Gå til innhold

Bensin og diesel blir dyrere. Politikerne er gale


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke villig til å betale så mye for bensinen men som jeg spurte, hvilken andre valg har jeg? Jeg har faktisk ingen alternativer å ta av heller, ingen andre dyrere eller billigere. Og det kommer og frem i foregående tråd, når det er snakk om 26 Km en vei til jobb så sier det seg selv at de alternativene du kommer med faller meget raskt bort.

 

Samtlige av tingene jeg nevnte er reele alternativer for deg, men du ser ganske enkelt kostnaden til alle disse som for høy til engang å vurdere de som alternativer.

 

Det finnes ingen ting som umuligjør de tingene jeg nevnte.

  • En el.bil har en rekkevidde på godt over 100 km.
  • En godt trent sykkelist vil bruke 1,5 til 2 timer på turen.
  • En scooter har ingen problemer med å ta turen, tar ca en halv time med en utrimmet 50cc.

Ved å kjøpe bensin i dag betaler for å ikke bruke et av disse alternativene, og du er villig til å betale vesentlig mer for å fremdels slippe å bruke de. Dette gjør at du er villig til å betale mer for bensinen, du vet at alternativet er verre.

 

At du ønsker at noe var billigere er ikke et argument for å kalle noe dyrt. Med den argumentasjonen finnes det ikke noe som er billig, alt vil være dyrt siden jeg ønsker at alt skal være gratis.

 

Villighet og preferanse er to forskjellige ting. Din prefererte maksimale bensinpris er vesentlig lavere enn den maksimalprisen du faktisk er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på at bensinen er såpass dyr som den er allerede er så er økning av bensinpriser, uansett stor eller liten, et vanvitte mener jeg. Med 2500 liter bensin f.eks i året betaler man her i lofoten, f.eks, 32 500 ,- i året.

 

Er den egentlig så dyr? Flaskevann har t.eks. dobbelt så stor literspris. Ingen som klager der.

 

TV2 viste for et par dager siden en graf som viste prisutviklingen på bensin de siste 20 årene. Den kjøpekraftsjusterte prisen på bensin for 20 år siden var ca. 8 kr/liter. Bruker vi 13 kr/liter i dag vil ikke dette tilsi mer enn en årlig inflasjonsjustert, gennomsnittlig prisstigning på ca. 2,5 %. Det er ikke spesielt mye.

 

Vi kan t.eks. sammenligne dette med prisen på råolje. Sier vi at prisen på et fat olje var ca. 20 (2008) dollar for 20 år siden (som er vesentlig høyere en den var), og en oljepris på ca. 80 dollar i dag (vesentlig lavere en den er), vil dette gi en årlig inflasjonsjustert, gjennomsnittlig prisstigning på ca. 7 %. Det er nesten 3 ganger så høy som tilfellet er for bensin.

 

Sammenligner du dette igjen med kjøpekraftsøkning de siste 20 årene blir det bare småpenger å regne. Hvis jeg ikke husker helt feil, økte vel kjøpekraften bare i fjor over 2,5 %.

 

Det ar Imsdal lurer deg trill rundt har ingenting med bensinprisen å gjøre.

 

Kjøperkraftjustert pris? Hva tar man hensyn til her? Ser vi bare på hva bensinen koster i forhold til hvor mye vi tjener? Det kan være lurt å se på andre elementer enn bare det.

Lenke til kommentar
Det ar Imsdal lurer deg trill rundt har ingenting med bensinprisen å gjøre.

 

Som motargument til at bensin er overpriset er det, det. Imsdals lurer er et god eksempel på et overpriset produkt.

 

Kjøperkraftjustert pris? Hva tar man hensyn til her? Ser vi bare på hva bensinen koster i forhold til hvor mye vi tjener? Det kan være lurt å se på andre elementer enn bare det.

 

Det er faktisk et godt sammenligningselement for å sette prisutviklingen i perspektiv. Dette siden den viser det motsatte av hva folk har inntrykk av. Legger man til at dette er et svært begrenset gode burde det si ganske mye.

 

Et annet element jeg også har tatt opp hva folk faktisk er villig til å betale for bensinen. Dette er vesentlig mer enn dagens priser. Husker jeg ikke helt feil må prisen over 20 kr/literen før folk faktisk vurderer å kutte sitt forbruk.

Lenke til kommentar

Med flaskevann har man alternativ. Jeg tror de fleste som kjøper flaskevann også bruker flaskene til gjenbruk (altså fyller springvann på samme flasken..)

 

Den dagen jeg kan fylle tanken med bensin eller diesel til 1000kr, for så å fylle nærmest gratis så lenge jeg fortsatt har samme tanken, så er jeg med på den. Eventuelt at de selger en dyr bensin til dem som har lyst på det, og billigere bensin til dem som ikke kjøper flaskevann..

