Nord-Skandinav Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg er førsteårslærling ved en bedrift nær Trondheim, og får nå 40% av tariff. Jeg får også noe stipend og studielån, og alt blir til ca 9500,- i måneden. Jeg har husleie på 3800 uten strøm. Jeg klarer meg fint med dette nå, men har akkurat fått siste stipendet for denne terminen. Det vil si at i juni kommer jeg garantert til å få økonomiske problemer siden jeg går glipp av nesten 4000 kroner. Jeg har fått meg sommerjobb, men må jobbe på lærlingebedriften til eksamen er ferdig(jobber på skole). Er det noen som har noen tips til meg? Vil nemlig veldig gjerne unngå lån av penger eller salg av noe jeg har. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Få noen til å bo sammen med deg? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Bor allerede sammen med noen=) Det er Trondheim det er snakk om, så månedsleia er ganske lav nå. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Bor allerede sammen med noen=) Det er Trondheim det er snakk om, så månedsleia er ganske lav nå. Men med to inntekter så bør det vel gå bra? Hvis ikke blir det vel bare å spare i forhold til forbruk, pante flasker etc. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 3800 er min del av leiligheten, hehe... Ja må nok spare en del vil jeg tro, kanskje selge noe småtteri etc. Det liker jeg ikke. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 3800 er min del av leiligheten, hehe... Ja må nok spare en del vil jeg tro, kanskje selge noe småtteri etc. Det liker jeg ikke. Kjenner til det der. Minne fra studietiden! hehe.. Men jeg overlevde. Hvis du har foreldre i nærheten så kan du kanskje dukke opp på middager der? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Et system er å trekke 500 kroner ekstra i skatt hver måned. Som gir enten 6000 mer igjen 20 juni. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Et system er å trekke 500 kroner ekstra i skatt hver måned.Som gir enten 6000 mer igjen 20 juni. Ja det har jeg begynt med, så jeg har 500 mindre å rutte med hver måned til neste oppgjør Kjenner til det der. Minne fra studietiden! hehe.. Men jeg overlevde. Hvis du har foreldre i nærheten så kan du kanskje dukke opp på middager der? 12 mil unna, men har en bestemor som jeg spiser til av og til=D Men hva med soialkontoret? Er det ikke sagt i norsk lov at alle skal ha et visst beløp å leve på? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Men hva med soialkontoret? Er det ikke sagt i norsk lov at alle skal ha et visst beløp å leve på? Så lenge du er under utdanning eller i jobb så får du ikke. Sosialkontoret er ikke en snill gammel bestemor som gir ut penger. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Ok, nå har jeg faktisk funnet ut at jeg ikke får feriepenger i det hele tatt. Så da blir det bare 2000 kroner på meg i Juni. Ingen som har vært lærling før, som har bodd hjemmefra? Edit: får feriepenger - 2000 kroner, men lønn for to uker ferie kommer ikke før august. Endret 21. mai 2008 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
Endre Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ok, nå har jeg faktisk funnet ut at jeg ikke får feriepenger i det hele tatt. Så da blir det bare 2000 kroner på meg i Juni. Ingen som har vært lærling før, som har bodd hjemmefra? Jeg har, men på den lønninga hadde jeg så mye overtid at det ikke gjorde noe. Og jeg fikk selvsagt litt feriepenger for det halvåret jeg hadde jobba der året før (hvorfor får du ikke det?) og en slant fra der jeg jobba før. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Ok, nå har jeg faktisk funnet ut at jeg ikke får feriepenger i det hele tatt. Så da blir det bare 2000 kroner på meg i Juni. Ingen som har vært lærling før, som har bodd hjemmefra? Jeg har, men på den lønninga hadde jeg så mye overtid at det ikke gjorde noe. Og jeg fikk selvsagt litt feriepenger for det halvåret jeg hadde jobba der året før (hvorfor får du ikke det?) og en slant fra der jeg jobba før. Ok, ja lite vits å jobbe overtid når man jobber på skole, ingen problemer å løse etter jobb. Og joda, det er visst bare feriepenger jeg får i Juni. Vil nesten tro jeg får betalt for det jeg jobber i Juni og da såklart. Er fortsatt litt uklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå