Gå til innhold

E8400 går varm etter 2 min

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har netopp bygget min første pc, med intel E8400 og stockfan.

Når jeg går inn i BIOS, å sjekker temperaturen begynner den på rundt 60 og klarer opp til 80 på rundt 1 min.

Etter rundt 2 min får jeg advarsel om at CPU er for varm, og jeg må slå av PC-en.

Har brukt kjølepasta, renset kjøleren og cpu med isopropanol.

Eneste som er å bemerke er at jeg trodde den thermiske padden var av gummi eller noe i den duren, så jeg pirket den av med fingrene, noe jeg skjønte var dumt, da den var av leire eller noe.

Pirkinga resulterte i at jeg nå har endel riper under kontaktflata på kjøler, men dett burde vel ikke ha noe å si?

edit: kabinettet er Aplus Twin Engine, med to 25 cm vifter som jeg kjører på fult.

Endret av filipxl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har laget de ripene med fingerneglene, så kan de umulig være særlig dype ...

Det du beskriver er typsik for en CPU som ikke har god nok kjøling.

1) Sitter kjøleren riktig montert i forhold til CPU'en?

Hvis den sitter litt skjevt, så blir virkningen av kjøleren dårlig.

2) Bruker du akkurat så lite kjølepasta som mulig?

Kjølepasta er egentlig ikke en god varmeleder, så ikke bruk mer enn nødvendig.

Smør et tynt lag på CPU'en og sett kjøleren oppå det.

Vi snakker om brøkdeler av en millimeter her, for hensikten er å fylle riper og ujevnheter i overflaten på CPUen og kjøleren og sørge for at det er "termisk kontakt" mellom dem.

Lenke til kommentar
En liten stripe med kjølepasta fra "nord til sør" (etter hvordan skriften står) skal brukes, midt på CPU. Dette pga kjernene er lokalisert horisontalt på Duo serien.

Og hva oppnår du ved å ikke smøre kjølepasta over hele CPU-overflaten?

Bortsett fra å spare kjølepasta, mener jeg.

Metall-"lokket" på CPU'en fungerer som en "heat spreader", og for at det skal virke best mulig, må hele overflaten ha kontakt med kjøleren. Hvis du legger på en "liten stripe" med kjølepasta er det bare gjennom denne stripen du får varmeledning fra CPU til kjøler. Resten av CPU-overflaten vil stråle varme over til kjøleren, og du vil også få litt konveksjon innimellom der. (Luft varmes opp av CPU'en, stiger oppover, og avgir varmen på undersiden av kjøleren.)

Det viktigste er nok å få kjølepasta smurt på rett over der kjernene er, men du får bedre kjøling ved å utnytte hele CPU-overflaten.

Lenke til kommentar

en bitteliten dråpe midt på cpu skal være tilstrekkelig. Kjølepastaen skal, som sagt tidligere, kun fylle eventuelle hulrom i ugjevnheter på cpu og kjøleblokk.

Er kjøler plassert riktig? Blir kjøleribba varm? Det er som regel en god indikasjon på ting? Hvis CPU holder 60-80 grader, skal kjøleblokken holde en relativt høy temp.

Hva med luftsirkulasjon inne i kabinettet? Er den tilfredsstillende? Går luftsirkulasjonen uhindret gjennom kabinett, eller blir den hindret av kabler og annet rot? Er alle viftene plassert riktig vei slik at luft blåser inn og ut riktig?

Er temp på north bridge høy?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro problemet ligger i Bios. Har du oppdatert bios på hovedkortet.. Er CPU detektet riktig?

Det du beskriver her, virker som om den er feil auto detected. DVS du kjøer over clock.

Sjekk dette :) Se på Frekvens, gangetabell etc, at dette er riktig i forhold til det intel sier det skal være.

Lenke til kommentar
En liten stripe med kjølepasta fra "nord til sør" (etter hvordan skriften står) skal brukes, midt på CPU. Dette pga kjernene er lokalisert horisontalt på Duo serien.

Og hva oppnår du ved å ikke smøre kjølepasta over hele CPU-overflaten?

Bortsett fra å spare kjølepasta, mener jeg.

Det viktigste er nok å få kjølepasta smurt på rett over der kjernene er, men du får bedre kjøling ved å utnytte hele CPU-overflaten.

