Gå til innhold

Bensin og diesel blir dyrere. Politikerne er gale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi betaler stat mye mer enn hva vi får igjen...

Men som noen sier, vi bør holde kjeft siden vi har det alt for godt...

Lurer på hvor mange % av min totale inntekt havner i statskassa, som skatt, moms osv osv osv osv osv osv osv.

 

Og dette klarer du å overbevise deg om? Vel, hvis du ikke har vært på sykehuset, ikke har gått på skole/fått unger som går på skole, ikke blitt sjuk, arbeidsledig eller fått utbetalt noe fra staten i det hele tatt, eventuellt ikke blitt pensjonist enda. Så er det vel en bitteliten mulighet for at det ikke har gått i ditt favør.

 

Det gjelder å bruke mer av det som står på bok. Enn å være så grådig som Norge å kun leve på mindre enn renta på kongerikets formue. Når det gjelder bensinprisen så burde den ikke koste mer enn 1 liter melk med sammenligning.

 

Tja spørs jo hvor du kjøper melka da,på Svalbard koster 1 liter H melk 30 kr :cool:

Lenke til kommentar
Vi betaler stat mye mer enn hva vi får igjen...

Men som noen sier, vi bør holde kjeft siden vi har det alt for godt...

Lurer på hvor mange % av min totale inntekt havner i statskassa, som skatt, moms osv osv osv osv osv osv osv.

 

Og dette klarer du å overbevise deg om? Vel, hvis du ikke har vært på sykehuset, ikke har gått på skole/fått unger som går på skole, ikke blitt sjuk, arbeidsledig eller fått utbetalt noe fra staten i det hele tatt, eventuellt ikke blitt pensjonist enda. Så er det vel en bitteliten mulighet for at det ikke har gått i ditt favør.

Har gått på skole, ser jævlig ut som mange andre skoler, stat tjener på at folk går på skole. Det er jo det som tross alt den som gjør det klar for arbeidslivet, ihvertfall generelt sett..

Sykehus, jo faktisk. Men er ikke en plass jeg er så ofte.

Utenom det så er det svært lite staten har bidratt med.

Pensjon er ikke i nærheten av det man betaler i skatt gjennom et arbeidsliv og mange av de andre utgiftene..

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer.

 

Hva er det egentlig bensin/diesel inntektene går til hos staten? Når Staten tar inn vel over 50% av bensinprisene i avgifter, hva er det disse pengene går til? Landet forfaller på flere punkter (vei, skole, eldreomsorg, sykehus, sikkerhet i form av Politi etc) men man setter prisene opp på bensin/diesel og skylder på økte oljepriser? Om staten hadde kuttet noen prosenter på det de selv tar inn i avgifter så kunne prisene holdes på et akseptabelt nivå. Jeg hadde ikke klaget hvis bensinen lå på rundt 10 kr literen her i Lofoten men slik det er i dag er det nesten uholdbart. Jeg har nesten tom tanke nå men har ikke råd til å fylle før neste lønning. Den kommer 10 Juni og jeg har i alle fall 7 dager med jobb før den dagen kommer. Hvordan det skal gå vet jeg ikke, tror jeg må finne meg en politikker jeg kan stjele litt bensin i fra, de får jo alt på sølvfat i dag så.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer.

 

Hva er det egentlig bensin/diesel inntektene går til hos staten? Når Staten tar inn vel over 50% av bensinprisene i avgifter, hva er det disse pengene går til?

 

Dette er såkalte fiskalavgifter!

Dvs. at de er ikke øremerket til trafikk, men kan like gjerne gå til koranskoler i Pakistan evt. til transseksuelle i Tibet (fakta).

Lenke til kommentar

Nettopp, hva er da problemet med å kutte ned på de avgiftene hvis de ikke er øremerket til noen formål? Man trenger ikke kutte i andre tilbud for de pengene er bare tilskudd om så fall og ikke noe som avhenger av at alt skal gå opp i opp.

Lenke til kommentar
Nettopp, hva er da problemet med å kutte ned på de avgiftene hvis de ikke er øremerket til noen formål? Man trenger ikke kutte i andre tilbud for de pengene er bare tilskudd om så fall og ikke noe som avhenger av at alt skal gå opp i opp.

Det hjelper ikke. Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Oljeprisene vil fortsette å stige, antakeligvis lenge. Å tro at å sette ned avgiftene vil løse noe som helst er naivt. ALLE(bortsett fra enkelte land som subsidierer drivstoff som Venezuela og Emiratene) har AKKURAT det samme problemet som vi har. Prisene øker fort og folk har ikke lenger råd til å kjøre matpakka si 3 mil til jobb hver dag i bensinslukeren sin. Problemet er ikke at drivstoff er dyrt, men at vi er så ekstremt avhengig av olje. Det eneste som kan løse problemet er å forandre på livsstilen vår så vi ikke blir avhengig av bilen for å frakte oss over alt. Løsningen er kanskje å ikke designe infrastruktur etter det sinnsyke konspetet privatbil på vei. Flytt folk og selskaper nærmere bysentrum, få til skikkelig kollektivtransport på vei og bane, legg til rette for syklende og gående, produser mat nærmere der folk bor. Hvis vi ikke forandrer på noe men forventer at vi skal frakte oss selv billig rundt i privatbiler for all fremtid så vil det samme problemet oppstå igjen og igjen og igjen uansett hva avgiftene ligger på

Lenke til kommentar

Oljen er en ting, men når staten håver inn over 50% på rene avgifter på bil (moms og CO2 avgifter) og beinhard står på disse så er det klart at det blir dyrt. Et kutt i avgiftene, selv med høyere oljepriser, vil innebære lavere priser.