 

At prisen kun er indexregulert de siste årende, når oljeprisen samtidig har økt med 7% årlig, kommer av at avgiftene i Norge har vært så høye i utgangspunktet. Om man har en fast avgift på 6kr, og en prisvariabel på 2kr, vil store endringer i prisvariablen oppleves som mindre enn de faktisk er totalt. Antar dette var logisk.

 

 

Når det gjelder bensinpris på 20kr+, har jeg lest et sted at priselastisiteten er på 0,3. Dvs at øker bensinprisen med 10%, reduseres bilbruken med 3%. Jeg antar at skal dette ha god effekt må prisen justeres raskt opp, og ikke over flere år. Gjøres det over flere år blir det jo mer en akseptert prisøkning. Vi ser jo at det kjøres mer bil i dag enn det ble gjort for 20 år siden.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Med flaskevann har man alternativ. Jeg tror de fleste som kjøper flaskevann også bruker flaskene til gjenbruk (altså fyller springvann på samme flasken..)

 

Den dagen jeg kan fylle tanken med bensin eller diesel til 1000kr, for så å fylle nærmest gratis så lenge jeg fortsatt har samme tanken, så er jeg med på den. Eventuelt at de selger en dyr bensin til dem som har lyst på det, og billigere bensin til dem som ikke kjøper flaskevann..

 

Du får da kjøpt "bensin" til 1000 kr, dette vil bl.a. være de alternative transportmetodene til ^Bear. Det folk egentlig klager på her er hva springvannet koster i denne sammenligningen.

 

At prisen kun er indexregulert de siste årende, når oljeprisen samtidig har økt med 7% årlig, kommer av at avgiftene i Norge har vært så høye i utgangspunktet. Om man har en fast avgift på 6kr, og en prisvariabel på 2kr, vil store endringer i prisvariablen oppleves som mindre enn de faktisk er totalt. Antar dette var logisk.

 

Nei, det skyldes hovedsak teknologisk utvikling. En kan i dag ta ut en mye større andel av oljen som bensin. Dette gjør bensinprisen mindre avhengig av oljeprisen i dag kontra 20 år siden.

 

Når det gjelder bensinpris på 20kr+, har jeg lest et sted at priselastisiteten er på 0,3. Dvs at øker bensinprisen med 10%, reduseres bilbruken med 3%. Jeg antar at skal dette ha god effekt må prisen justeres raskt opp, og ikke over flere år. Gjøres det over flere år blir det jo mer en akseptert prisøkning. Vi ser jo at det kjøres mer bil i dag enn det ble gjort for 20 år siden.

 

Stemmer dette (ikke sikker på tallene dog), men dette var ikke mitt poeng. Poenget mitt er at bensin ikke er dyrt når en sammenligner prisen med hva folk faktisk er villig til å betale. Dette gjør det til et svært godt område å kreve inn avgift på.

Lenke til kommentar
Vel, emne forteller mitt syn på det. Bensinen er allerede overpriset og alt for dyr slik det er i dag. Det skal vistnok være for å hjelpe miljøet for å få ned utslippen men det eneste det gjør er å ruinere folk som er avhengig av bil.

 

For det er tydeligvis en myte verdig Mythbusters at man må begynne å bruke kollektiven mer for i alle fall her er kollektivtilbudet fraværende i stor grad. Det er ingen mulighet for meg å ta buss på jobb for der er ikke noe buss å ta.

 

Politikkerne må få hodene ut av Oslogryta og faktisk innse at i Norges lange land er det ikke alle plasser hvor man har en buss vært 20 minutt eller så, her jeg bor i det kalde nord med utsikt over havet er der knappe 2 bussavganger om dagen, ikke mye å skryte av nei.

 

Prisen på bensin er allerede på 13 kr her og det er vel mye. Staten burde heller kutte på avgiftene fremfor å sette dem opp både med tanke på kollektiv tilbudet men og med tanke på dagens olje priser.

 

Nei politikkere i vårt land, stikk hodet ut av Oslo gryta og se dere litt rundt. Kunne dere ha godt av.

 

Har ingenting med den sosialistiske tankegang å gjøre.

 

Bensinen var ikke noe mye billigere under siste regjering bestående av Høyre KRF og Venstre.

 

Men dette er noe som gjelder "alle" partier, alle i anførselstegn fordi jeg ikke er sikker på FRP, er deler av FRP,s politikk jeg er sterkt i mot, men allikevel syns jeg de bør få prøve seg i regjering og aller helst helt alene, så får vi ta en oppsummering etter 4 år.

 

Og jeg har stor forståelse for de som bor noe unna tettsteder, enten det er eldre eller barnefamilier som skal til nærmeste posthus, bank eller barnehage, dog syns jeg barnefamilier har fått sin del og vel så det.