Ja, og hva skjer når man har en stripe(type rund) som ligger midt på og noe kommer ovenfra og klemmer det.. Jo, det flyter utover. Det er en måte å forsikre seg på at en ikke får for mye kjølepasta. Og nord/sør pga en er sikret at det kommer over det viktigste. Det er faktisk en egen tråd på dette på www.overclock.net (tror det var den)

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å ta på kjølepasta enda en gang, og fant ut at jeg hadde kjøleribba litt løstsittende, noe jeg fikk rettet på, så nå sitter den 100%

Cpu startet på rundt 55 grader nå, men kom seg raskt opp i 70 grader, selv om det tok lengre tid denne gangen.

Cpu kjøler virker som kjører på full guffe, inne i BIOS står det at cpu kjører på 3 ghz, 1333 bus speed opplegg, med andre ord alt riktig. Kjøleribba orntilg festet.

Når jeg kjente på kjøleribba ca. 10 sek. etter å ha skrudd av PC-en, og cpu lå på ca. 70 i det jeg slo av, var den ikke varm over hodet på toppen, men nederst var den lite, men merkart varm.

Byner å tro det er de ripene jeg lagde under kjøleren, for de er ganske mange og lange, selv om jeg ikke kjenner de når jeg føler på de.

Hva mer kan jeg gjøre? :dontgetit:

Er ny kjøler løsningen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da dette er første gang trådstarter setter sammen ett system med S775 er det (nesten) garantert "brukerfeil".

Det er nemilig ikke helt enkelt å få montert kjøler med disse "hersens" platsklipsene på rett måte.

Sitter ikke alle 100% rett vil kjøler stå skjevt selv om den *tilsynelatende* sitter fast.

Da blir det dårlig kontakt, og høy temperatur.

En annen ting er at disse plastklipsene veldig fort blir skadet/brekker pga feil/mislykket/gjentatt montering.

Da er det bare å kaste kjøler og kjøpe ny.

NB!!

De sorte "vriderne" *må* stå motsatt vei av pilretning ved montering.

De som påstår at man skal trykke ned og så vri er heldige dersom de får det til.

Plasser kjøler forsiktig på plass over sokkel.

Foriskre at alle klips står i hullene.

Trykk 2 og 2 klips diagonalt ned til man hører/kjenner at det "knepper".

PS.

OBS!

Har man montert *må* man forsikre seg at alle klips er "oppe" (vri i pilens retning).

*Før* man vrir tilbake og prøver pånytt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
*snip*

Jeg hater S775 sin måte å feste kjøleren på.

S478 var utrolig overlegen på det punktet, der måtte man jo være idiot for å ikke klare det.

Men S775 derimot er det jo mulig å ødelegge hovedkort og greier når man presser ned ...

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg hater S775 sin måte å feste kjøleren på.

S478 var utrolig overlegen på det punktet, der måtte man jo være idiot for å ikke klare det.

Men S775 derimot er det jo mulig å ødelegge hovedkort og greier når man presser ned ...

Kjøp deg en noctua kjøler du :-) skal like å høre deg banne, etter du har montert den brakkerten på baksiden av HK, m. skiver, lol..

Lenke til kommentar

Interressant temperatur du fikk der.. Jeg fikk min E8400 i går og den startet rett opp på 47\48 grader og ligger der hele veien..

Bruker også stock kjøler, etter hva du sier virker det som om jeg må presse det enda hardere på, for å få senket tempen ? :S

Frykter for hovedkortet her =/

Lenke til kommentar

Ja, og hva skjer når man har en stripe(type rund) som ligger midt på og noe kommer ovenfra og klemmer det.. Jo, det flyter utover. Det er en måte å forsikre seg på at en ikke får for mye kjølepasta. Og nord/sør pga en er sikret at det kommer over det viktigste. Det er faktisk en egen tråd på dette på www.overclock.net (tror det var den)

For å lykkes med dette, må du sørge for at "stripen" inneholder nok kjølepasta til å dekke hele overflaten når pastaen blir klemt ut. Vet du hva du gjør, så kan dette fungere fint, men legger du på for lite pasta, så riskerer du at ikke hele overflaten blir dekket. Og ettersom alt sitter sammen, så vil du ikke oppdage det uten å ta det fra hverandre igjen.

Det er derfor jeg foretrekker å smøre utover kjølepasta "manuelt". Pakker pekefingeren inn i plast og smører i vei. Det er utrolig lite pasta som egentlig trengs.

Og "kjølepasta" er egentlig et ganske misvisende ord. Den har ingen kjølende virkning i seg selv, og sammenlignet med metall er den omtrent for en isolator å regne. Hadde man kunnet bruke flytende metall istedet for "kjølepasta" hadde det vært mye bedre, men av åpenbare årsaker blir ikke dette gjort. Vann hadde også gjort en god jobb, men det har en lei tendens til å fordufte. (I tillegg til at det kortslutter elektriske kretser for et godt ord.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...