_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Som topic forteller, er nybegynner med kameraer som Speilrefleks.. Jeg ble litt skuffet over en ting, men også som jeg måtte ha ventet meg også.. Jeg synes objektivet på den ( standar ) har fryktelig lite med zoom å hente, men skjønner at det ikke er det beste pga prisen på kameraet OG objektivet er jo underkanten av 5 blanke tusen.. Men skal til USA til sommern, og har lyst på gode bilder med gode muligheter til å zoom'e inn på ting jeg har lyst å få med meg.. Så lurte derfor på om det er noe bra objektiver jeg kan kjøpe, som er en god del bedre enn det standar objektivet som er på 18-55mm.. Vet at objektiver er noe som er bra dyrt, men er ikke en ordentlig foto-entusiast som har dette som hobby.. Kan noen gi meg noen gode forslag til objektiver til Canon EOS 400D med pris? =) En ting til jeg lurer på, dette 18 - 55 mm greiene på objektivet, hva har det å si? Har sett andre objektiver med feks 16-70mm, 100 - 200mm osv osv.. Håper på gode svar, takk :-D Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hvis du ikke vil bruke så mye penger, men vil ha en god zoom/tele vil jeg råde deg til å titte litt på Canon 70-200mm f/4. Den ligger vel på rundt 600$ som er rundt 3000kr. Ellers så har du canon sin EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM som koster 450$ som er rundt 2300kr Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 En ting til jeg lurer på, dette 18 - 55 mm greiene på objektivet, hva har det å si?Har sett andre objektiver med feks 16-70mm, 100 - 200mm osv osv.. Disse tallene forteller deg brennvidden på objektivet. Se for deg når du var liten og lekte med forstørrelsesglass og samlte lyset til et punkt og det punktet ble veldig varmt. Det samme gjør du med linsen på objektivet - samler lyset til et punkt. Tallet sier avstanden fra linsen til brennpunktet. Lave tall (generelt 14mm - rundt 30mm) er vidvinkel, du får med mye i bredden på bildet. "Normale" tall, som er på kit-objektivet, gir bilder som du tar nå. Tall over det er et såkalt teleobjektiv som du kan bruke til å ta bilder av ting på lang avstand. Zoomen på objektiv er hvor mye du kan justere brennvidden. Jo større avstander - jo mer zoom. Forskjellige objektiver finner du ved å søke i f.eks. prisguiden på hardware.no Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei! Her er et par linker som er greie og lese for nybegynner. Her står det meste om fotografering ,objektiver osv. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Denne er dedikert 400D https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287 Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Hvis du ikke vil bruke så mye penger, men vil ha en god zoom/tele vil jeg råde deg til å titte litt på Canon 70-200mm f/4. Den ligger vel på rundt 600$ som er rundt 3000kr. Ellers så har du canon sin EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM som koster 450$ som er rundt 2300kr Okey, er slikt bedre å kjøpe ifra USA feks. fremfor en nettbutikk her hjemme feks? Noe mulighet å kanskje dra innom en foto butikk å prøve objekter på kameraet og se hva jeg liker osv. så jeg får et tall jeg kan gå etter? Noen butikker som dette kan gjøres i? Har sett en del på objekter på komplett.no, og fant denne som starter der den orginale jeg har nå slutter, noe jeg ville vært veldig fornøyd med.. Men 200mm brennvinkel ut, er det bra langt? Hva har dere andre som er en flittig bruker av zoom? Btw, vil den Sigma' objektivet jeg linket til passe til min 400D? Hvordan vet jeg hvilken "sockel" jeg har og hva jeg må kjøpe? EDIT: Når man har et objektiv som kan zoom'e langt, det blir vel ikke sånn at det kan bli uklart ogsånt da ( tenker på evnt. ting i lufta(varmebølger, insekter osv)) ? Leste edit selv, hørtes veldig teit ut, men hva vet jeg.. En grunn til at jeg spør.. =D Btw, takk for en fin beskrivelse på dette med bredvinkel og brennvinkel til smoothie =) Endret 15. mai 2008 av _Daniel_ Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er en del penger å spare på å kjøpe fra USA, men bedre er det vel ikke. Det beste er alltid å gå i en butikk der du kan prøve deg litt frem og kunne komme tilbake til hvis du skulle være uheldig og ha noen problemer i ettertid. Jeg tror at du i ditt tilfelle burde reise i en butikk for å prøve deg litt frem med hva slags brennvidder du ønsker deg. Jeg var veldig rask med å kjøpe meg et billig 70-300mm objektiv, dette har mer eller mindre blitt liggende ubrukt. Det var en rask handel og passet vel egentlig ikke mitt bruk. I ettertid har jeg funnet ut at jeg kunne klart meg lenge med en vidvinkel og telelinsa jeg har nå, som er 50-150mm. Dette brennviddeområdet passer meg mye bedre. Vær obs på at hvis du kjøper en billig telelinse uten bildestabilisering (IS/VR/OS/VC) vil du slite med å ta bilder i alt annet enn dagslys. Som sagt, lån av en kamerat eller i en butikk slik at du kan prøve ut brennviddene litt først. Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er ca dobbel pris på objektiver i Norge kontra USA. Fotovideo.no er også en butikk. Møllergata 9 (om jeg ikke husker feil) Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Det er en del penger å spare på å kjøpe fra USA, men bedre er det vel ikke. Det beste er alltid å gå i en butikk der du kan prøve deg litt frem og kunne komme tilbake til hvis du skulle være uheldig og ha noen problemer i ettertid. Jeg tror at du i ditt tilfelle burde reise i en butikk for å prøve deg litt frem med hva slags brennvidder du ønsker deg. Jeg var veldig rask med å kjøpe meg et billig 70-300mm objektiv, dette har mer eller mindre blitt liggende ubrukt. Det var en rask handel og passet vel egentlig ikke mitt bruk. I ettertid har jeg funnet ut at jeg kunne klart meg lenge med en vidvinkel og telelinsa jeg har nå, som er 50-150mm. Dette brennviddeområdet passer meg mye bedre. Vær obs på at hvis du kjøper en billig telelinse uten bildestabilisering (IS/VR/OS/VC) vil du slite med å ta bilder i alt annet enn dagslys. Som sagt, lån av en kamerat eller i en butikk slik at du kan prøve ut brennviddene litt først. Ja, tror du har rett med det, er nok best å prøve før jeg kjøper å finne ut hva jeg synes er nok.. Men en billig telelinse? Det vil si objektiv eller? Driver å ser litt i kameraet mitt, ifra 18 til 55 av hvor jeg synes den nye linse burde starte.. Syntes 35-55 er et greit sted å starte, men vidre oppover vet jeg ikke.. Men om jeg vil ha en linse ifra rundt 40-55 og med god zoom'ing, er 55-200 et dårlig valg da? Kan det ikke brukes som et allround objektiv siden den starter "smått" og har en god zoom i tillegg? Men hvor stress kan det være å bytte linse om man feks skal ta bilde av blomster feks en dag, og noe helt annet en annen dag ( bytte til feks 55-200 mm )? Jeg kommer ikke til å gå rundt å snuse blandt blomster, kameraet skal brukes til feks bilder av ting i fart ( som feks RC bilen min når jeg hopper osv ) og bilder ifra ferie osv.. Kan hende jeg overdriver litt med å dra til med 200mm i brennvinkel, men har ikke dere som bruker 150mm osv noen ganger ønsket å ha bare litt til å gå på?? =p Er litt mye fremogtilbake, men håper dere overlever.. =P Hva synes dere om denne: Sigma 55-200mm f/4-5.6 DC Canon ? Det er ca dobbel pris på objektiver i Norge kontra USA.Fotovideo.no er også en butikk. Møllergata 9 (om jeg ikke husker feil) Ja, stemmer det, hørte naboen snakket om det samme.. =) Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Men en billig telelinse? Det vil si objektiv eller? Stemmer det. Har en fæl uvane der gitt... Har dessverre ikke peiling på Sigmaen du nevner. Og det vil jo alltids være sånn at man savner litt mer tele noen ganger og litt mer vidvinkel andre ganger. Når det gjelder det med å bytte objektiv, så lever ihvertfall jeg lett med det. Skal jeg ut i skogen tar jeg med meg 50-150 og enten 17-50 eller 11-18. Skal jeg i et eller annet selskap (et sted med masse mennesker) tar jeg med meg en 50mm fast. Bytte objektiv tar deg 1 minutt og resultatet er at du får mange flere blinkskudd enn med en 18-200 eller noe med alt for stort spenn i brennvidde. Morsomste objektivet jeg har er en fast 50 mm (f1.4), denne har null fleksibilitet, men til gjengjeld blir de bildene du treffer på som regel skikkelig bra. Denne gangen tror jeg jeg ikke sa linse en eneste gang... Lenke til kommentar
