zeltex Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei Har litt lyst på mer arbeidsminne på min laptop, og så nå at prisene på ram var blitt bra lave. Da jeg kjøpte denne laptopen for (snart) 3 år siden var 1 GB (for meg)stort, og jeg merket godt forskjell fra min stasjonære som da hadde 512 MB. Etter det har jeg kjørt den stasjonære opp til både 1 og 2 GB, men den fine bærbare har fått stå bi. Siden jeg primært kjører windows på den stasjonære har jeg ikke erfaring med overgang 1-> 2 GB på linux. Når 2 GB koster ~350kr taper jeg ikke store summer på å prøve, men ville gjerne vite hva som kan komme til å gå raskere med min ubuntu 8.04 instalasjon. Tror prosessor er noe ala Pentium M 2GHz. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ting går ikke så mye raskere før du bruker mer enn 1GB minne. Gjør du ikke det idag, så er det kanskje ikke noe vits i å oppgradere. Du vil dog få mer plass til cache, som f.eks gjør at mye brukte programmer (siden siste reboot..) starter fortere, og du får jevnt over mindre diskaccess. Bruker du såpass mye minne idag at maskinen iblant swapper, så ville en oppgradering hjelpe en del. Selv oppgraderte jeg min laptop fra 2003 (Pentium M 1.4GHz) til 2GB for et års tid siden (fra 512MB), og det var ihvertfall som å komme til en annen verden for min del. Hvis du vil ha laptopen din i noen år til er det uansett klokt å slå til mens prisene er lave, RAM er stort sett det som setter den største begrensningen for hvor mye man kan få ut av en PC etter noen år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå