Gå til innhold

Kan jeg få Visa?


Isvarmt

Anbefalte innlegg

- jeg har lenge hatt et såkalt visa electron kort. Men dette har sett sine beste dager nå, og lurer da på om jeg kan bytte inn dette kortet, siden det er ødelagt og få et Visa kort, men

problemet er at jeg er bare 17 1/2 år gammel, dermed trodde jeg at det ikke gjikk ann å få visa før man var 18, har jeg rett?

 

- Er det mulig for meg å få visa kort, hvis forledrene mine skriver under på at det er greit, det gjorde de på nettbank kontoen min, lurte bare på om dette går ann å gjøre på visa?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visa er ikke nødvendigvis et kredittkort. I den banken jeg jobbet i var det null problem å få utstedt et Visa Debetkort. Forutsetningen var et ryddig kundeforhold, og at man hadde en form for kontantstrøm inn på konto.

 

Han som skulle ha det for "å drikke på bar" fikk avslag, mens han som øsnket det for å kjøpe DVD-er på play.com fikk det.

Lenke til kommentar
Visa er ikke nødvendigvis et kredittkort. I den banken jeg jobbet i var det null problem å få utstedt et Visa Debetkort. Forutsetningen var et ryddig kundeforhold, og at man hadde en form for kontantstrøm inn på konto.

 

Han som skulle ha det for "å drikke på bar" fikk avslag, mens han som øsnket det for å kjøpe DVD-er på play.com fikk det.

 

HAHA!!

Lenke til kommentar

Nei, når han i tillegg nesten var liggende i stolen foran kontorpulten min gjorde ikke gutten akkurat et veldig godt inntrykk.

 

Spørsmål "Har du noe inntekt som kommer inn på konto?"

Svar: "njææ, gidd ikkje jåbb!"

 

"Hva trenger du visakort til?"

"Drekk, sånn at æ kan lægg kortet igjen i baren"

Lenke til kommentar
- Er det mulig for meg å få visa kort, hvis forledrene mine skriver under på at det er greit, det gjorde de på nettbank kontoen min, lurte bare på om dette går ann å gjøre på visa?

 

Takk

 

Så lenge foreldrene dine/formynder skriver under på at de tar støyten om noe skulle skje så er det ikke problem for mindreårige (de under 18) og få VISA kort. Jeg regner med at du nå snakker om et vanlig VISA debet-kort og ikke noe kredittkort. Det er forskjell på VISA kort, men det jeg regner med du mener er slikt som du f.eks. kan handle på nett med og som har legitimasjon på baksiden.

 

Sønnen min på 16 år har hatt VISA kort i nesten ett år nå, det eneste banken krevde var underskrift av foreldre. Dette er nå igjennom en Sparebank, men jeg snakket nettopp med Fokus Bank for at jeg ønsket at han skulle ha samme bank som oss (har nettopp skiftet) og det var heller ikke noe problem der. Det er mulig at banken krever et allerede kundeforhold mellom foreldre og bank, men jeg skal ikke si det 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Det går ikke hos Postbanken. Har prøvd å skaffe Visa der 2 ganger med foreldre.

 

WTF? Jeg spaserte inn på postkontoret og fortalte at jeg ville ha ordentlig Visa-kort, ikke det Electron-pisset, og fikk et skjema som jeg fylte ut og så kom kortet i posten uka etter!

 

Og jeg var ikke 18!

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere i tråden, og det tror jeg går for de fleste banker. Man gjør en individuell risikovurdering basert på eksisterende kundeforhold og dessverre kundens fremtoning. Det er så ufattelig enkelt å overtrekke et visakort, derfor er de fleste banker forsiktig med slike.

 

Når det er sagt, det er like enkelt å overtrekke Visa Electron.

Lenke til kommentar
Som jeg sa tidligere i tråden, og det tror jeg går for de fleste banker. Man gjør en individuell risikovurdering basert på eksisterende kundeforhold og dessverre kundens fremtoning. Det er så ufattelig enkelt å overtrekke et visakort, derfor er de fleste banker forsiktig med slike.

 

Når det er sagt, det er like enkelt å overtrekke Visa Electron.

 

Mulig at jeg er på bærtur her nå men er det ikke sånn at dersom en 15 åring får Visa kort og foreldrene skriver under så er det _de_ som er ansvarlige for om det eventuelt kommer noe overtrekk på kontoen?

 

Kan godt skjønne at de sjekker at kundeforholdene ellers er greie, men hos mindreårige, som ofte ikke tjener noe så er det vel foreldrenes økonomi som spiller inn i vurderingen? Om noen har hatt uryddige forhold med overtrekk og manglende dekning tidligere kan jeg jo skjønne at bankene er skeptiske med å gi ut Visa-kort, men en 15-16 åring er vel uansett ikke ansvarlig for misbruk dersom foreldrene faktisk har skaffet kortet?

Lenke til kommentar

gorber: Det endrer ikke det faktum at man kan få forskjellig svar fra gang til gang. Jeg har til og med møtt opp i banken og spurt, men det var ikke tale om. Så skal det jo sies at de kjerringene i banken ikke hadde noe videre peiling. Men kundeservice burde vite bedre.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å få ett vanlig Visa classic kort istedet for Visa Electron.

Tirsdag i forrige uke tok jeg med mamma til banken og sa at jeg skulle ha Visa Classic. Det var ikke noe problem. Fikk skjema i posten som vi skulle fylle innn på. Det Skjemaet var laget for Visa Electron. Men hun hadde bestilit Visa Classic, men hun måtte sende Electron skjemaet fordi jeg er under 18 år.

Så nå går jeg og venter på Visa Classic, som kommer i posten snart :)

 

Edit; Sparebank 1 Midt-norge

Endret av elZiko
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...