Gå til innhold

Bensin og diesel blir dyrere. Politikerne er gale


Anbefalte innlegg

Vel, for å sitere to av mine tidligere Oslo-kolleger: "Folk født og oppvokst i Oslo har ikke bakkekontakt og deres syn på Norge er et hav av fordommer blandet med litt arroganse."

 

Det gjelder forsåvidt egentlig hvor som helst man bor (er i hvert fall gjeldende for bergensere). Men man må ha beveget seg litt rundt og fått litt erfaring for å skjønne hva man snakker om, om man skal våge å ha noen konstruktive meninger om distriktspolitikk. I denne sammenheng er det vel spesielt relevant til transportnæringen og hvordan bensinkostnader der spiller inn. Ikke et felt jeg tør å begi meg utpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen burde få hue ut av rævva slik du sier er det er vel de på landet. De må da forstå at det er begrenset hvor mye de i byene er villig til å subsidiere deres livstil.

 

Er ingen som har subsidiert mitt liv på landet men det er vel fordi jeg ikke har noe gård.

 

Nå finnes det noe som heter indirekte subsidier også da Bear^.

 

Statens enhetskostnad på en gjennomsnittlig person som bor på landet er vesentlig høyere enn en person som bor i byen (selv om man ser bort ifra jordbrukssubsidiene). Denne kostnadsdifferansen dekkes på ingen måte opp av en høyre relativ grad av verdiskapnining (skatteinntekter) på landet, men ved overføringer av verdier skapt byene. Dette er et godt eksempel på indirekte og skjult subsidiering.

Lenke til kommentar

Regnestykket er først komplett når man tar med alle faktorer. Som hva inntjeningen gir tilbake. Oslo er mer avhengig av resten av landet enn hva resten av landet er avhengig av Oslo. Skal man snakke om kostnader så kan man jo godt legge til kostnader (og subsidiering) av opera osv. Om man først skal sette ting opp mot hverandre og hva som er mest hensiktsmessig bruk av fellesgodene.

 

Jeg tar heller billigere bensin enn å subsidiere hvert sete på operaen med 1600 kroner, eller hva det nå var. Slikt som regjeringen sløser med fellesgodene og vanner det ut til alt mellom himmel og jord fremfor å fokusere pengene på de viktige områdene som helse, samferdsel, politi osv. så skjønner jeg godt de ikke vil redusere avgiftene. Opera og alt det symboliserer er med et del av "velferdsgodene". Det samme er støtte til anti-abort klinikker m.m.

Lenke til kommentar
Transportnæringen i sin helhet skal i utgangspunktet ikke rammes så hardt iom. at de vidrefakturerer sine kostnader til kundene.

 

Egentlig ikke. Konkurransen innen denne næringen er så steinhard at de mest sannsynlig ikke vil greie det.

Dersom bransjen ikke klarer å dekke inn kostnadene sine, så er det bransjen og ikke bensinprisen det er noe galt med..

Lenke til kommentar
Nå finnes det noe som heter indirekte subsidier også da Bear^.

 

Statens enhetskostnad på en gjennomsnittlig person som bor på landet er vesentlig høyere enn en person som bor i byen (selv om man ser bort ifra jordbrukssubsidiene). Denne kostnadsdifferansen dekkes på ingen måte opp av en høyre relativ grad av verdiskapnining (skatteinntekter) på landet, men ved overføringer av verdier skapt byene. Dette er et godt eksempel på indirekte og skjult subsidiering.

 

Legges det da til de kostnader som kommer av å bo i et området hvor eneste form for transport får man ved hjelp av egen bil, som man i dag må betale i dyre dommer for?

 

Det bogner ut i hvor mye staten bruker på tullprosjekter kontra prosjekter som bærer godt for hele landet. For prisen av Operaen, en bygning de færreste av normale nordmenn vil se innsiden av, kunne man oppgradert sykehus og skoler.

 

Det gjør meg faktisk kvalm og irritert når jeg leser om skoler som forfaller med inneklimaer som gir barna astma for deretter å lese hvor mange milliarder staten bruker på en opera. Greit det kan være penger som er avsatt til dette men da må heller ikke staten legge skyld på at "man har så dårlig råd".

 

Eksemplet mitt står forøvrig på forrige side hvis du er interesert i å svare på det og.

Lenke til kommentar
Legges det da til de kostnader som kommer av å bo i et området hvor eneste form for transport får man ved hjelp av egen bil, som man i dag må betale i dyre dommer for?

 

Hva har enkeltpersoners transportutgifter med statens kostnader å gjøre?

 

Det bogner ut i hvor mye staten bruker på tullprosjekter kontra prosjekter som bærer godt for hele landet. For prisen av Operaen, en bygning de færreste av normale nordmenn vil se innsiden av, kunne man oppgradert sykehus og skoler.

 

Det gjør meg faktisk kvalm og irritert når jeg leser om skoler som forfaller med inneklimaer som gir barna astma for deretter å lese hvor mange milliarder staten bruker på en opera. Greit det kan være penger som er avsatt til dette men da må heller ikke staten legge skyld på at "man har så dårlig råd".

 

Selv med operaen er enhetskostnadene til Osloboerne lavere enn den jevnte lantis. Og de på landet skal ikke snakke så høyt om tulleprosjekter i byene. Hva med alle tulleprosjektene som igangsettes på landet? Bruer til millioner av kroner bygges til øyer med noen få beboere; egne skoler bygges og driftes til en håndfull elever. Sykehus bygges uten at det er et reelt behov; osv.. Nytten av de pengene som blir sløst vekk på disse tiltakene ville vært mange ganger høyere om de ble brukt i mer sentrale strøk.

 

Eksemplet mitt står forøvrig på forrige side hvis du er interesert i å svare på det og.

 

Jeg skjønner ikke helt hvilket eksempel du sikter til her. Var det var det om bosetting, gjorde du en grunnleggende feil i å anta at eneste alternativ var å kjøpe, samt at eneste reele alternativ var hus av en gitt størrelse.

Lenke til kommentar
Er det noen burde få hue ut av rævva slik du sier er det er vel de på landet. De må da forstå at det er begrenset hvor mye de i byene er villig til å subsidiere deres livstil.

 

Er ingen som har subsidiert mitt liv på landet men det er vel fordi jeg ikke har noe gård.

 

Nå finnes det noe som heter indirekte subsidier også da Bear^.

 

Statens enhetskostnad på en gjennomsnittlig person som bor på landet er vesentlig høyere enn en person som bor i byen (selv om man ser bort ifra jordbrukssubsidiene). Denne kostnadsdifferansen dekkes på ingen måte opp av en høyre relativ grad av verdiskapnining (skatteinntekter) på landet, men ved overføringer av verdier skapt byene. Dette er et godt eksempel på indirekte og skjult subsidiering.

 

 

 

Du har kanskje noen tall, og dokumentasjon på dette med kostnader?

 

 

 

Hvis vi skal tenke slik hadde det beste vært om alle menneskene her i landet samlet seg i noen få passe store byer. Men hvem er det som ønsker å bo i en ”fabrikk” (Oslo AS) som kun skal spare på kostnadene? Betong, asfalt, søppel, støv og vond lukt på alle kanter. Pakket som sardiner i en boks for å spare noen kroner.

 

Det er heldigvis fritt hvordan man bosetter seg, og dermed må staten innfinne seg etter dette. Det er kanskje ikke så effektivt som å samle alle i en by, men det kan det heller ikke bli.

Lenke til kommentar
Du har kanskje noen tall, og dokumentasjon på dette med kostnader?

 

Er det virkelig nødvendig? Det er jo ganske logisk av seg.

 

Jeg gidder ikke nok engang grave frem dette, men du finner lett tall fra SSB som forteller om verdiskapningen fordelt på fylke/kommune. I statsbudsjettet finner du overføringene til de forskjellige kommunene og fylker. Sammenlig dette med folketallet og du vil raskt se at lite sentraliserte fylker/kommuner er vesentlig dyrere i drift enn de sentraliserte.

 

Det er heldigvis fritt hvordan man bosetter seg, og dermed må staten innfinne seg etter dette. Det er kanskje ikke så effektivt som å samle alle i en by, men det kan det heller ikke bli.

 

Friheten til å bosette seg hvor man vil har da ingenting med hva staten er pliktig å tilby disse. Bosetter man seg i gokk kan man ikke regne med det samme tilbudet fra staten som om man bor sentralt. Tilbudet som gis til disse i dag lever kun på majoriteten, de som lever i byene, sin nåde.

Lenke til kommentar
...Men hvem er det som ønsker å bo i en ”fabrikk” (Oslo AS) som kun skal spare på kostnadene?...Pakket som sardiner i en boks for å spare noen kroner.

Dersom du ikke er opptatt av å spare noen kroner, hvorfor er du da så opptatt av at bensinen har blitt noe dyrere?

Lenke til kommentar
Du har kanskje noen tall, og dokumentasjon på dette med kostnader?

 

Er det virkelig nødvendig? Det er jo ganske logisk av seg.

