Gå til innhold

Dialektkafè. Snakk med din egen dialekt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[...] æksistere de' nå snærre fønky tægn for skarre-r når vi samtidi e igang?

DaR e mange sånne dialektprøva dær di bRuge stor R fåR å skRiva skaRRe-R.

Men d blir veldi stressanes å lesa d når d står skreve sånn så øve hær. Så kan vel bare sei at eg he skarre-R i dialekte mi så blir alt så møje greiare å lesa. Kanskje. Syns'kje dar va så mange vanskelie dialekta hær inne egentli, men d e vell på gronn av att møje av dialektan e au måden en udtale någe på, å kå slags toneleie d blir sakt i. Sånn pærsonli fåretrekke eg å skriva å lesa på bogmål, på gronn av att d e lettare å se å skjønna kå så står. Når en skrive på dialekt kann d henna at någen så lese d ikkje fårstår alt, eller bruge lengar ti på å fårstå teksten.

Fårr dei så ikkje skjønte d så kåmme eg frå sør i Rogalann, å bruge mange rare or når eg snakke te vanli så andre fålk ikkje fårstår, sånn så åkke i stede får "oss" å åkka i stede for "vår/vårt".

Enn dialekt så eg savne hær e frå Vågå ellar deromkring. D e grævli rare dialekt di snakke dær, men d blir vell hellar ikkje så spennanes ellar vanskeli å fårstå når d står me skrift. Men løye å hørra på jaffal. Eg e veldi eni me andre fålk hær inne, d e bra att me må skriva bogmål ellar nynårsk. Tenk så vanskeli d hadde vært å lesa hvis någen skreiv dialekt å i tillegg sånne fjortis-fårkårtelsa å greie. Hadde ikkje godde å våre me hær då.

Lenke til kommentar
DaR e mange sånne dialektprøva dær di bRuge stor R fåR å skRiva skaRRe-R.
Fikk mæ ein jækla go latter me å prøv å uttal d der :p

Kibs: Det som hadd vært værst me dein setninga e jo om de hadde uttalt "morsomt" der siste o ikkje va som å :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Enn dialekt så eg savne hær e frå Vågå ellar deromkring.

Vega?

Vega, Sømna, Brønnlysund og dæ dær e arti å hør på, ja. Har vel 5 Sømnafolk og ei frå Vega i klassn. Di ha lakt til dels om tonefaille når di snakke mæ oss ainner, då, mæn dæ e arti allikevæl.

Vil vi virkelig det, Kibs?

o__O

Vil vi ke?

Lenke til kommentar

Vel, ej hekje vanlivis problem å skjønne dialekte. Men av og te syns ej det blir litt for mykje. Kor ej kjem frå e vel ikkje nokke problem å skjønne. Eller, det e no kanskje vanskli å sei nøyakti. Men sann ca trur ej dei fleste klare. Kanskje ikkje dei ignorante østlandsfolka da...

Likevel. Dialekta mi e no alltis vanskli å skrive sann skikkli. Og det e veldi lett at det smett inn ett bokmålsord elle to her ser ej. uvant.

Trurkje ej he hatt so store problem å bli forstått i Oslo, her ej bor no sia ej studera her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...