Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan foregår engelsk muntlig eksamen?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er helt ny her på forumet. :new_woot:

Jeg bare lurte på om det er noen som har gått opp i engelsk muntlig på videregående nivå. Hva skjer egentlig, og har dere noen tips?

Jeg skal opp i skriftlig 2 Juni og muntlig 5 juni. BTW:det er VK1 Engelsk 1+2 det er snakk om. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen!

Du får tildelt et emne innenfor pensum noen dager før eksamensdagen, så skal du prate om emnet på selve eksamensdagen. De som er tilstede for å gi deg karakter er læreren din og en sensor. Du får ha med deg et ark med notater. Læreren din er der for å hjelpe deg, det vil si at h*n vil spørre om spørsmål som du kan (eventuelt burde kunne..).

Emnet kan være hva som helst, selv var jeg veldig heldig. Skulle prate om en film hvor handlingen foregikk i et engelskspråklig land. Valgte en film om apartheid.

Et tips er å lage tankekart med en gang du har fått oppgaven, og gjøre research ut i fra det etterpå. Kan også være lurt å tegne et slags tankekart på notatarket du får ta med på eksamen, så du har alt du skal prate om i orden og strukturert, er lett å "falle" ut om notatarket består av lange setninger.

Er du en av de som er nervøse for å fremføre, så er det lurt å senke stemmenivået et hakk mindre enn normalt, og ikke ras gjennom stoffet. Det med stemmen hjalp meg en god del i alle fall.

Ha kontakt med både sensor og lærer, ikke bli avhengig av notatarket, prøv å bruk den KUN når du står fast.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Min eksamen i VK1 Engelsk 1+2 foregikk litt anderledes enn det Vaganza har beskrevet.

For meg foregikk det slik:

Møtte opp, og når det ble min tur ble jeg plassert i et rom alene med en CD spiller. Her fikk jeg 30 minutter på å lytte til et lydklipp på ca 5-10 minutter, og skrive notater fra dette, ved hjelp av et ark med en slags oppsummering av lydklippet. Innenfor den samme tidsrammen skulle jeg notere litt om en problemstilling jeg fikk der og da, for så å snakke om den under selve eksaminasjonen. Spørsmålet jeg fikk her var "What is the typical American like? / Who are the Americans?"

Når jeg omsider ble kalt inn til rommet hvor eksaminasjonen skulle finne sted, hilste jeg høflig på både sensor og eksaminator. Deretter var det bare å sitte ned, og bli satt i gang av eksaminatoren.

Det kan hende jeg var ekstra heldig her, ettersom eksaminatoren jeg hadde var veldig flink i å holde 'samtalen' gående, og stille gode spørsmål som jeg kunne svare grundig på.

Som Vaganza sa, ikke bli for avhengig av notatarket. Selv noterte jeg over ca. 1-2 A4 sider, til tross for at det bare ble rundt 3-4 ord jeg fikk bruk for under eksaminasjonen.

Når det var over, måtte jeg bare vente i gangen ca. 30-40 minutter til sistemann ble ferdig, før jeg igjen ble kalt inn og ble tildelt karakteren 6 (/Skrytemodus). :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hadde dere privatisteksamen, eller ble dere trukket? Er det noen forskjell? Jeg er privatist.

SGE700, så du fikk på en måte vite tema 30 min før?

Vaganza, når fikk du vite om det om filmen som skulle foregå i et engelsksspråklig land?

Måtte dere snakke om, novelle, roman, prosjekt i tillegg?

Jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke bruke notater. Jeg har ikke problemer med språket, men svarene må være spontane, i motsetning til skriftlig, og jeg kan bli nervøs for sånne ting. Spesiellt siden det er en eksamen, og at det er på et annet språk. Men det er tusen ganger bedre enn å komme opp i fransk, noe jeg hadde risikert hvis jeg fortsatte med det, og ikke tok engelsk som privatist.

Lenke til kommentar

Hadde ikke privatisteksamen, nei.

Fikk vite emnet mitt (filmen) to dager før eksamensdagen om jeg ikke husker feil.

Ettersom filmen skulle omhandle noe i pensum, skulle vi gi et sammendrag av filmen, og deretter prate om selve emnet (i mitt tilfelle: apartheid).

Oh, enda et tips: Presenter alt du skal prate om før du begynner. Jeg presenterte bare filmen før jeg begynte, IKKE apartheidtiden som jeg skulle prate om etterpå. Det var hovedgrunnen til at jeg ikke fikk en 6'er. Havna på 5+.

Lenke til kommentar

Jeg hadde privatisteksamen, ja. :)

Stemmer, jeg fikk på en måte vite temaet/temaene for 2/3 av eksamen, 30 min før, og hadde de 30 minuttene på å høre gjennom et 5-10 minutter langt lydklipp, og forberede det andre temaet jeg fikk.

Etter forberedelsestiden, og gjennomgangen av det jeg hadde forberedt, ble jeg spurt om en av novellene jeg hadde lest, "A Case for the Defence". Videre fikk jeg litt spørsmål om tekstens forfatter, og diverse spørsmål om hvor de fleste byer er i Storbritannia, og hvorfor etc.

Fikk forresten vite at det er veldig uvanlig at eksaminator spør om prosjekter/fordypningsemner, film eller roman, under Engelsk 1+2 muntlig eksamen for privatister. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Synes du det var vanskelig? Jeg vet ikke helt hva kravene er.

Forresten: Er det to karakterer I Engelsk2 1+2?

Er det flere her som har tatt engelsk muntlig eller skriftlig eksamen i 2 kl?

Lenke til kommentar

Jeg synes det var utrolig mye lettere enn jeg hadde trodd.

Har du lest gjennom læreboka, og snakker språket flytende og grammatisk korrekt, bør det ikke være noe problem å få 5 eller 6. Dette avhenger selvsagt av sensor. :)

Som sagt, det er uvanlig at du får spørsmål om film/romaner du har sett/lest, eller om prosjektene du har hatt, så prioriter heller å lese gjennom novellene en ekstra gang. Det er dog selvsagt lurt å være på den sikre siden, og kunne alt som inngår i pensum. :)

Totalt får du to karakterer i Engelsk2 1+2 - En muntlig og en skriftlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Hei! Jeg skal opp til eksamen i engelsk som privatist i år, og jeg lurte egentlig på om jeg kunne bruke The Untouchables, American Gangster, eller noe sånt som film i forhold til muntlig? Eller er det noe slags begrensinger på hva som er lurt å bruke? Har lyst til å ta en film om noe jeg er interessert i. Tar gjerne mot forslag!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skal også opp i engelsk muntlig som privatist. Har kun fått vite at vi har 30 min på forberedelse på selve dagen når vi har fått tema. Er det lurt å ha en bok og film du kan knytte opp mot læreplanmål som man kan snakke om?

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...