Gå til innhold

Skjermoppløsning på 12 " skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg postet en annen tråd her i går der jeg lurte på hva som var lurt å kjøpe av x61 og x300. Har sjekket litt mer og ser med litt negative øyne at x61 har en skjermoppløsning på bare 1024 x 768. Synes det høres litt dårlig ut, og ser for meg store ikoner, og lite plass på skjermen. Har sjekket litt med andre maskiner, dell, HP og fujitsu, og der ser det ut som om man kan få alle 12" med 1280 x 800 oppløsning.

Har en 14" skjerm nå og prøvde å sette den på 1024 x 768, noe som så helt grusomt ut.

Må jeg kjøpe en x61 tablet for å få bedre skjermoppløsning, eller burde jeg droppe x61 for å gå for et annet merke. Prøvde forresten å sette opp en DELL XPS 1330 med topp specs (4 giga minne, 7200 disk, LED skjerm med 1280 x 800) og denne ble da billigere enn en x61 med dårligere specs. Vi bestiller gjennom en jobbavtale, en statlig avtale og får derfor litt billigere maskiner. MEN!, de kunne ikke levere en XPS fordi det ble ikke ansett som en proffbrukerpc. De ville da heller selge meg en Latitude D430 da den var regnet som en proffmaskin. Men den hadde bare støtte for 2 giga minne, og 5400 disk. For meg virket det som en dårligere maskin. Er dette riktig? Ble litt offtopic dette, men jeg ønsker en god pc enten 12 eller 13 " skjerm, minimun 1280 x 800 skjermoppløsning, og med minimum 3 giga minne. Det er også en fordel om den har 7200 disk. Den MÅ være tynn og lett.

Forslag til dette og svar på hvordan 1024 x 768 oppleves på X61 mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette en LCD-skjerm til en annen oppløsning enn den er beregnet for vil alltid se grusomt ut, fordi antall pixler ikke "passer" på skjermen.

Det du må tenke på er hvor mange applikasjoner du føler du får plass til på den størrelsen

Lenke til kommentar
Å sette en LCD-skjerm til en annen oppløsning enn den er beregnet for vil alltid se grusomt ut, fordi antall pixler ikke "passer" på skjermen.

Det du må tenke på er hvor mange applikasjoner du føler du får plass til på den størrelsen

Joda, tar den, men det jeg lurer på er om en slik oppløsning (1024 x 768) vil gi veldige "pixlete" og store ikoner i forhold til en 1280 x 800 oppløsning. Ser jo også i tester at x300 får veldig skryt for sin skjerm som er på 1400 x 900 (eller noe rundt der..).

Lenke til kommentar

I sin tid var vel 1024x768 standard på 17" 4:3 LCD/CRT skjermer, så vil ikke tro det blir så veldig pixlete på en 12". Men det er verdt å merke seg at 1024x768 er en 4:3 oppløsning (ikke widescreen), mens 1280x800 er widescreen.

Lenke til kommentar

Min X1 har 1280x768, og eg er ikkje videre plaget med at ikoner blir for store. Men det er trangt om plassen viss man skal ha en del vinduer åpne. (Det slår meg mens eg skriver at min 1400x1050 skjerm (14"?) ser mye lik ut som 1280x786 mtp størrelse på ikoner m.m.)

Lenke til kommentar

For å hjelpe deg mskedsmo =)

Har følgende erfaringer:

Dell 500m - 14 1400x1050 oppløsning

Toshiba Tecra - 15,4 1280x800

HP TC4200 og NC4200 - 12 1024x768

IBM T61 - 14 1400 x 1050

Netshop 1557 - 15 1400 x 1050

IBM X61 Tablet pc - 12 1400 x 1050

Jeg personlig foretrekker helt klart stor oppløsning! Sitter å skriver på en helt ny T61 nå og den har 14 tommer med oppløsning 1400x1050. Helt klart å foretrekke kontra lav oppløsning - eneste med denne maskinen er jo at den får en viss størrelse.

12 tommer og 1024x768 oppløsning funker, men det er HELT klart mye bedre med 1400x1050. Det som jeg vil si denne høye oppløsningen fører til er at du "får en knallgod oppløsning på skjerm samtidig som maskinen er liten". Du kan jobbe med mange vinduer uten å føle at plassen blir dårlig. Det samme kan jo sies om den nye T61 med 1400x1050 som jeg jobber på nå, men da er bakdelen at maskinen får en viss størrelse og det er fin-fint å ha liten maskin.

Latitude D430 går for å være av proffserien til Dell. Dette da de blant annet har en dedikert docking stasjon til denne. D430 er en meget OK maskin, men leveres vel ikke med 1400x1050 så da er en like langt.

Du kan jo gå for en X61 Tablet, ev. en X300 - men den er jo svindyr...

Lenke til kommentar

Har en t61p nå som jeg er sinnsykt fornøyd med, nettopp på grunn av skjermoppløsningen. Dette er en maskin jeg tar med meg hjem hver dag og som alltid er med på reiser. Den tar ikke sååå stor plass, men det er klart at en 12 eller 13 " ville vært mye mer lettvint.