El chico Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Smoothie: Fin måte å forklare brennvidde på. Hvor mye du vil bruke på objektiv må du selv anbefale. Objektivet du foreslår er billig, men kanskje ikke mer enn det. Skal du knipse litt i ny og ned og ikke stiller store krav til bildekvalitet er dette et helt greit kjøp. Generelt kan objektiver deles inn i 3 grupper: - Massemarkedet - Entusiast - Profesjonelle Forskjellen i bildekvalitet mellom massemarkedoptikk og entusiastoptikk er MYE større enn mellom entusiastoptikk og profesjonell optikk. Tror derfor at det fort kan lønne seg å ikke kjøpe det billigste objektivet, men heller kanskje legge noen kroner mer i det. Men dette må du avgjøre helt selv. Når sant sant skal sies så har Canon kommet med en 50-250 mm med bildestabilisator. Denne koster ca 2200,- og hører til massemarkedesegmentet. Den har kommet bra ut i tester. Tror du blir mer fornøyd med den enn Sigmaen du foreslo. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Men en billig telelinse? Det vil si objektiv eller? Stemmer det. Har en fæl uvane der gitt... Har dessverre ikke peiling på Sigmaen du nevner. Og det vil jo alltids være sånn at man savner litt mer tele noen ganger og litt mer vidvinkel andre ganger. Når det gjelder det med å bytte objektiv, så lever ihvertfall jeg lett med det. Skal jeg ut i skogen tar jeg med meg 50-150 og enten 17-50 eller 11-18. Skal jeg i et eller annet selskap (et sted med masse mennesker) tar jeg med meg en 50mm fast. Bytte objektiv tar deg 1 minutt og resultatet er at du får mange flere blinkskudd enn med en 18-200 eller noe med alt for stort spenn i brennvidde. Morsomste objektivet jeg har er en fast 50 mm (f1.4), denne har null fleksibilitet, men til gjengjeld blir de bildene du treffer på som regel skikkelig bra. Denne gangen tror jeg jeg ikke sa linse en eneste gang... Hehe, ja tenkte meg det at det ikke er stress å bytte objektiver.. Men er uansett greit å ha flere "på lager" om man vet på forhånd HVA man skal ta bilde av.. Så et nytt objektiv blir det uansett, men standar objektivet blir nok med som "reserve" =) Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Smoothie: Fin måte å forklare brennvidde på. Hvor mye du vil bruke på objektiv må du selv anbefale. Objektivet du foreslår er billig, men kanskje ikke mer enn det. Skal du knipse litt i ny og ned og ikke stiller store krav til bildekvalitet er dette et helt greit kjøp. Generelt kan objektiver deles inn i 3 grupper: - Massemarkedet - Entusiast - Profesjonelle Forskjellen i bildekvalitet mellom massemarkedoptikk og entusiastoptikk er MYE større enn mellom entusiastoptikk og profesjonell optikk. Tror derfor at det fort kan lønne seg å ikke kjøpe det billigste objektivet, men heller kanskje legge noen kroner mer i det. Men dette må du avgjøre helt selv. Når sant sant skal sies så har Canon kommet med en 50-250 mm med bildestabilisator. Denne koster ca 2200,- og hører til massemarkedesegmentet. Den har kommet bra ut i tester. Tror du blir mer fornøyd med den enn Sigmaen du foreslo. Denne du linket til som er med bildestabilisator ( som er forkortet IS? ) den så ikke ille ut nei, fant denne også hos FotoVideo, og de har jo også butikk i Møllergata 10 ( ikke 9 som nevt ovenfor ) så jeg burde vel dra ned å spørre om å prøve det objektivet.. Så FotoVideo var den dyreste butikken med dette, men jeg betaller det mellomlegget ifra den billigste, ved at jeg får prøve det påforhånd, så jeg vet om jeg blir fornøyd samt. å få det med seg ut døra av butikken.. =) Men det med IS på objektivet, åssen kan objektivet gjøre så det blir mer stabilitet?? Noen som vet om FotoVideo har alt dem har i nettbutikken sin også i butikken? Takk for et godt svar El_chico =) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Men det med IS på objektivet, åssen kan objektivet gjøre så det blir mer stabilitet?? Et eller flere linseelement flytter på seg for å kompensere for bevegelse, vil jeg tro. