Martin-sama Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei! Har prøve i naturfag 1. klasse imorgen. Daniallcellen (galvanisk element) er noe av de vi skal kunne. Jeg har lest litt på den og skjønner prinsippet (tror jeg). Men jeg ser ikke helt hva den saltbroen gjør for noe. Den lager en sluttet krets det er greit. Men hvilken betydning ionene har, skjønner jeg ikke. Det går positive natrium-ioner til kobberløsningen og negative svoveloksid-ioner til zinkløsningen. Men hva gjør disse? De deltar jo ikke i reaksjonen på noen som helst måte? Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg fikk akkurat det samme spørsmålet på tentamen i 3kj, lol:p Saltbroen nøytraliserer ladningsforskjellene i cellene. I halvcellen med sink vil sinkioner bli dannet hele tiden og gi en positiv ladning. I løsningen anoden og katoden står i er det vanligvis SO4 2-, disse går ut i sinkcellen for å oppveie den positive ladningen og omvendt. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Okei, takk for raskt svar! Så de negative SO4 2- ionene som blir dannet fra kobberløsningen forflytter seg til sinkbegeret for å nøytralisere de positive Zn2+ - ioene? Og de positive Na+ ionene fra saltbroen går til kobberet for å nøytralisere CuSO4 som nylig har blitt redusert og blitt negativt ladet? Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 hva slags anode og katode er det snakk om? kobber og sink? og hva er løsningene i hver av halvcellene? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Det er sinkstav i en ZnSO4-løsning og kobber i en CuSO4-løsning. Og saltbroen har en Na2SO4-løsning. Endret 15. mai 2008 av Martin-sama Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå