Gå til innhold

Utfordring - CentOS 5.1 - trenger oppgaver!


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært en Windows mann, og kommer nok til å være det en god stund fremover, men prøver å lære meg litt Linux nå. Har installert de fleste distroene som er der ute på virtuelle pcer på serveren min, og det fungerer jo greit nok med GUI og alt.

Men, vil gjerne lære litt basic linux og da bruk av terminal (SSH). Den beste måten å lære på er å ha noen konkrete mål som jeg må nå.

 

Jeg tenkte derfor at det å sette opp en Webserver kun via SSH (jeg bruker putty) må være en god start. Om det i det hele tatt går? Og eventuelt, hvilke innstillinger bør jeg gjøre når jeg installerer CentOS for å få den til å fungere som en webserver?

 

Tenkte også at jeg kanskje kunne få noen utfordringer fra forumet, med noen konkrete (men ikke alt for vanskelige oppgaver) og så poster jeg resultatene her. Og spør om hjelp om jeg sitter helt fast.

Er det noen som føler at de har tid til dette?

 

Husk at jeg vil gjøre alt via terminal, og kan i dag ingen ting. (kan logge meg inn på root, restarte pcen, og logge meg ut...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en gang du har fått opp sshd på serveren kan alt gjøres via en terminal. Det er vel det som standardmetoden faktisk (i alle fall for meg, når sshd er opp å gå er det bare å stue vekk serveren i krok hvor den ikke plager noen). Hva oppgaver angår vet jeg ikke hva du tenker på.

 

Hva med å få modx/wordpress/joomla opp å gå, og snurre i gang gnump3d.

 

Edit: oppgave nr. 1 burde jo selvfølgelig være å få opp Apache og den standard Apache-siden: http://mirror.centos.org/mirrorscripts/noindex_new.html

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Fint sted å starte her!

 

Du veit vel om auto completion med tab?

 

Lurer du på ting om en koomando kan du bruke 

man "kommando"

 

Eller 

"kommando" --help

 

For en enklere forklaring.

 

 

 

Edit : yum er kanskje lurt å sette seg inn i aller først. Får å installere en pakke kan du skrive yum install "navn på pakke" eller søke etter pakker/programmer med yum search "navn på pakke"

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
Med en gang du har fått opp sshd på serveren kan alt gjøres via en terminal. Det er vel det som standardmetoden faktisk (i alle fall for meg, når sshd er opp å gå er det bare å stue vekk serveren i krok hvor den ikke plager noen). Hva oppgaver angår vet jeg ikke hva du tenker på.

 

Hva med å få modx/wordpress/joomla opp å gå, og snurre i gang gnump3d.

 

Edit: oppgave nr. 1 burde jo selvfølgelig være å få opp Apache og den standard Apache-siden: http://mirror.centos.org/mirrorscripts/noindex_new.html

 

Jepp, Apache kan være greit, for nå var ikke webdelen installert....

 

Skal prøve å få installert Apache i løpet av dagen

Lenke til kommentar

Det skal ikke være stort verre enn noe sånt som "yum install apache" (eller kanskje pakken heter apache2).

 

Du ville kanskje finne ut av det selv (som en del av utfordringen), men jeg vil ikke at du skal gå i samme fella som haugevis av andre som har dumpet inn på dette forumet - som laster ned kildekode til alt de skal ha installert, havner i dependency-helvete, og bare ender opp med å bli frustrerte.

 

Installasjon av software er noe av det enkleste, bare så det er sagt.

Utfordringen ligger mer i konfigurasjon, via redigering av konfigurasjonsfiler o.l.

Det er også verdt å få med seg hvordan filhierarkiet er lagt opp, skrevne og uskrevne regler for hvordan ting skal organiseres, osv.

 

Som LessThanJake allerede har sagt, prøv å få opp wordpress eller noe sånt. Da får du litt av alt, installasjon av apache, php, mysql, og konfigurasjon av disse + nedlasting av wordpress, utpakking av denne i rett katalog osv.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være stort verre enn noe sånt som "yum install apache" (eller kanskje pakken heter apache2).

 

Fant en side som beskriver hvordan jeg installerer Apache etc via Yum, men det funker ikke her, prøvd både med yum install apache og apache2

 

login as: root

[email protected]'s password:

Last login: Thu May 15 09:00:26 2008 from 192.168.1.102

[root@centos51 ~]# yum install apache2

Loading "installonlyn" plugin

Setting up Install Process

Setting up repositories

Reading repository metadata in from local files

Parsing package install arguments

Nothing to do

 

[root@centos51 ~]# yum install httpd

Loading "installonlyn" plugin

Setting up Install Process

Setting up repositories

Reading repository metadata in from local files

Parsing package install arguments

Nothing to do

[root@centos51 ~]#

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...