Har også sett på X300, men som sagt svindyr. D430 har sine begrensinger når det gjelder RAM og diskhastighet, så den hopper jeg over. X61 tablet frister veldig, men er den tjukk på grunn av at det er tablet?

XPS 1330 fra Dell har både bra skjermoppløsning og mulighet for rask disk og 4 giga minne, men den har jo ikke dockingmulighet (hvis det da ikke finnes noe USB docking til den). Men....den igjen fikk jeg jo høre av DELL mannskapet at ikke var egnet til proffbruk (uten at de kunne forklare det...) De foreslo D430, men det blir for spinkelt.

Mye bra tilbakemelding her, og jeg husker jo også at det før var vanlig med 1280 og 1024 på bærbare, men jeg er vel litt bortskjemt etter å ha hatt noen thinkpads med bedre skjermoppløsning.

Føler det står mellom XPS 1330 fra Dell, X300 (hvis sjefen er i jævlig godt humør...), og X61 (hvis skjermoppløsningen overbeviser meg, skal ta en titt på den hos en selger), eller X61 tablet hvis den ikke er så utrolig klumpete.

Lenke til kommentar

X61 Tablet er ikke direkte klumpete, men sammenliknet direkte med X61 vil du kanskje oppleve dette. Jeg tar meg stadig i å sikle litt smått på de som sitter med X61 rundt på flyplasser - den ser jo ut som en søt liten baby =)

Men med X61 Tablet får du jo den genuine muligheten til å tegne på skjermen etc. Meget praktisk ved notater og powerpoint presentasjoner.

Skjermen på X61 Tablet kan oppleves litt glarete hvis du forstår meg rett, men dette skal føre til - har ikke testet det - at den er enda bedre ute i sollys. Det glare problemet er i all hovedsak i sterkest forekomst når en ser på hvite bakgrunner.

Lenke til kommentar

Personlig elsker jeg Dell etter kun gode erfaringer med dem - kom kanskje ikke frem at jeg har ganske dyp erfaring med disse, men så vet du det og blir kanskje enda mer usikker hehe neida =)

Lenovo funker de og den nye T61 jeg har gjør også det - men noen ting gjør meg "forbannet":

- Lokket tar til seg fingermerker bare du ser på det og det er stress å få det vekk

- Tastaturet er godt, men Dell står ikke noe tilbake føler jeg

- De presser inn tonnevis med Bloatware - noe jeg ikke har opplevd på de tidligere Dell maskinene mine (sett bort i fra å kanskje avinstallere trial Norton)

- Fikk skurring i skjermbildet når jeg lukket lokket litt kjapt - bevegde på det -ikke et kvalitetstegn

- Touchpad'en ligger altfor dypt/langt nede på maskinen

- Jeg vil ha CD levert med maskinen!

Ellers en OK maskin...

Lenke til kommentar
Personlig elsker jeg Dell etter kun gode erfaringer med dem - kom kanskje ikke frem at jeg har ganske dyp erfaring med disse, men så vet du det og blir kanskje enda mer usikker hehe neida =)

Lenovo funker de og den nye T61 jeg har gjør også det - men noen ting gjør meg "forbannet":

- Lokket tar til seg fingermerker bare du ser på det og det er stress å få det vekk

- Tastaturet er godt, men Dell står ikke noe tilbake føler jeg

- De presser inn tonnevis med Bloatware - noe jeg ikke har opplevd på de tidligere Dell maskinene mine (sett bort i fra å kanskje avinstallere trial Norton)

- Fikk skurring i skjermbildet når jeg lukket lokket litt kjapt - bevegde på det -ikke et kvalitetstegn

- Touchpad'en ligger altfor dypt/langt nede på maskinen

- Jeg vil ha CD levert med maskinen!

Ellers en OK maskin...

Hehe, ja litt mer usikker nå. Har også jobbet med DELL maskiner før, og har ingen dårlige minner fra det. Er litt derfor jeg også har sett på XPS modellen, 1330. Den inneholder også alt jeg ønsker bortsett fra den lille fine styrepinnen midt i tastaturet som jeg har vært avhengig av i årevis. Enig med bloatware når det gjelder Lenovo, det er ofte utrolig irriterende, men jeg reinstallerer alltid de maskinene jeg kjøper inn til jobben og kjører som regel helt rein windows.

At det skal være så vanskelig å velge maskin. Kan legge skylda på at jeg er så fornøyd med min T61p at jeg er redd jeg skal sitte igjen med en pc som føles mye dårligere.

Lenke til kommentar

Hadde jeg i dag kjøpt 1330 hadde nok jeg også blitt litt forelsket.

Men en får jo da ikke Tablet. Jeg liker å ha tablet maskin og det kan nesten funke som damemagnet også hehehehe

Så jeg hadde nok sett på en X61 Tablet og sett om det var noe du kunne trivdes med.

Lenke til kommentar
Hadde jeg i dag kjøpt 1330 hadde nok jeg også blitt litt forelsket.

Men en får jo da ikke Tablet. Jeg liker å ha tablet maskin og det kan nesten funke som damemagnet også hehehehe

Så jeg hadde nok sett på en X61 Tablet og sett om det var noe du kunne trivdes med.

Tablet er ikke så viktig. Har aldri jobbet med det før, og ser ikke helt at jeg kommer til å gjøre det så mye heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...