Gå til innhold

Forskjell på component og hdmi på 32"?

Anbefalte innlegg

Selv velger jeg hdmi kabel fordi TV'en ikke støtter 1080p over component, det er nok også grunnen til at Mr_Spock har de problemene han har (jeg har en 42PZ70 Full HD)

Men en annen god grunn til å velge hdmi>componenet er ledningsstyr mellom konsoll og TV. Ser mye bedre ut med kun en liten tynn hdmi kabel enn den tykke componenten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv velger jeg hdmi kabel fordi TV'en ikke støtter 1080p over component, det er nok også grunnen til at Mr_Spock har de problemene han har (jeg har en 42PZ70 Full HD)

Men en annen god grunn til å velge hdmi>componenet er ledningsstyr mellom konsoll og TV. Ser mye bedre ut med kun en liten tynn hdmi kabel enn den tykke componenten.

Hvilke problemer har jeg???

Ellers har jeg samme tv som deg, 42PZ70 - er utrolig fornøyd med den tven, den er helt fantastisk å spille på :)

Lenke til kommentar
Er det ikke 5,1 lyd via HDMI på Xbox 360? Svakt...

Hvor får du det fra? Er iallefall masse rundtomkring lyd fra min Elite.

Hjelper selvsagt lite om man ikke har en forsterker med hdmi.

Sist jeg testet så fikk jeg kun stereo via hdmi fra Eliten.

Men du kan jo sette hjemmekino-receiveren til DD prologicII, neo:6 eller noe slikt så vil du jo få "surround". Men du får ikke "ekte" 5.1 via hdmi kabelen.

Så det er optisk som gjelder! Det blir veldig mye bedre :)

Lenke til kommentar

Men du kan jo sette hjemmekino-receiveren til DD prologicII, neo:6 eller noe slikt så vil du jo få "surround". Men du får ikke "ekte" 5.1 via hdmi kabelen.

Selvsagt får du ekte 5.1 (både DD og DTS) via HDMI fra 360'en.

Er du sikker på at 360'en din er satt til å sende i 5.1?

Gjøres slik:

System -> console settings -> audio -> digital output settings -> Dolby Digital 5.1

Du kan lese mer her:

http://www.xbox.com/en-US/support/systemus...le/settings.htm

Lenke til kommentar

Gjøres slik:

System -> console settings -> audio -> digital output settings -> Dolby Digital 5.1

Du kan lese mer her:

http://www.xbox.com/en-US/support/systemus...le/settings.htm

Faktum er at jeg nå klarer å få til 5.1 via hdmi kabelen???? Merkelig - jeg må ha gjort noe feil når jeg satte opp den nye receiveren ved juletider???

Uansett, du har helt rett - dette er jo bra, da kan jeg fjerne den optiske kabelen, litt mindre kabelsalat er jo bra! :)

Lenke til kommentar

Gjøres slik:

Det kan jeg jo stille inn på selv om jeg kun har "stereo kabler" (de hvite og rød) faktisk koblet til maskinen.
Lenke til kommentar
Merkelig - jeg må ha gjort noe feil når jeg satte opp den nye receiveren ved juletider???

De fleste nye receivere har en "direct" innstilling/listening mode (heter sikkert forskjellige ting fra merke til merke) som gjør at den ikke tukler med (transcoder) signalet etter at det blir mottatt. Kan vel sammenliknes med "passthrough" på lydkort osv.

Andre "modes" kan ofte tulle til signalet og gjøre så det ikke blir skikkelig 5.1.

Det kan jeg jo stille inn på selv om jeg kun har "stereo kabler" (de hvite og rød) faktisk koblet til maskinen.

Den innstillingen har vel mer med hva som sendes ut å gjøre, ikke hvor den sendes. Har man stereo-kablene i, men xbox'en er satt til å sende dolby digital, så vil man fortsatt høre lyd, bare at man mister endel informasjon i lyden. Dvs. at midt-kanalen (som brukes til tale i film) ikke er der.

Er ikke helt sikker på dette, altså, så ikke ta det for god fisk.

Lenke til kommentar
Merkelig - jeg må ha gjort noe feil når jeg satte opp den nye receiveren ved juletider???

De fleste nye receivere har en "direct" innstilling/listening mode (heter sikkert forskjellige ting fra merke til merke) som gjør at den ikke tukler med (transcoder) signalet etter at det blir mottatt. Kan vel sammenliknes med "passthrough" på lydkort osv.

Andre "modes" kan ofte tulle til signalet og gjøre så det ikke blir skikkelig 5.1.

Det virker egentlig ganske merkelig..... Det er nesten så jeg kan tro at muligheten for å få 5.1 via hdmi kabelen er blitt mulig på grunn av en av oppdateringene til Microsoft?

På min Pioneer VSX-LX70 bruker jeg en knapp på fjernkontrollen som heter "Signal Sel" - ved å trykke på denne så kan jeg veksle mellom optisk, analog eller hdmi lyd til valgt kilde. Jeg vet med sikkerhet at jeg tidligere ved hdmi valget kun fikk stereo fra xboxen, men nå får jeg altså 5.1 :)

Jeg har altså ikke rørt noenting av ledninger, instillinger eller utstyr siden sist jeg prøvde å få 5.1 via hdmi.

Sprø greier... :)

Lenke til kommentar

Litt "update" om 2 eller 5.1 kanals lyd via hdmi fra xboxen.

Jeg søkte litt på nettet og fant masse skriverier om akkurat dette problemet. Det viser seg at dette er et "handshake" problem.

Dette kan løses ved å slå på utstyret i riktig rekkefølge (receiver først, så xboxen) og eventuelt switche frem og tilbake mellom 2 og 5.1 kanals valget i audio menyen på xboxen noen ganger.

En del utstyr vil virke 100% sammen med xboxen, mens annet utstyr (som for eksempel min Pioneer) kan oppleve problemer...

Så jeg tror jeg fortsetter å bruke den optiske kablene allikevel :)

Lenke til kommentar
Litt "update" om 2 eller 5.1 kanals lyd via hdmi fra xboxen.

Jeg søkte litt på nettet og fant masse skriverier om akkurat dette problemet. Det viser seg at dette er et "handshake" problem.

Dette kan løses ved å slå på utstyret i riktig rekkefølge (receiver først, så xboxen) og eventuelt switche frem og tilbake mellom 2 og 5.1 kanals valget i audio menyen på xboxen noen ganger.

En del utstyr vil virke 100% sammen med xboxen, mens annet utstyr (som for eksempel min Pioneer) kan oppleve problemer...

Så jeg tror jeg fortsetter å bruke den optiske kablene allikevel :)

Dette problemet har jeg også av og til (receiveren registrere signalet som PCM). Jeg pleier bare å ta switche trikset. Får håpe de fikser dette i spring update'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...