Gå til innhold

E8400 går varm etter 2 min

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Anbefales å feste kjøler for 775 socket mens hovedkortet er tatt ut av kabinettet. Under montering bør det sjekkes under hovedkortet at "låse-pinnene" sitter som de skal. Fikk problemer med mitt gigabyte hovedkort, der festehullene er blitt redusert veldig lite i diameter for at kortet skal holde hardere på kjøleren.

Resultatet ble nesten ødelagt hovedkort og nesten ødelagte "låse-pinner" på kjøleren. Nå skal det aldri plukkes fra hverandre igjen :D

Har også et MSI hovedkort der festehullene var helt perfekt for montering av 775 kjøler, og der temperaturene også var bedre.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan bekrefte det Spindre17 skriver over her.

For å "bedre" festet har noen hk-produsenter begynt å gjøre hullene litt trangere.

Resultatet er muligens bedre "hold-down", men du skal ikke gjøre mye feil ved montering, eller montere mange ganger før både hk er bøyd og klips er ødelagt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Og "kjølepasta" er egentlig et ganske misvisende ord. Den har ingen kjølende virkning i seg selv, og sammenlignet med metall er den omtrent for en isolator å regne. Hadde man kunnet bruke flytende metall istedet for "kjølepasta" hadde det vært mye bedre, men av åpenbare årsaker blir ikke dette gjort. Vann hadde også gjort en god jobb, men det har en lei tendens til å fordufte. (I tillegg til at det kortslutter elektriske kretser for et godt ord.)

Tja, det heter jo tannkrem/tannpasta, men det betyr ikke at du kan presse ut tenner av tuben!

Det betyr jo bare at det er krem/pasta til tennene :-)

Kjølepasta er til kjøling.

Lenke til kommentar
Interressant temperatur du fikk der.. Jeg fikk min E8400 i går og den startet rett opp på 47\48 grader og ligger der hele veien..

Bruker også stock kjøler, etter hva du sier virker det som om jeg må presse det enda hardere på, for å få senket tempen ? :S

Frykter for hovedkortet her =/

Kan være du ikke har satt oppe i bios at den skal senke/øke frekvens etter behov. Speedstep eller noe slikt. Da vil den ligge rundt 50 grader. Du må også kjøre bærbar modus i windows XP for at det skal fungere. Vista vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Kjølepasta er til kjøling.

Vel,

Strengt tatt er vel kjølepasta slang.

Termisk pasta er vel den rette terminologien.

Dessuten, den kjøler ikke, bare leder varme :tease:

Kjøle pasta er i utganspunktet negativt, hehe. Men nødvendig. Hadde du hattt 2 perfekte overflater uten spor etd med 100% kontakt er det ideelt. Men men, siden vi ikke har teknologi til det enda, må vi forsatt bruke pasta. Men husk, mindre pasta for full kontakt er bedre enn mye. Pasta mellon kjøler og cpu er negativt. Så pasta skal kun komme inn der det ikke er kontakt mellom cpu og kjøler, pga riper eller ugjevne flater for å hjelpe til med varme overføring :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg motsatt erfaring med E8400. Satte inn en Scythe Ninja Plus Rev. B. Fikk ikke plass til den medfølgende 120mm viften, så jeg forsøkte meg uten. Ifølge hovedkortets BIOS og overvåkningsprogrammet lm_sensors (GNU/Linux) (som igjen leser fra hovedkortet) har CPU en core-temp på 14 grader. Chipsettet har en stabil temperatur på 34 grader. Da jeg pakket ut et stort rar-arkiv gikk tempen opp til ca 22 grader. Men da utpakkingen var over gikk tempen tilbake til 14 grader. Og maskinen virker stabil som fy. Vet ikke helt om jeg skal tro på de temperaturene, men systemet virker å være ganske så stabilt. Kabinettet er et Lian Li PC7BSCAND v3 med fremre og bakre kabinettvifte på, men uten viften ved sidedøren. Det står et GeForce 8600GT (heatpipe uten vifte) og en Seagate Cheetah 15K.5 73 GB 15k SCSI-disk, en SCSI-kontroller, et SB Audigy 2 ZS og et Hauppauge PVR350. Hovedkortet er et Supermicro C2SBX, et X38-basert hovedkort. Maskinen har 2x1 GB 1066 MHz DDR3 minne.

Så nå går maskinen uten CPU-vifte, bare heatpipe og 2x120mm kabinettvifter. Er rimelig fornøyd med det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ninja'en *kan* brukes uten vifte men dersom du ikke har PC-en i kjøleskapet ;-) så er cpu tempen på jordet.

Sjekk tempen i bios, den vil være mer korrekt. (ser du har sjekket bios)

Tipper den er rundt 30-35C idle dersom du har normal romtemperatur og du kjører uklokket.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da repeterer jeg igjen:

Temperaturer er *tall* og ikke absolutte i den forstand at de skal sees på som faktisk temp f.eks. "COre temp".

Har "vært igjennom" 4 45nm chiper (i tillegg til "100vis" andre).

Det er *rubbish* det som vises.

Vel det er nok en viss relevans til hvilken batch man har fått og selvsagt kjøling.

Gitt korrekt montering selvsagt. :)

Min første E8400 viste < 10 og 38 for core0/1 - idle. (Såkalt "stuck sensor syndrome").

Load, selv med "høy VCore" (1.45 load) viste den 55/55 (40/40 ved 1.35).

Den andre E8400 viser 42/45 - idle - 60/60 - load (1.28 VCore).

Begge disse var vannkjølt.

Så har jeg en E8200 som viser 32/30 - idle - 50/50 - (1.27 VCore).

Den er kjølt med *standard* luftkjøler.

Har også en Q9450 - vannkjølg - VCOre 1.25

40/55/40/55 idle - 55/70/55/70 load.

Som sagt.

Ta tallene som retningsgivende og se på hvor mye "temp" (tallene) stiger ved load.

Og bruk gjerene den "utlity" som viser lavest temp dersom det føles rigtig. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg hadde en rimelig mengde kjølepasta fra før av, prøvde med mindre nå,og da var teperaturen oppe i 70 grader med en gang.

Tviler derfor at det er pastaen som er problemet. :thumbdown:

Flere forslag?

Monteringfeil? Sjekk at kjøleren sitter tett og jevnt.

EDIT: Sorry, så ikke at du allerede har fått fikset det :-/.

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...