Gå til innhold

Exception og sjekking av disse

Anbefalte innlegg

vell, jeg har til gode å lage et program som ikke andre programmer også må ta høyde for, med mindre jeg skal lage et "Hello World" program da. Derfor er det ikek bare å "flytte" katalogen for man vet aldri hvor disse er, fordi brukere og IT personell har en tendens til å legge programmer på forskjellige steder en det som installasjon programmene foreslår. Dermed ender man opp med å ha INI filer på et felles sted slik at PATH finner disse, og dermed havner man i Windows katalogen. HUFF OG GRU!

Registry derimot har jo dette allerede i orden. Er jo bare å lage seg sin egen ROOT og bygge ut ifra den. Ser ikke problemet i det hele tatt.

Og nei! Tukling i registry ødelegger ikke maskinen. Det lar seg nemlig ikke gjøre. I såfal har man gjort feil i programmet. Brukerene sitter da ikke i registry og klorer på innstillingene til mitt program med mindre de er utrolig nysgjerrige da og det er ikke mitt problem, for det problemet er der uansett.

Folkens: Det er så enkelt som dette:

string MinRoot = "Path Til Registry nøkkelen Software"

Så kan man bruke GetReg og PutReg med MinRoot som en del av strengen.

Jeg har hatt mange diskusjoner med folk om hvorvidt registry er en god eller dårlig ting og som regel så er den negative holdningen forankret i en mangel på forståelse av hvordan registry er bygget opp. Hvilket jeg selvsagt respekterer. Men å hevde at registry er "sølete" bare vitner at man mangler tilstrekkelig kunnskap om registry.

De som har Registry fobi bør studere dette litt mere. Kansje blir de overbevist ;-)

Satt litt på spissen så er det å argumentere mot registry nesten det samme som å argumentere for å lagre applikasjonsdata i XML filer i stedet for på SQL server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vell, jeg har til gode å lage et program som ikke andre programmer også må ta høyde for, med mindre jeg skal lage et "Hello World" program da. Derfor er det ikek bare å "flytte" katalogen for man vet aldri hvor disse er, fordi brukere og IT personell har en tendens til å legge programmer på forskjellige steder en det som installasjon programmene foreslår. Dermed ender man opp med å ha INI filer på et felles sted slik at PATH finner disse, og dermed havner man i Windows katalogen. HUFF OG GRU!

Jeg syntes nå det er bedre å ha en ini/.config fil i programmet som bruker et annet program. I config filen sier den hvor det andre programmet befinner seg. Løsningen din med PATH og/eller Windowskatalogen blir bare teit...

På denne måten trenger ikke programmene å ligge eller kjøre på samme maskin engang. Path'n i den ene config filen kan peke til f.eks. et nettverkshare.

Og man kan ha flere "versjoner" av programmet installert for forskjellige instillinger eller for å teste uten å måtte kompilere forskjellig registry path inn i hvert enkelt.

Det er slik jeg ser det flere og bedre grunner og muligheter ved å velge en config fil enn registry. Og ja, jeg bruker begge deler, men som oftest config filer.

De som har Config-filer fobi bør studere dette litt mere. Kansje blir de overbevist ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...