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 IS fungerer på den måten at et (eller fler?) linseelementer er montert slik at de kan beveges oppned og sideveis for å kompensere bevegelsene som kommer av at du holder det. Dette styres av en liten datamaskin koblet til bevegelses-sensorer. Jeg tror lageret til web-butikken til FotoVideo er den samme som butikken i Møllergata. Tom Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Men det med IS på objektivet, åssen kan objektivet gjøre så det blir mer stabilitet?? Et eller flere linseelement flytter på seg for å kompensere for bevegelse, vil jeg tro. Det jeg også "så" for meg, men stemmer sikkert.. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Men det med IS på objektivet, åssen kan objektivet gjøre så det blir mer stabilitet?? IS'en gjør ikke objektivet mer stabilt, men den kompenserer for bevegelser i kameraet. Hvis du får et bra 50-250 objektiv så dekker du jo et veldig gunstig område, samt at IS'en er genial. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 IS fungerer på den måten at et (eller fler?) linseelementer er montert slik at de kan beveges oppned og sideveis for å kompensere bevegelsene som kommer av at du holder det. Dette styres av en liten datamaskin koblet til bevegelses-sensorer. Jeg tror lageret til web-butikken til FotoVideo er den samme som butikken i Møllergata. Tom Okey.. =) Bra om lageret er der ja, fri fra jobben imårra så tar å drar ned imårra.. :-) Lenke til kommentar
El chico Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 FotoVideo sin lagerstatus på nettet er den samme som i butikken. Objektiver med bildestabilisator (IS = Image Stabilazion (Canon) og VR = Vibration Reduction(Nikon)) har glasselement som beveger seg inne i objektivet. Dette gjør at strålen fra forstørrelsesglasset til Smoothie treffer samme sted og gjør at bildet blir skarpt. Dette gjelder bare for stillestående objekter. Stabilisering stabiliserer bare fotografen sine bevegelser (ustødige hender), men det får ikke en flygende fugl til å stoppe opp. Denne linken forklarer det bedre. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 FotoVideo sin lagerstatus på nettet er den samme som i butikken. Objektiver med bildestabilisator (IS = Image Stabilazion (Canon) og VR = Vibration Reduction(Nikon)) har glasselement som beveger seg inne i objektivet. Dette gjør at strålen fra forstørrelsesglasset til Smoothie treffer samme sted og gjør at bildet blir skarpt. Dette gjelder bare for stillestående objekter. Stabilisering stabiliserer bare fotografen sine bevegelser (ustødige hender), men det får ikke en flygende fugl til å stoppe opp. Denne linken forklarer det bedre. Takk El chico, linken med "filmen" lenger ned på siden gjorde det klart oppi hue på meg..=P Men som sagt, tar meg en tur ned til FotoVideo imårra og vi får se hva jeg kommer hjem med.. =P Skal holde dere oppdatert med hva det blir.. :-D Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Når du er på fotovideo så husk å trekk kølapp, jeg sto der å blomstra og erget meg over dårlig service, slo meg ikke engang at en måtte trekke kølapp, til slutt etter mellom 5 og 10 minutter kom det en bort til meg og spurte om jeg trengte hjelp og om jeg hadde trukket kølapp. Følte meg litt dum ettersom jeg på prinsipp hadde bestemt meg for å stå der til jeg fikk hjelp av en betjening. Jeg slapp imidlertid å trekke kølapp da og fikk hjelp. Endret 15. mai 2008 av Hoptikopter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå