Gå til innhold

Bensin og diesel blir dyrere. Politikerne er gale


Anbefalte innlegg

Hva folk er villige til å betale kommer an på hvem man spør!

...

 

Nok engang må jeg påpeke at jeg sier villig, men ikke gledelig eller frivillig.

 

Spørsmålet er hvor mye en er villig til å betale før man la bilen stå. Da vil faktisk tilfellet være det motsatte av det du beskriver. De i byen vil, av opplagte grunnen, være villig til å betale vesentlig mindre enn de i grisgrendte strøk.

 

Hvis jeg tør å spørre?

 

Hvilken opplagte grunn?

 

A) Dårligere økonomi hos innbyggere i by og tettsteder?

 

B) Dårligere utbygd kollektivtransport i by og tettsteder?

 

C) Mere behov for bil i by og tettbebygede strøk?

 

 

Hvis ja på disse 3 spørsmål så er spørsmålet - hvis vi er enige om at folkeflertallet bor i tettbebyggede strøk?

 

A) Dessto flere det er som er mot høyere bensin / Dieselpriser desto større grunn / behov for å øke prisene?

 

B)innbyggere i byer og tettsteder vet ikke sitt eget beste, har ingen økonomisk eller miljømessig sans?

 

C) Folk generelt sett i grisgrendte strøk betaler "hva" det skal være for bensin og Diesel, det er ikke økonomi eller kollektivtransport det står på, - mere en psykisk / fysisk smerte terskel som ennå på langt nær er nådd?

 

D) Folk i byer og tettbygde strøk er noen gjerrigknarker hvor "villigheten" er på ett lavt nivå?

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dlarah du har rett i at jeg presse folk opp i et hjørne, men dette er bare for å illustrere at bensinen egentlig ikke er så dyr.

 

La meg bruke auksjonshandel som et eksempel. Når man handler på auksjon setter man seg selv en øvre grense. Handler man under denne øvre grensen har man da gjort et godt kjøp. Handler man godt under denne grensen har man gjort et veldig godt kjøp.

 

Poenget mitt er at bensin ikke er så dyr som folk har inntrykk av. Deres formening om prisen er basert på følelser og ikke rasjonelle overveielser.

 

Nå må jeg informere om at jeg ikke befinner på den politiske fløyen du beskriver. Grunnen til at jeg argumenterer for denne avgiftsøkningen skyldes utelukkende at jeg isolert støtter den, dvs. jeg støtter et høyere avgiftsnivå på drivstoff, men ikke et høyere avgifts- og skattenivå.

 

Nå finner jeg ikke USA på europakartet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du bringer de inn i sammenligningen. Men det fint at du bringer landet opp siden det illusterer mange av de positive samfunnsøkonomiske effeketen denne avgiften medbærer. Jeg hadde håpet å slippe å ramse de opp, men la gå. (Jeg sammenlignet også den kjøpekraftsjusterte bensinprisen)

 

En høy drivstoffavgift fjerner majoriteten av den unyttige kjøringen, og med unyttig kjøring mener jeg å ta bilen i stedet for å gå til naboen 200 meter ned i gata. Dette er ikke helt uvanlig i USA.

 

En høy drivstoffavgift er et godt insentiv til å få folk til å ta kollektivtransport. Dette er ikke bare kapitalbesparende, men også svært arealbesparende. Nødvendigheten for uberstore veier vil ikke lengre være til stede. En jeg kjenner har akkurat vært i Huston en stund, der bygger de ut ringveien til fra 6 filer i hver rettning til 8 filer. Ingen andre storbyer utenfor USA har et slik behov for infrastruktur, alle disse har løst det gjennom å bygge kollektivsystemer.

 

En høy drivstoffavgift er et godt insentiv til å få folk til å kjøpe nyttige og lite vulgære biler. Her kan du sammenligne USAs preferse for SUVer og europernes preferanse for små polo-klasse biler. Det skaper også en preferanse for biler som ikke sløser bensin.

 

Skal alle disse effekten ta plass, må den kjøpekraftsjusterte bensinprisen være høy. Dvs. at bensinprisen må stige med vår kjøpekraft.

Lenke til kommentar
Neivel, så hva er det da?

 

Melking handler om å ta ut så mye som overhode mulig på området. Dette er ikke tilfellet. Avgiften kan settes mye høyere uten at folk reduserer sitt forbruk.

 

Om du mener at enhver form for avgift er melking derimot, så ser jeg inget poeng med å bruke to forskjellige ord om samme tingen.

Lenke til kommentar
Hva folk er villige til å betale kommer an på hvem man spør!

...

 

Nok engang må jeg påpeke at jeg sier villig, men ikke gledelig eller frivillig.

 

Spørsmålet er hvor mye en er villig til å betale før man la bilen stå. Da vil faktisk tilfellet være det motsatte av det du beskriver. De i byen vil, av opplagte grunnen, være villig til å betale vesentlig mindre enn de i grisgrendte strøk.

 

Hvis jeg tør å spørre?

 

Hvilken opplagte grunn?

 

A) Dårligere økonomi hos innbyggere i by og tettsteder?

 

B) Dårligere utbygd kollektivtransport i by og tettsteder?

 

C) Mere behov for bil i by og tettbebygede strøk?

 

 

Hvis ja på disse 3 spørsmål så er spørsmålet - hvis vi er enige om at folkeflertallet bor i tettbebyggede strøk?

 

A) Dessto flere det er som er mot høyere bensin / Dieselpriser desto større grunn / behov for å øke prisene?

 

B)innbyggere i byer og tettsteder vet ikke sitt eget beste, har ingen økonomisk eller miljømessig sans?

 

C) Folk generelt sett i grisgrendte strøk betaler "hva" det skal være for bensin og Diesel, det er ikke økonomi eller kollektivtransport det står på, - mere en psykisk / fysisk smerte terskel som ennå på langt nær er nådd?

 

D) Folk i byer og tettbygde strøk er noen gjerrigknarker hvor "villigheten" er på ett lavt nivå?

 

 

A: Kjøpekraften hos de som bor på landet sammenlignet med de i byene er vel ca. den samme.

B: Det er selvfølgelig pga. kollektivtransporten at folk i byene har en laver makspris på bensin enn de på landet.

C: Både og. En kan jo t.eks. spørre seg om behovet i grisgrende strøk er reelt siden grunnlaget for å bo der egentlig ikke er til stede.

 

A2: Dette spørsmålet ser jeg ikke poenget med siden de alle fleste vil uansett være mot høyere priser. Det er andre ting som bestemmer om de burde settes opp eller ei.

B2: Utrykket flertallet tar som oftest feil kommer til mente, og side majoriteten av oss ikke skjønner kvantefysikk, molekylærkjemi, osv. så er vel tilfellet for økonomi og miljøfag det samme.

C2: Stemmer det.

D2: Frivilligheten er på et lavt nivå, ja.

Lenke til kommentar

otth, ja du har mange gode poenger i det du skriver. Og ja vi har ikke problemer med å betale ekstra penger i drivstoff, jeg kunne også støttet forslaget. Problemet er at norge allerede har hetl overlegne priser i forhold til andre land i europa. Når vi allerede har høyest priser på bensin så er det idiotisk å øke prisene enda mer, hvis du skjønner min side av saken?

 

Det jeg mente med usa var: Di tjener ca like mye som oss, men vi betaler over de dobbelte i forhold til hva de betaler (i bensin) Hvorfor?

Lenke til kommentar
otth, ja du har mange gode poenger i det du skriver. Og ja vi har ikke problemer med å betale ekstra penger i drivstoff, jeg kunne også støttet forslaget. Problemet er at norge allerede har hetl overlegne priser i forhold til andre land i europa. Når vi allerede har høyest priser på bensin så er det idiotisk å øke prisene enda mer, hvis du skjønner min side av saken?

 

Jeg skjønner hva du prøver å si, men saken er at som nevnt at de samfunnsøkonomiske positive effektene er avhengig av den kjøpekraftsjustert bensinpris og ikke den faktiske bensinprisen. Den norske kjøpekraftsjusterte bensinprisen er faktisk en av de laveste i hele europa.

 

Det jeg mente med usa var: Di tjener ca like mye som oss, men vi betaler over de dobbelte i forhold til hva de betaler (i bensin) Hvorfor?

 

Det er pga. at de ikke har noen avgift å snakke om, men som nevnt over er ikke dette nødvendigvis noe positivt. En kan også finne enda råere eksempler i midt-østen og andre oljenasjoner, men jeg ser ikke helt poenget.

Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at vanlig ikke fornybar drivstoff blir dyrere framover uansett hvordan avgiftene forandrer seg. Bare se i USA hvor prisene har steget mye mer siden første Gulfkrigen. Man kan klage så mye man vil, men når lagrene er tomme så er det slutt.

 

Selv synes jeg det er greit at prisene snart nærmer seg 20 kr/l. Kanskje allerede til neste år så kan dette skje. Da blir det flere som kjøper små moderne biler og tenker seg litt om før man setter den feite rompa inn i bilen for å kjøre 500 m til butikken.

 

Alle klarer å gå noen meter selv på vinteren.

Lenke til kommentar
Da blir det flere som kjøper små moderne biler

 

Med reduserte avgifter tør jeg påstå at dette hadde skjedd for mange år siden. Folk tar seg simpelthen ikke råd til å investere såpass mye penger for å spare drivstoff/miljø.

 

Gass hadde også vært et alternativ men det finnes jo null statlig støtte å få for folk som kunne tenke seg å bygge om bilen sin til den slags. Da sitter vi igjen med siste alternativ; forbli slik som det er nå, enten vi vil eller ikke.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Ingen (nesten)kjøper miljøvennlig fordi det er "bra for miljøet". De kjøper det som de sparer penger på og som er behagelig.

Riktig, og økte priser på drivstoff fører til at det lønner seg å kjøpe en drivstoffgjerrig bil når man kjøper seg ny bil. I USA koster drivstoff alt for lite og folk kjører rundt i digre dråg som sluker 2-3 liter på mila som de bruker hver eneste gang de er utenfor døra. Også sutrer de når prisen på drivstoff stiger.

Lenke til kommentar
Riktig, og økte priser på drivstoff fører til at det lønner seg å kjøpe en drivstoffgjerrig bil når man kjøper seg ny bil. I USA koster drivstoff alt for lite og folk kjører rundt i digre dråg som sluker 2-3 liter på mila som de bruker hver eneste gang de er utenfor døra. Også sutrer de når prisen på drivstoff stiger.

 

Det er nettopp det som er hele poenget mitt. Med landets avgifter på nybil, velger folk heller å kjøpe seg eldre bensintørste drog.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som fruen nevnte i Tabloid, så tar staten over 6 kroner i avgifter per liter bensin/diesel i Norge, pluss at landet vårt har den dyreste literprisen i Europa noe som er helt sinnsykt.

 

Så meld dere inn i protestantgruppen på facebook med over 100 000 medlemmer.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Som fruen nevnte i Tabloid, så tar staten over 6 kroner i avgifter per liter bensin/diesel i Norge, pluss at landet vårt har den dyreste literprisen i Europa noe som er helt sinnsykt.

 

Så meld dere inn i protestantgruppen på facebook med over 100 000 medlemmer.

 

Hvilken nytte vil det gjøre?

 

En politiker må være idiot for engang å kunne tenke tanken om å redusere avgiften.

Lenke til kommentar
Som fruen nevnte i Tabloid, så tar staten over 6 kroner i avgifter per liter bensin/diesel i Norge, pluss at landet vårt har den dyreste literprisen i Europa noe som er helt sinnsykt.

 

Så meld dere inn i protestantgruppen på facebook med over 100 000 medlemmer.

 

Og vi har påpekt konsekvensene av en såpass drastisk økning i kjøpekraft, at nordmenn jobber minst per liter og også tapet av inntekter til staten: "Men det driter vi i, vi vil ha billigere bensin."

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
jau for 500milliard overskudd det er lite.

og jeg bor i by og har godt med kollektiv tilbud for skysse til barnehage, skole, jobben min og fruens.

så smell prisen på drivstoff til 25kr liter for min del.

 

500 milliardoverskudd? Oh really? This is news to me. Staten, i motsetning til den jevne sutrete nordmann tenker lengre enn nesetippen og sparer derfor oljepengene. Slik at de kan kanskje opprettholde tilnærmet nivået av velferd som man nå sutrer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...