Kibs Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Æ si heilljer grøss, dialækt :| Døh. Ikkje prøv d. Dialækt e bære digg. Lære diværse målmærkæ og sånn på skolæ no, og dæ e bære arti. Yay. Lenke til kommentar
Baconburger Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Æ må nåkk si på nytt at detta va en genial trå. Åsså må æ si at mi dialækt e vel en utav di ænkleste dialæktan å skjønne. xD Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Dialækta e de' værst æ veit. Ailtj ha vært my ænklar om vi ailj prata bokmål, eilj enda bedre. Rigsmaal. Dannet tale. Ah, herlicht! Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Dialækt funka fint når man snakka eller vess man snakka me kompisa via msn. Men på et forum dær det e folk fra heile lande e det jo umulig å forstå ka som blir skrve tell tider.. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Æ må nåkk si på nytt at detta va en genial trå. Åsså må æ si at mi dialækt e vel en utav di ænkleste dialæktan å skjønne. xD Eller min? XD Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Idas e lettest å forstå, læt øss æillje prekæ som Ida (vældi klar over at æ itj jol de' no 'a). Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hva om jeg hadde snakket slik som dette da, hadde ikke det vært veldig morsomt å høre på? () Hadd jo blidd slitsåmt i lengdn, e jo ingen som snakke bokmål Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 [...] æksistere de' nå snærre fønky tægn for skarre-r når vi samtidi e igang? DaR e mange sånne dialektprøva dær di bRuge stor R fåR å skRiva skaRRe-R. Men d blir veldi stressanes å lesa d når d står skreve sånn så øve hær. Så kan vel bare sei at eg he skarre-R i dialekte mi så blir alt så møje greiare å lesa. Kanskje. Syns'kje dar va så mange vanskelie dialekta hær inne egentli, men d e vell på gronn av att møje av dialektan e au måden en udtale någe på, å kå slags toneleie d blir sakt i. Sånn pærsonli fåretrekke eg å skriva å lesa på bogmål, på gronn av att d e lettare å se å skjønna kå så står. Når en skrive på dialekt kann d henna at någen så lese d ikkje fårstår alt, eller bruge lengar ti på å fårstå teksten. Fårr dei så ikkje skjønte d så kåmme eg frå sør i Rogalann, å bruge mange rare or når eg snakke te vanli så andre fålk ikkje fårstår, sånn så åkke i stede får "oss" å åkka i stede for "vår/vårt". Enn dialekt så eg savne hær e frå Vågå ellar deromkring. D e grævli rare dialekt di snakke dær, men d blir vell hellar ikkje så spennanes ellar vanskeli å fårstå når d står me skrift. Men løye å hørra på jaffal. Eg e veldi eni me andre fålk hær inne, d e bra att me må skriva bogmål ellar nynårsk. Tenk så vanskeli d hadde vært å lesa hvis någen skreiv dialekt å i tillegg sånne fjortis-fårkårtelsa å greie. Hadde ikkje godde å våre me hær då. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hadd jo blidd slitsåmt i lengdn, e jo ingen som snakke bokmål Mæn fleire som e skummelt nært dæ. Huff og huff. Mæn dæ e faktisk kje så illje når main bi vant te dæ. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) DaR e mange sånne dialektprøva dær di bRuge stor R fåR å skRiva skaRRe-R.Fikk mæ ein jækla go latter me å prøv å uttal d der Kibs: Det som hadd vært værst me dein setninga e jo om de hadde uttalt "morsomt" der siste o ikkje va som å Endret 15. mai 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vil vi virkelig det, Kibs? o__O Lenke til kommentar
Korka Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Na tråån her va drit bra xD No kan æ snakk sånn som æ gjør te vanli.. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Enn dialekt så eg savne hær e frå Vågå ellar deromkring. Vega? Vega, Sømna, Brønnlysund og dæ dær e arti å hør på, ja. Har vel 5 Sømnafolk og ei frå Vega i klassn. Di ha lakt til dels om tonefaille når di snakke mæ oss ainner, då, mæn dæ e arti allikevæl. Vil vi virkelig det, Kibs? o__O Vil vi ke? Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Na tråån her va drit bra xD No kan æ snakk sånn som æ gjør te vanli.. Jeg også. Nuvel xD... Kibs: Bli vant til de (dette er det beste jeg får til, altså) Endret 15. mai 2008 av Loveless Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Jeg også Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor høvlig liten forskjell da men Endret 15. mai 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vel, ej hekje vanlivis problem å skjønne dialekte. Men av og te syns ej det blir litt for mykje. Kor ej kjem frå e vel ikkje nokke problem å skjønne. Eller, det e no kanskje vanskli å sei nøyakti. Men sann ca trur ej dei fleste klare. Kanskje ikkje dei ignorante østlandsfolka da... Likevel. Dialekta mi e no alltis vanskli å skrive sann skikkli. Og det e veldi lett at det smett inn ett bokmålsord elle to her ser ej. uvant. Trurkje ej he hatt so store problem å bli forstått i Oslo, her ej bor no sia ej studera her. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det jør væll de fleste Hylo. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Nå skriver je som je pratær. Kan ikke huske at du pratet slikt, jeg. Faen, faen i helvete, helvete. Oo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg