Gå til innhold

MVA-eksperter: se hit :)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg driver et enmanns foretak med videoproduksjon som virksomhet.

Nå for tiden tar jeg en omviserjobb (jeg viser kunst for ungdomsskoler i Nord-Norge). Utstillingen arrangeres av SKINN og såvidt jeg har skjønt er det også støttet av DKS (Den Kulturelle Skolesekken).

Mitt spørsmål er som følger: bør SKINN betale MVA på mine tjenester? Jeg er svært forvirret, fordi min regnskapsfører sier at de burde det, mens de selv sier at de aldri betaler MVA til omviserne sine. Siden jeg stort sett bruker alle pengene jeg tjener på videoutstyr så snart jeg tjenere dem, står jeg i fare for å havne under en viss balanse, som igjen kan føre til at jeg må betale MVA på en del ting som jeg selv har kjøpt.

Her er brreg-siden til SKINN

Er det noen som har noen enkle regler på hvem som betaler MVA og hvem som ikke gjør det? Så langt jeg har forstått vil BEDRIFTER ikke ha MVA med på regnestykket i fakturaene, mens STATLIGE, KOMMUNALE og PRIVATE ønsker MVA på sine fakturaer.

Jeg vet at kunst er MVA-fritt, men er kunstformidling det? Er opplæring MVA-fritt? I så fall kommer det vel inn under dette.

Jeg takker på forhånd så mye for opplysende svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på hva som er pålagt mva og hva som ikke er det, men dersom du selger en mva-pålagt tjeneste skal du legge på mva uansett.

Om kjøperen er fritatt mva må kjøperen selv kreve mva-refusjon fra staten.

MVA må alltid være spesifisert på faktura, men for bedrifter kan man som regel levere tilbudspriser uten mva siden de får den refundert og dermed ikke trenger å ta høyde for den.

Offentlige virksomheter vil som oftest ha tilbudspris med mva. Det kommer av at f.eks kommunale budsjetter er ink mva. Mva-refusjonen kommer ikke inn på samme budsjett som mva gikk ut fra.

For kommuner er mva-refusjonen en del av de statlige overføringene og havner dermed utenfor inntektene på det enkelte budsjett.

Men *faktura* skal alltid inneholde mva-spesifikasjon dersom dine tjenester er mva-pliktige.

Lenke til kommentar

Hei!

Det sentrale her er hvorvidt du selger en mva-pliktig tjeneste eller ikke. Undervisning er unntatt fra mva. Det samme er kulturrelaterte tjenester. Slik jeg ser det, vil jeg anta at du kommer innenfor begge disse unntakene. Dessuten må omsetning for en 12-måneders periode overstige kr 50 000 før du skal registreres i merverdiavgiftsmanntallet.

Siden du driver med virksomhet som ikke er omfattet av mva-loven, vil du heller ikke få tilbake mva på de kjøpene du har.

Det går et uklart skille mellom undervisning og konsulentbistand, som er avgiftspliktig tjeneste. Konsulentbistand har mer form av spesialtilpasset og individuelle tjenester.

For avgiftspliktige og mva-kompensasjonsberettiget virksomhet som f.eks. kommuner mv., spiller det ingen rolle om de får en faktura uten mva eller en faktura på det samme beløpet pluss mva, ettersom de får fradrag for mva-beløpet. Men dette er altså ikke relevant for deg.

Hilsen Høye Løvland

Aut.regnskapsfører

www.regnskappluss.no

Lenke til kommentar

Aha takk for opplysende svar. Glemte å nevne at jeg er MVA-pliktig. Men selv om "kunstguide" ikke akkurat er kunstnerisk virksomhet, så er altså undervisning fritatt. Jeg regner med at siden det er under DKS vil dette si at det er undervisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...