 

Jeg gidder ikke nok engang grave frem dette, men du finner lett tall fra SSB som forteller om verdiskapningen fordelt på fylke/kommune. I statsbudsjettet finner du overføringene til de forskjellige kommunene og fylker. Sammenlig dette med folketallet og du vil raskt se at lite sentraliserte fylker/kommuner er vesentlig dyrere i drift enn de sentraliserte.

 

Du bør dra det fram igjen. Noko av den "statistikken over fylkesvise statsinntekter" som har blitt brukt her på forumet, trekk kun fram 1/5 av dei norske statsinntektene før ein reknar med det som endar opp på bok.

 

 

Når det gjeld faktisk konsum, so er det ikkje lenge sida byane fekk by-støtte, med særleg vekt på Oslo. På helse er det ifølge nedsatte komitear ei skeivfordeling som favoriserar Oslo-området med 800 millionar i året. (Signe Øye hadde her ein litt uheldig uttalelse: "Når dette skal vedtas i Stortinget er det antallet hoder som gjelder. Da er vi politikere fra sørøst i flertall" Trine Eilertsen i BT skreiv godt motsvar. Er det nokon av politikarane som kritiserar utvalet som faktisk kan noko meir om helseøkonomi enn Noregs ekspertise på området? Er det nokon av dei som huskar eit lite sjukehushotell til 100 millionar for eit par månader sidan? )

 

 

 

Veg og bru til øysamfunn? Skandale! Det neste kan jo bli at nokon prøver å sette opp ein vindmøllepark i området!

Lenke til kommentar

http://www.mfm.no/db/5/1731.pdf

 

Denne pdfen omhandlar eksport-import ifrå vestlandsområdet. Sjå side 11 for tal om eksport, før ein reknar med olje og gass.

 

Om Oslo bidreg mest til statskassa, men eksporterar minst, då har ein kanskje same syn på verdiskaping som Erling Fossen. Til spørsmålet om at vestlandet står for 70% av eksporteren i landet: "Når ble eksport det samme som verdiskaping?"

 

 

 

Eit britisk analysefirma har og sagt noko om vestlandet. Veksten her ute er teikna til å fortsette, mykje kraftigare enn dei fleste andre Europeiske regionar. Kan ein ikkje då investere her ute, so vi sikrar verdiskapinga framover?

Lenke til kommentar
...

 

Nå blir det feil å trekke hva helseforetakene får, dette er en statlig oppgave og som hverken er fordelt på fylkes- eller kommunalt nivå. I tillegg er systemet blitt så forskrudd at det ikke er til å snakke om engang.

 

Ellers ser jeg på ingen måte hva eksport/import har med denne saken å gjøre. Det er bare en ting man kan kjøpe for eksport, og det er import. Og med tanke på hvor stort vårt eksportoverskudd er, er det ikke særlig viktig.

 

Jeg skjønner heller ikke hvor du vil med kampen mot landsdeler. Jeg snakket om desentralisert verdiskapning vs. sentralisert verdiskapning. Og hvis jeg ikke har misforstått noe helt enormt er majoriteten av verdiskapningen på vestlandet også generert i sentral strøk (hvis man ser bort ifra petroliumsproduksjonen).

 

Og denne by-støtten du snakker om er vel blitt reversert nå som regjeringen har endret inntektssystemet for selskapsskatten. De rike bykommunene må nå i enda større grad subsidiere de fattige kommunene.

Lenke til kommentar
Du har kanskje noen tall, og dokumentasjon på dette med kostnader?

 

Er det virkelig nødvendig? Det er jo ganske logisk av seg.

 

Jeg gidder ikke nok engang grave frem dette, men du finner lett tall fra SSB som forteller om verdiskapningen fordelt på fylke/kommune. I statsbudsjettet finner du overføringene til de forskjellige kommunene og fylker. Sammenlig dette med folketallet og du vil raskt se at lite sentraliserte fylker/kommuner er vesentlig dyrere i drift enn de sentraliserte.

 

Det er heldigvis fritt hvordan man bosetter seg, og dermed må staten innfinne seg etter dette. Det er kanskje ikke så effektivt som å samle alle i en by, men det kan det heller ikke bli.

 

Friheten til å bosette seg hvor man vil har da ingenting med hva staten er pliktig å tilby disse. Bosetter man seg i gokk kan man ikke regne med det samme tilbudet fra staten som om man bor sentralt. Tilbudet som gis til disse i dag lever kun på majoriteten, de som lever i byene, sin nåde.

 

Som jeg selv var inne på: det sparer oss for noen kroner, men akkurat hvor mye er det jeg lurer på. Er vi villige til å bo i skitne, fæle, bråkete, søplete byer bare for å spare noen kroner? Er dette en positiv utvikling for velferden i landet? At alle skal stues inn i en eneste stor fabrikk, hvor vi lever som rotter, men sparer pengene? Det er sikkert mange som ikke evner å verdsette dette med å bo utenfor byer, men de er håpløse eller bare i feil fase i livet. Det er ikke voksne nok til å forstå slikt. Det er klart at for en som kun bor på gutterommet foran PC-en og har endeløs tilgang på Grandiosa så er det greit å bo i byen.

 

WiiBoy: Hæ?

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
1. juli økes avgiftene med 10 øre literen for diesel og 5 øre for bensin. Frp vil gå andre veien og kutte avgiftene med 2 kroner og 50 øre.

 

Regjeringen har undervurdert hva dette betyr for folk, sier Frp-formann Siv Jensen.

 

Jensen nekter likevel å utstede noen garanti om hvor mye en liter vil koste under en eventuell Jensen-regjering.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=195848

 

Pussige greier,atter en gang går de i bresjen for å senke prisene når andre styrer,men er ikke istand til å garantere dette om de selv får makten, kan det være så vanskelig for om de virkelig mener dette og vil sette ned prisen 2,50 så er det jo enkelt å garantere en pris på 2,50 mindre enn dagens pris.

Har på ny en mistanke om et populistisk utspill som vil vise seg å ikke være gjennomførbart om de kommer til makten.

 

Betydelig billigere bensin, fritt sykehjemsvalg for alle, bedre veier i hele landet, bedre helsetilbud, bedre skoler og betydelige reduksjoner i skatter og avgifter, er det flere enn meg som har problemer med å få denne kabalen til å gå opp :hmm:

 

Vel de får min stemme ved neste valg,så får vi se på hvordan det går,spesielt siden de er først å anngripe andre for løftebrudd :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vi betaler stat mye mer enn hva vi får igjen...

Men som noen sier, vi bør holde kjeft siden vi har det alt for godt...

Lurer på hvor mange % av min totale inntekt havner i statskassa, som skatt, moms osv osv osv osv osv osv osv.

 

Og dette klarer du å overbevise deg om? Vel, hvis du ikke har vært på sykehuset, ikke har gått på skole/fått unger som går på skole, ikke blitt sjuk, arbeidsledig eller fått utbetalt noe fra staten i det hele tatt, eventuellt ikke blitt pensjonist enda. Så er det vel en bitteliten mulighet for at det ikke har gått i ditt favør.

Lenke til kommentar
Vi betaler stat mye mer enn hva vi får igjen...

Men som noen sier, vi bør holde kjeft siden vi har det alt for godt...

Lurer på hvor mange % av min totale inntekt havner i statskassa, som skatt, moms osv osv osv osv osv osv osv.

 

Og dette klarer du å overbevise deg om? Vel, hvis du ikke har vært på sykehuset, ikke har gått på skole/fått unger som går på skole, ikke blitt sjuk, arbeidsledig eller fått utbetalt noe fra staten i det hele tatt, eventuellt ikke blitt pensjonist enda. Så er det vel en bitteliten mulighet for at det ikke har gått i ditt favør.

 

Det gjelder å bruke mer av det som står på bok. Enn å være så grådig som Norge å kun leve på mindre enn renta på kongerikets formue. Når det gjelder bensinprisen så burde den ikke koste mer enn 1 liter melk med sammenligning.

Lenke til kommentar
Vi betaler stat mye mer enn hva vi får igjen...

Men som noen sier, vi bør holde kjeft siden vi har det alt for godt...

Lurer på hvor mange % av min totale inntekt havner i statskassa, som skatt, moms osv osv osv osv osv osv osv.

 

Og dette klarer du å overbevise deg om? Vel, hvis du ikke har vært på sykehuset, ikke har gått på skole/fått unger som går på skole, ikke blitt sjuk, arbeidsledig eller fått utbetalt noe fra staten i det hele tatt, eventuellt ikke blitt pensjonist enda. Så er det vel en bitteliten mulighet for at det ikke har gått i ditt favør.

 

Det gjelder å bruke mer av det som står på bok. Enn å være så grådig som Norge å kun leve på mindre enn renta på kongerikets formue. Når det gjelder bensinprisen så burde den ikke koste mer enn 1 liter melk med sammenligning.

 

Det gjelder å skjønne hvorfor man ikke burde bruke mer av det som står på bok. Når økonomien går så glitrende som den gjør idag og det er såpass press på den. Må man være stramme på pengebruken. Synd det er vanskelig å fortelle den jevne innbygger.

 

Bensin vs melk. To helt forskjellige produkter.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...