Lenke til kommentar
Oljen er en ting, men når staten håver inn over 50% på rene avgifter på bil (moms og CO2 avgifter) og beinhard står på disse så er det klart at det blir dyrt. Et kutt i avgiftene, selv med høyere oljepriser, vil innebære lavere priser.

Det blir billigere NÅ ja. Som jeg har sagt så er ikke problemet at prisene er så høye, men at vi er så AVHENGIGE av olje at enhver økning i oljeprisen fører til "for høye bensinpriser" og ramaskrik om å kutte avgiftene eller subsidiere bensinen. Takket være relativt høye avgifter på bensin og diesel så er ikke vi i Norge så ekstremt avhengig av privatbilen som f.eks. amerikanerne som i dag virkelig begynner å sliter fordi hele landet er bygd rundt privatbilen.

 

Det gjør ikke meg noe om staten senker avgiftene litt nå for å døyve "smerten" til bilknarkerne, men det løser ingenting og det vil bli det samme ramaskriket om et år når oljeprisene har steget enda mer.

Lenke til kommentar

Hvis prisen på oljen stiger med f.eks 10% kan staten kutte 10% av avgiftene for å kompansere for de økte prisene.

 

Jeg synes forøvrig at staten tar alt for mye inn i avgifter per liter drivstoff. Jeg er sikker på når de fleste biler kjører på miljøvennlig drivstoff finner regjeringen en annen "avgift" å sette på slikt drivstoff. Avgiftene på drivstoffet i dag er bare tull og svada. Hjelper ingen ting. Mange politikkere har utalt seg om at man kan heller begynne å gå, sykle eller ta kollektivt til jobben men som sagt her i nord er det umulig.

Lenke til kommentar
Hvis prisen på oljen stiger med f.eks 10% kan staten kutte 10% av avgiftene for å kompansere for de økte prisene.

 

Da ville kanskje bensinstasjonene skru prisen opp de 10 prosentene igjen? Folk kjøper vel bensin uansett.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Jeg tror regjeringa har vanskelig med å tenke både på miljø og på folket.

Helst ville høyere bensinpriser redusere forbruket, noe det ikke har gjort, og sikkert ikke vil gjøre.

Men si det sånn at dyrt drivstoff fikk oss til å kjøre mindre, og derfor var litt grønnere. Da er regjeringa flink, de tenker miljø.

Så var det folket. Regjeringa er jo viktig på blandt annet at det ikke skal være et stort klasseskille og at det ikke skal være så store ulemper med å bo utabys. Høye bensinpriser går hardest utover de som ikke har så mye penger, og for de som bor utabys er det sjeldent noe godt kollektivtilbus, så de har ikke noe alternativ til bilen.

 

Den dagen det finnes ikke et godt tilgjengelig miljøvennlig drivstoff, da kan det koste å kjøre med bensin og diesel. I dag er det ikke så gode alternativer til bensin og dieselen, så høyere priser vil bare irritere folk, uten at det reduserer noe som helst.

Endret av Mary Philbin
Lenke til kommentar
Den dagen det finnes et godt tilgjengelig miljøvennlig drivstoff, da kan det koste å kjøre med bensin og diesel. I dag er det ikke så gode alternativer til bensin og dieselen, så høyere priser vil bare irritere folk, uten at det reduserer noe som helst.

Tanken om at vi skal bytte ut olje med miljøvennlig drivstoff er en illusjon, det vil aldri skje. Eneste løsningen er at vi omorganiserer livene våre og samfunnet vi bor i. Jeg tror det er mulig at oljealderen er på vei mot slutten, at tilgang til billig olje er over. Om det er tilfelle så er all verdens protestaksjoner og avgiftskutt ikke annet enn plaster på et komplisert beinbrudd.

Lenke til kommentar

ved å sette opp prisen på drivstoff, hvorfor skal dette hjelpe miljøet?

vi kan ikke slutte å bruke bil, det er ikke mulig i dag siden vi er avhenging av transport.

for å se det på en annen side av saken, trailere som frakter varer, ville ikke vi ha tjent på å få all gods på tog?

men som politikerne i Norge gjør er å sette en konteineravgift på tog, på dette tjener miljøet tapet av trailere, selve problemet med dette er når du kommer til fauske og bodø.

her stopper tog banen, skal vi få tog i hele norge må den norske manen i gate finansiere hele prosjektet med nye avgifter.

 

å skifte til biodisel er heller ikke lønnsomt

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Er jo ikke bare dèt da... Økte priser på drivstoff fører også til økte priser på kollektiv- og transporttrafikk. Transportfirmaene må øke sine priser for å dekke inn drivstoff, som igjen fører til at butikkene må øke sine priser for å dekke inn transporten som igjen fører til at Ola og Kari Busstager betaler dyrere bussbilletter og dyrere mat på butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...