Gå til innhold

Bytte wirelesskort i en Compal HEL80?

Anbefalte innlegg

Har en Compal HEL80 med integrert wirelesskort.

Siden Compal er en PC som (delvis) bygges av Multicom, og det i spesifikasjonen av PCen er et INTEL PRO WIRELESS LAN 3945ABG MINI CARD som er installert, så lurte jeg på om det er en enkel sak å erstatte dette kortet med et INTEL WIRELESS WIFI LINK 4965AGN PCIE MINI CARD ?

Jeg er ikke så veeldig kjent med innsiden av bærbare PCer, men det ser jo ut som begge disse kortene er PCIe minicards, altså bare ta ut det gamle og erstatte det nye?

Noen som vet hvor enkelt dette er, eller kan forklare meg hvordan jeg evt kan gjøre dette på en HEL80?

Og, hvis noen lurer på årsaken til at jeg ønsker å skifte dette kortet, så er det to grunner til det:

1. Jeg opplever en del ustabilitet på nett med 3945 kortet, mens jeg har en annen laptop med 4965 kortet som jeg ikke opplever problemer med overhodet.

2. Jeg har også nylig skiftet router og oppdatert øvrige klientkort i nettet slik at alle utenom HEL80en kjører på N. Med en eneste G pc på nett, så dropper effekten... ønsker derfor å oppgradere også HEL80en til N.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For problem nr 1 kan du ta en titt på den løsningen som etter hvert presenteres i denne tråden.

Ellers, er du sikker på at kortet i din maskin er av Mini-PCIe-type? såvidt jeg vet er det Mini-PCI-kort, som har en ganske annen form enn Mini-PCIe på alle bærbare frem til Napa-platformen som din maskin er bygd på. Har du åpnet maskinen og visuelt bekreftet at ditt kort ser ut som det du linker til? (Mini-PCI-kort er mye bredere enn Mini-PCIe, så det skal være lett å se.

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke åpnet maskinen for å sjekke, nei..

Men, kortet jeg linker til er det som fremstår på konfigurasjonen av PCen når den ble bestilt hos Multicom for et år siden. Det var dette som fikk meg på tanken om at det er mulig.

De to kortene jeg linker til i første post ser da relativt like ut..

Skal uansett åpne maskinen for å tømme den for støv om ikke så lenge, så jeg kan sjekke da.

Vet du sånn ca hvor nettverkskortet ligger i disse maskinene?

Lenke til kommentar

Ja, kortet som er avbildet er ett Mini-PCIe-kort, men jeg har en mistanke om at dette er feil bilde... jeg trodde nemlig at 3945 kun kom i Mini-PCI-form :hmm:

Edit - om nettverkskortet ikke er tilgjengelig fra en luke på undersiden tipper jeg det ligger under tastaturet (på min Compal CL-56 fins det der, rett nedenfor prosessoren om jeg ikke husker feil (en stund siden maskinen har vært åpen)).

Edit 2 - når jeg tenker meg om fins det kanskje en PCIe-versjon av 3945 da det har vært mulig å få Santa Rosa-maskiner med dette kortet i. Men jeg tror fortsatt at din maskin ikke har denne versjonen...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Jeg opplever ustbilitet med mitt trådløse nettverkskort i min Hel 80 jeg også.

Men jeg kommer til å sende min inn etter skolen er ferdig.

Merket ustabiliteten etter jeg hadde den inne hvor de skiftet hovedkortet.

Men det varier så voldsomt når det ikke oppfører seg :(

Lenke til kommentar

Har alle Mini PCIe samme fysiske størrelse, eller er det bare connectorene som bestemmer dette?

Her er ihvertfall de fysiske målene på kortene:

INTEL PRO WIRELESS LAN 3945ABG MINI CARD - Mini-PCI Type III

- Størrelse: 30 x 50.95 x 4.5 mm

Står forøvrig "Mini Card form factor, based on PCIe electrical interface" på Intels dokumentasjon på kortet.

INTEL WIRELESS WIFI LINK 4965AGN PCIE MINI CARD

- PCI Express Mini Card

- Width 0.3 cm

- Depth 3 cm

- Height 5.1 cm

Her står det også at det kreves "Compatible Slots 1 x PCI Express Mini Card"

Kan det tolkes at disse kortene passer i HEL80, gitt at det er dette 3945 kortet som står i pr i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...