøvelse. Men som salgs-pitch er ikke dette nok. Det produsentene er opptatt av er gjerne konseptet. Å finne et salgbart konsept for et TV-drama er nesten en kunst i seg selv. Dersom du skulle presentert serien DRAMA, ikke 1. episode - hvordan ville du gjort det? Du har forsåvidt allerede forsøkt; DRAMA er et TV-Drama som omhandler elevene i tredje klasse Drama på Lillestrøm VGS. Men er dette interessant nok i seg selv? Det finnes utallige drama-klasser. Hva gjør akkurat denne klassen på Lillestrøm VGS spesiell? Hvorfor vil vi vite mer om akkurat denne klassen? Hva kan denne klassen fortelle publikum som ingen andre 3. klasser kan? Har denne klassen et større potensiale som kilde for et TV-drama enn alle andre? Hvorfor? Osv, osv. Et godt konsept er det bærende elementet i et TV-drama. Alt hviler på dette. Et eksempel kunne vært at dette var et elitegymnas for drama-elever. Da ville nok hverdagen vært preget av både vennskap og konkurranse som man sjelden ville finne i andre "normale" 3. klasser. Som jeg ser det har du med DRAMA fortalt en historie om en ganske normal 3. klasse med ganske gjennomsnittlige elever. Det fortelles om parforhold, slanking, mobbing, vennskap m.m. Noe som ikke er galt i seg selv, men den ene store og sterke historien mangler. Og grunnen er rett og slett at du mangler den ene store og sterke karakteren som kan bære denne historien. Dessuten mangler som jeg nevnte et sterkt konsept i bunn. Husk at alle historier skapes av karakterer som vil noe utenom det vanlige, men har store problemer med å oppnå det. Karakterene dine virker troverdige og interessante, men dessverre ikke sterke nok. Dessuten virker alle like viktige. Dermed blir manuset preget av mange små intriger snarere enn en stor og viktig konflikt. Om du vil jobbe videre med dette, så må du finne kjernen. Hva er den viktigste konflikten/historien, og gjerne blåse den opp og forstørre den. Dersom dette hadde vært en eliteklasse, så kunne en hovedkonflikt f.eks. handlet om casting til et stort og prestisjetungt teaterstykke. Til slutt vil jeg understreke at du skriver god dialog og det er som sagt tilløp til flere gode historier som kan bli interessante dersom du dyrker dem. Jeg liker f.eks. godt Kristian og Lars sitt kompisforhold. De har flere gode og morsomme replikkvekslinger. Trekantdramaet og farsen rundt Lars er også morsomt og tidvis godt fortalt. Lykke til videre. Mvh Trond Arntzen Lenke til kommentar
Noreng Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Leste hele nå. Godt manus, men er enig i det han fyren sa. Lag heller en hovedperson, og et hoveddrama, sammen med alle de andre dramaene. Ellers var det kjempebra. Selv om jeg ofte glemte litt av hvem personer som var hvem, så var det genialt. Hadde det blitt filmatisert, burde du virkelig satse på å skaffe deg gode skuespillere, fordi det virker som et veldig krevende stykke. Ellers var det kjempebra. Elsket delen med Lars / Kristian + Kaffen. Lo veldig, veldig godt av den. "jeg tviler ikke" haha Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Leste hele nå. Godt manus, men er enig i det han fyren sa. Lag heller en hovedperson, og et hoveddrama, sammen med alle de andre dramaene. Ellers var det kjempebra. Selv om jeg ofte glemte litt av hvem personer som var hvem, så var det genialt. Hadde det blitt filmatisert, burde du virkelig satse på å skaffe deg gode skuespillere, fordi det virker som et veldig krevende stykke. Ellers var det kjempebra. Elsket delen med Lars / Kristian + Kaffen. Lo veldig, veldig godt av den. "jeg tviler ikke" haha Hehe, Lars / Kristian har noen fine scener ja Er også enig i hva han fyren sa, og driver å ler med å sette disse karakterene i en annen setting. Kanskje de lager et TV-Show sammen eller noe. Har uansett puttet prosjektet litt på hold da jeg skriver manus for en serie som heter spurv nå (www.spurv.com). Men det er godt å vite at karakterene er godt likt, så blir det lettere å returnere til dem senere. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hva med å lage et manus til en kortfilm som i hovedsak handler om Lars og Kristian? Betydelig enklere å få til det enn en serie. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Hva med å lage et manus til en kortfilm som i hovedsak handler om Lars og Kristian? Betydelig enklere å få til det enn en serie. Næææ. Hva er vitsen med å ha kule karakterer hvis du bare får brukt dem til 15-20 minutter? Får prøve å skrive karakterene inn i en bedre setting, og gjøre Robert en mer sterkere karakter, når jeg får bedre tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå