Gå til innhold

Forskjell på component og hdmi på 32"?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg ny xbox med hdmi! På den gamle hadde jeg kun component, så kjørte selvfølgelig på dette! Det fine da var at jeg fikk overført lyden digital via optisk kabel til forsterkeren. Nå har jeg fått meg en med hdmi, men når jeg bruker hdmi får jeg IKKE brukt den optiske kabelen! :( Vil det ha noe å si i billedkvalitet om jeg kjører hdmi eller component på en 32" samsung (1 år gammel, kostet 13.000 i sin tid).

Chris :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det fins et kit som gjør at du FÅR bruke den optiske kabelen, men hvor var det jeg så det. En av microsoft sine store blundere, hehe.

mulig de har gjort det med vilje?

i 720p så er det ingen forskjell på bilde mellom komponent og hdmi, men dette kan variere fra tv til tv.

vel, mange sier de får et bedre bilde, så det er mulig. du får teste selv.

edit: microsoft selger selv slimline kabelen du trenger, følger visst med en sånn til eliten.

eller: www.chadledford.com/?p=50

Endret av audi_a8
Lenke til kommentar

Det er nok mange forskjellige meninger om dette. Selv har jeg 42", og jeg merket ikke særlig forskjell. Noen mener at HDMI-kabel er bedre, mens andre mener component er bedre.

Om du har en skikkelig HDMI kabel derimot (da mener jeg heavy shit), og et supert TV da regner jeg med at du ser litt forskjell (i fordel HDMI). Men slik som din situasjon er, så regner jeg ikke med at du merker noen forskjell.

Lenke til kommentar

Siden du kjører optisk så skal det gå an, for di eg mener og tro at hvis du bare setter i AV- kabelen din samtidig med hdmi kablen, men av- kabelen skal ikke puges til tven, tror jeg det skal gå ann, jeg kjøpte elite og fikk da med en litten kabel som ser ut som en vanlig AV- kabel bare det at en ikke har video og så er den en smule kortere.

Derfor mener jeg at du kan gjøre slik som beskrevet over har ikke prøvd dette med en vanelig av kabel.

Lenke til kommentar

Du kan teste denne "gratis" fixen:

http://www.chadledford.com/?p=50

Selv har jeg Elite og kjører bilde via hdmi og lyd via optisk. Dette fordi hdmi kun gir 2 kanals stereo på xbox360 :no:

Men å benytte hdmi kan ha fordeler som komponent ikke har - det kommer an på hvordan tven din fungerer.

På min 42" full hd Panasonic plasma så kan jeg velge "overscan off" og får da 1:1 pixelmapping hvis jeg velger 1080p ut på xboxen vi hdmi. Dette kan jeg ikke velge med komponent.

Nå kan det diskuteres hvor mye som er 1080p - men uansett er det å fjerne overscan en ganske stor forbedring i bildekvalitet.

Lenke til kommentar

siden denne diskusjonen handler om forskjell, kan dere med Monster GameLink 360 Component Video & Fiber Optic Audio A/V Kit eller bare component med stereo se forskjell iforhold til den componenten som følger med når du kjøper boksen??

Endret av Jeg-liker-is
Lenke til kommentar

Jeg merker 0 forskjell på mitt 37" LCD tv på HDMI og Component, utenom jeg får bedre lyd med Component pågrunn av optisk kabel. Tror du skal rimelig stort tv for å se noe forskjell.

Får håpe nest Xboxen kommer med DVI som støtter høyere oppløsning en HDMI.

Lenke til kommentar

Syns jeg fikk litt friskere farger, det var det eneste. Så er faktisk fristende med den "fixen" som var linket til over her. Men kjipt om jeg ødelegger kabelen også. Noen som har prøvd fixen med å fjerne plastikken rundt selve kontakten på componentkabelen?

Lenke til kommentar
Syns jeg fikk litt friskere farger, det var det eneste. Så er faktisk fristende med den "fixen" som var linket til over her. Men kjipt om jeg ødelegger kabelen også. Noen som har prøvd fixen med å fjerne plastikken rundt selve kontakten på componentkabelen?

Jeg har bare vanlig premium utgave, så jeg vet ikke heeelt, så jeg lurer på; er det ikke egen optisk utgang i tillegg til HDMI utgangen? Og om ikke, går det ikke an å sette inn component kabelen i, og velge at du kjører lyd optisk kabelen?

Lenke til kommentar

spdif ut (digital utgang heilt t venstre når du ser på baksiå) viss du ikkje kan bruka d kan du henta ut lyden fra scart ved hjelp av ein adapter som deler scarten opp til s-video og stereo (rød og kvit)

edit: dette var hvis du brukte hdmi. når du bruke komponent stappe du den rød og den kvite i forsterkaren din ;)

Endret av Oddybody
Lenke til kommentar
spdif ut (digital utgang heilt t venstre når du ser på baksiå) viss du ikkje kan bruka d kan du henta ut lyden fra scart ved hjelp av ein adapter som deler scarten opp til s-video og stereo (rød og kvit)

edit: dette var hvis du brukte hdmi. når du bruke komponent stappe du den rød og den kvite i forsterkaren din ;)

hmm, meninga med å bruke den optiske er da for å få 5.1 lyd (dolbydigital og dts)

dette får du IKKE med den rød og hvite, disse er kun for stereo lyd, men hvis bruker er fornøyd med dette så samma det.

(alle forsterkere nyere enn 5 år har optisk inn)

Endret av audi_a8
Lenke til kommentar

Jeg fikk mye roligere bilde etter jeg gikk fra component til hdmi. Bildekvaliteten ble ikke bedre, men lyse/hvite områder på bildet hadde en tendens til å flimre da jeg brukte component. Dette kan være pga forsterkeren min, siden alt jeg har blir koblet via den (hdmi ut) til projektoren min. På en annen side, så har jeg ikke dette problemet med wii'en min, som bruker component og som også er koblet til forsterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...