skrate Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei Har behov for å kjøre 64 bits OS med masse RAM og regner med det er Linux som er beste alternativet, men ønsker også å kunne kjøre Windows applikasjoner i XP eller W2K ( ja, bruker den ennå ). Noen som vet om eventuelle problemer med Linux/Windows i dualboot på en maskin med 16-32 GB RAM? Er kanskje et windowsspørsmål, men regner med noen av dere Linuxfolket har vært borti problemstilingen før. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Linux vil ihvertfall fungere fint. Det spiller ingen rolle hverken for Linux eller Windows om den andre også er installert i et dual-boot oppsett. Hvordan Windows takler 16-32 GB ram vet jeg ikke, (men du må ha en 64-bit versjon). Wine er foreløpig kun 32-bit, så jeg tipper at du ikke får tilgang til alt minnet om du kjører Windows-programmer via Wine. 64-bit støtte er vel planlagt etter 1.2. Du vil ofte heller ikke få tilgang til alt minnet om du bruker native Windows, da mange proprietære programmer for Windows fortsatt er kompilert for og kun kommer i 32-bit utgaver. Lenke til kommentar
skrate Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Regnet med at Linux ville funke greit nok, men vil unngå Wine og VMware ol. i første omgang da jeg er en kommende Linuxbruker, men dog så fersk :-) Hadde helst sett at jeg kunne bruke samme boksen til å kjøre 32-bits windows ( dualboot ), selv om det fysisk er installert mer en 4 GB RAM og denne kun vil være tilgjengelig under Linux. Kan det være noen problemer med det ? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Med 32-bit Windows vil du kun få ca 3,2 GB tilgjengelig minne. Ville heller gått for 64-bit, hvis du har lisens. 32-bit byr ikke på større problemer enn sløsing av ressurser. Wine er ikke så vanskelig. Sjekk WineHQ sin AppDB først. De som er merket platinum fungerer vanligvis veldig lett, praktisk talt som i Windows, i Wine. Endret 15. mai 2008 av HavarN Lenke til kommentar
skrate Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Takk for svar. Var det jeg hadde håpet på. Vil nok ta en glidende overgang til Linux og Wine der det er gode alternativer / funker greit, men ønsket å fortsette med w2k paralellt med dette inntil overgangen er fullført, selv med overflødig RAM i boksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå