Gå til innhold

Bensin og diesel blir dyrere. Politikerne er gale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal Norge få høye bensin/diesel-priser selv om vi tjener bedre enn de fleste land? Det er jo ikke vårt problem at vi er så heldige å blitt et land med viktig eksport til resten av verden, det skal ikke gi oss konsekvenser med å betale mer avgifter for oljen vi selv eksporterer.

 

Her hvor jeg bor har Fjord1 (busselskap) begrenset sine kollektive ruter på grunn av den høye dieselprisen, og hva er da vitsen med å få mennesker til å bruke kollektiv transport når de kutter ut mange ruter for å spare penger?

 

Dette synes jeg er latterlig av staten. De burde komme seg ut av Oslo og se hvordan forholdene er der i motsettning til en storby.

Lenke til kommentar

Om foreløpige beregninger viser at staten grunnet økningen på oljeprisen vil ta inn mer penger på avgifter enn budsjettert så syntes jeg de godt kan redusere avgiftene midlertidig. Eventuelt ikke foreta den planlagte økningen i avgifter. Det er da ikke nødvendig å ta inn mer enn budsjettert når man ser at det presser på økonomien. Dog være forsiktig så renten ikke går ytterligere opp.

 

Det jeg egentlig er mest opptatt av er Halvorsen sin enorme arroganse. Hvordan hun nok en gang avfeier kostnadsøkning med at "det har folk flest råd til" viser at hun er blitt skremmende indoktrinert og mistet en god del bakkekontakt. Kvinnen som før snakket om å føre en politikk med hensyn til de med dårligst råd fører nå en retorikk som går på at "folk flest har råd til det". Hva med de fattige, fru Halvorsen? Du har glemt dem nå der du klamrer deg til makten og svelger kameler månedlig. Hun burde skamme seg og lære seg litt ydmykhet. Hun setter sosialister i et særdeles dårlig lys og jeg vet om flere SV'ere og AP'ere som blir smått flau av å høre på henne.

 

Hun er blitt en snobb. Gigantlønnen hennes og alle årene i Stortinget har rammet henne som så mange andre Stortingspolitikere. Hun har mistet bakkekontakten og fortjener nærmest å bli ignorert. Med høyere renter, høyere skatt og høyere avgifter så skaper det et økt press, spesielt når det gjelder de som har det litt tøft.

 

Denne saken her blir vel en gullgruve for FRP. Synd, da de har endel politikk som skremmer meg litt. Men alle partiene er jo helt på jordet allikevel, så jeg kommer til å sutre uansett hvem som stjeler til seg velgere.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig der Dotten. Syntes det er et paradoks at hun skal bekjempe fattigdom, og det eneste de gjør er å øke avgifter som rammer de fattigste.

 

Norge er et stort land med lav befolkningstetthet. Vi er rett og slett for tynt befolket til at kollektivtransport skal ha noen særlig effekt. Vi har penger, så det er flaut og pinlig at regjeringen med Halvorsen i fronten skal presse dette ned over hodene på folk. Sett ned avgiftene på bensin, bygg bedre veier, sett ned avgiftene på nye biler og øk vrakpanten! Vi har råd til det!

 

 

 

Det bensinpris-aksjonen burde fokusert på er avgiftene, og ikke oljeprisene.

Lenke til kommentar

oki, nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene her, men i de fleste tilfellene vi kjører bil, er det så kort at vi enten kunne ha syklet eller tatt kolektivtrafikk! å bruke sykkelen til og fra jobb er i de fleste tilfeller en win-win situasjon! man sparer både penger og miljøet, man blir bedre trent og man slipper køer og derfor kan det gå raskere å komme til jobb med sykkel --> vi kan sove lengre om morgenen!

 

sånn er det hverfall for meg! dersom jeg sykler til jobben kan jeg sove over 15 min lengre enn dersom jeg kjører eller tar buss! dessuten mer jeg bedre konsentrert og jobber bedr og derfor kan jeg gå tidligere fra jobben!

 

jeg kan godt forstå yrkessjåførene, men vi privatpersoner trenger virkelig ikke å kjøre så mye som vi gjør nå!!!

Endret av Hotel
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på avgifter når det kommer til olje, men om man trekker prosent og ikke en fastpris så vil prisøkning på olje merkes hardere i land som har høyere avgifter enn i land som har lave. Men så aner jeg ikke om de har en fast kronesum eller prosenter de trekker, men jeg mistenker vel det sistnevnte er tilfellet?

 

Noen som har en oversikt over hvor stor andel avgifter Norge tar inn i forhold til andre land?

Lenke til kommentar

Leste på et nettmøte at med en bensinpris på 13,25 kr literen tar staten inn hele 7,75 kr i moms og såkale CO2 avgifter.

 

Det vil si at rundt 58% av prisen på bensin går direkte til staten. Hvis staten hadde kuttet på avgiftene på bensinen kunne vi sett billigere bensin men det gjør vi ikke.

 

Jeg hørte og Jens Stoltenberg utalte seg at vi nordmenn har så mye penger at det gjør ikke noe at bensinen er så dyr. Det er forøvrig det største svadaet i norsk politikk jeg har hørt, og ikke minst meget uproffesionelt. Hva med dem som har bosatt seg utenfor byen, de er avhengig av bilen og har allerede dårlig råd. De kan ikke flytte for de har ikke råd til å sette igang prosessen med å finne en annen bolige inne i byen og derfor er de avhengig av bilen. Hørte jeg noen nevne offentlig transport? Systemet som kun fungerer i de største byene i Norge men som er totalt piss utenfor disse grytene? Hørte jeg noen si sykle til jobben? Ja hele året, med 20 km til arbeidsplassen på sykkel i 10 minus og snøstorm? Gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være standardsvaret på de fleste avgiftsøkninger. "Nordmenn har nok penger uansett". Faller tilbake på dette at de svakeste med et er glemt. Det er en arrogant holdning.

 

Og det er en helt annen retorikk enn den de førte når de var i opposisjon. Men de har rett i at man må være forsiktig for ikke å presse renten opp, eller skape inflasjon ved for mye bruk av oljepengene. Det må også kuttes et eller annet sted om inntekter reduseres. Noe som ikke burde være problem slik regjeringen sløser på opera og fiffen, mens eldre og syke ikke får de gode tilbudene et så rikt land burde unnet dem.

 

En ting er sikker, samtlige som var på premieren til den nye operaen har råd til dyrere bensin. Skal si det var et flott symbol på en "folkelig" opera å samle ikke bare Norgesfiffen/eliten, men også dra inn endel folk ellers i Europa også. Det er et symbol på holdningene og det er skammelig. Stoltenberg er født med sølvskje i munnen og det begynner virkelig å skinne igjennom at denne karen som aldri har hatt en tynn lommebok i hele sitt lange liv, ikke har bakkekontakt. Det er synd at Halvorsen ser ut til å gå i samme bane nå, jeg hadde forventet mer av henne. Hun har tross alt erfart litt tidligere, hvorfor glemme dette nå? Hvorfor sitte der med et sleskete smil og avfeie ting så simpelt som det der?

 

Det går inn det øre og ut det andre. Det er gjennomtrekk i topplokket deres. Bare synd vi ikke har noe skikkelig alternativ til det gjøkeredet der.

Lenke til kommentar
oki, nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene her, men i de fleste tilfellene vi kjører bil, er det så kort at vi enten kunne ha syklet eller tatt kolektivtrafikk! å bruke sykkelen til og fra jobb er i de fleste tilfeller en win-win situasjon! man sparer både penger og miljøet, man blir bedre trent og man slipper køer og derfor kan det gå raskere å komme til jobb med sykkel --> vi kan sove lengre om morgenen!

 

sånn er det hverfall for meg! dersom jeg sykler til jobben kan jeg sove over 15 min lengre enn dersom jeg kjører eller tar buss! dessuten mer jeg bedre konsentrert og jobber bedr og derfor kan jeg gå tidligere fra jobben!

 

jeg kan godt forstå yrkessjåførene, men vi privatpersoner trenger virkelig ikke å kjøre så mye som vi gjør nå!!!

I de fleste tilfellene her jeg jobber og der jeg bor, er det enten for langt eller for bratt til å sykle.

Kollektivtrafikken er også flere steder ikkeeksisterendes.

Ska jeg starte å sykle til jobb, må jeg begynne å stå opp to timer før, pluss at jeg vil bruke et par timer ekstra på vei hjem, pga alle de bratte bakkene.

Så har vi vinteren da. Ikke faen om jeg sykler på holka som ingen gidder å strø.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
I de fleste tilfellene her jeg jobber og der jeg bor, er det enten for langt eller for bratt til å sykle.

Kollektivtrafikken er også flere steder ikkeeksisterendes.

Ska jeg starte å sykle til jobb, må jeg begynne å stå opp to timer før, pluss at jeg vil bruke et par timer ekstra på vei hjem, pga alle de bratte bakkene.

Så har vi vinteren da. Ikke faen om jeg sykler på holka som ingen gidder å strø.

Så flytt nærmere jobb, eller få deg en jobb nærmere huset ditt..

Lenke til kommentar
Så flytt nærmere jobb, eller få deg en jobb nærmere huset ditt..

Da jeg er lærling er det uaktuellt å bytte jobb, og ikke faen om jeg flytter lenger ut på landet.

 

Det er absolutt noen som ikke greier å skjønne hvordan det er utenfor de større byene... Det er vel snart på tide å få hue ut av rævva?

Lenke til kommentar
Så flytt nærmere jobb, eller få deg en jobb nærmere huset ditt..

Da jeg er lærling er det uaktuellt å bytte jobb, og ikke faen om jeg flytter lenger ut på landet.

 

Det er absolutt noen som ikke greier å skjønne hvordan det er utenfor de større byene... Det er vel snart på tide å få hue ut av rævva?

 

Er det noen burde få hue ut av rævva slik du sier er det er vel de på landet. De må da forstå at det er begrenset hvor mye de i byene er villig til å subsidiere deres livstil.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Er det noen burde få hue ut av rævva slik du sier er det er vel de på landet. De må da forstå at det er begrenset hvor mye de i byene er villig til å subsidiere deres livstil.

 

Er ingen som har subsidiert mitt liv på landet men det er vel fordi jeg ikke har noe gård. Kanskje få hodet ut av vinduet og se at ikke alle som bor på landet har landbruk. Er vel samme feilen der mange fra Oslo trodde det vandret isbjørner i gatene i Svolvær og vi ikke hadde strøm her. Dette var i 2004. Ignoranse is blizz.

 

La meg spørre deg slikt. Hva koster en bolige i byen kontra en bolige ut på landet? Den er billigere på landet, naturlig nok.

 

Så er det da en familie, nyettablerte med barn, som ikke har råd til denne vanvittige prisen på boligene i bygryta. Men de har råd til et koselig lite hus ute på landet. Bil har de og dette er en periode hvor høye bensinpriser ikke er tilstede, selv om bensinen koster så klarer de det.

 

De kjøper huset, etablerer litt gjeld på lån, og flytter til landet. 20 Km med bil en vei. Bussen går akkurt slik at barna rekker skolen, men ellers er kollektiv tilbudet helt på rævva, som vanlig.

 

Plutselig stiger bensinprisene. Familien kan ikke selge huset, de har fremdeles ikke råd til et hus i byen (koster enda mer), de har sine behov og de er nødt til å bruke bilen, de har ingen valg. Som sagt kollektiven er elendig og sykle, ja, forsøk nå du å sykle 20 Km en vei og komme frem med nok overskud til å gjøre jobben. Så er det da 20 Km sykling hjem.

 

Det er disse som taper aller mest på dette. De er allerede i en knipe for de er 100% avhengig av den bilen. Er det noe jeg hater er det egoisme blant byboerne som ikke ser at landet vårt består av mer enn rekkehus og et godt kollektiv tilbud, rette fine veier man kan sykle på og 10 minutter til jobben.

 

Norge er et langt land, det består av flere mennesker enn kun byfolk. Noen gang tenkt over det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...