 

Man skal jo huske på at det er i en kort periode man er "produktiv" og går inn under barnefamiliebetegnelsen, men man skulle nesten tro at barnefamilier omfagnet alt fra 6 - 90 år!

 

Og ikke nok med det, det finnes jo ett stort antall mennesker som ikke får barn eller bare ett.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Med flaskevann har man alternativ. Jeg tror de fleste som kjøper flaskevann også bruker flaskene til gjenbruk (altså fyller springvann på samme flasken..)

 

Den dagen jeg kan fylle tanken med bensin eller diesel til 1000kr, for så å fylle nærmest gratis så lenge jeg fortsatt har samme tanken, så er jeg med på den. Eventuelt at de selger en dyr bensin til dem som har lyst på det, og billigere bensin til dem som ikke kjøper flaskevann..

 

At prisen kun er indexregulert de siste årende, når oljeprisen samtidig har økt med 7% årlig, kommer av at avgiftene i Norge har vært så høye i utgangspunktet. Om man har en fast avgift på 6kr, og en prisvariabel på 2kr, vil store endringer i prisvariablen oppleves som mindre enn de faktisk er totalt. Antar dette var logisk.

 

 

Når det gjelder bensinpris på 20kr+, har jeg lest et sted at priselastisiteten er på 0,3. Dvs at øker bensinprisen med 10%, reduseres bilbruken med 3%. Jeg antar at skal dette ha god effekt må prisen justeres raskt opp, og ikke over flere år. Gjøres det over flere år blir det jo mer en akseptert prisøkning. Vi ser jo at det kjøres mer bil i dag enn det ble gjort for 20 år siden.

 

Hva folk er villige til å betale kommer an på hvem man spør!

 

Spør man i nærområdet av stortinget vil sannsynligvis de fleste se seg råd til dyrere bensin selv om Mercedesen eller Audien bruker 1,5 - 2 ltr på mila.

 

Spør man folk der de virkelig trenger bil nemlig i grisgrendte strøk, der post, butikk, barnehager, skoler, og kommunale kontorer forsvinner får man ett annet svar, nettopp fordi man der trenger bil for å følge opp, enten man skal til lege, på ligningskontor eller for den del, hvis man har det, på jobb.

Lenke til kommentar
Hva folk er villige til å betale kommer an på hvem man spør!

...

 

Nok engang må jeg påpeke at jeg sier villig, men ikke gledelig eller frivillig.

 

Spørsmålet er hvor mye en er villig til å betale før man la bilen stå. Da vil faktisk tilfellet være det motsatte av det du beskriver. De i byen vil, av opplagte grunnen, være villig til å betale vesentlig mindre enn de i grisgrendte strøk.

Lenke til kommentar
Det kan være lurt å se på andre elementer enn bare det.

Hva da?

 

Ikke lat som om du er dummere enn du er. Hvordan ser det totale ugiftsbildet ut for en husstand i dag kontra før i tiden.

 

Otth: Betalingsvillighet? Tja, det spørs vel hvor villig jeg er til å komme meg på jobb, skole, til butikken, til venner osv. Et hvert normalt menneske anser dette som viktige ting, og punger dermed ut. De har ingen andre valg! Spesielt i distriktene, men dette er vel for mye for bygutter å forstå. Prisen på bensin må gjerne settes opp, men vi må ha gode alternativer og en gradvis innføring.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Mulig jeg blander priselastisiteten på 0.3 med krysspriselastisiteten i forhold til kollektivreiser. Nok om den avstikkeren.

 

Skolereiser, arbeidsreiser etc. er man tilbøyelig til å betale mye for å gjennomføre. Man gjør det kanskje ikke med glede, men det blir betalt. Fritidsreiser (langtur til hytta etc) er det første man kutter ned på dersom man føler at man ikke har økonomi til å ta seg råd til en tur. Det er jo også logisk skulle en tro?

Lenke til kommentar

Er tragisk hvis prisen skal gå opp enda mer enn det den har gjort i det siste. Husker for noen mnd. siden når prisen på diesel hvert fall var under 9-10 kr på søndag kveld og mandag morgen. Nå er den på rundt 11,80, og dette er den perioden da det er "billigst" å fylle drivstoff. Mens midt i uka er den noen ganger oppe på ca 13,20 til tider. Helt ekstremt om du spør meg.

Lenke til kommentar
Stemmer dette (ikke sikker på tallene dog), men dette var ikke mitt poeng. Poenget mitt er at bensin ikke er dyrt når en sammenligner prisen med hva folk faktisk er villig til å betale. Dette gjør det til et svært godt område å kreve inn avgift på.

Det er akkurat det som er: svært godt område å kreve inn avgift på. Altså melking.

Holder til selv i såkalt grisegrente strøk, hvor det finnes ikke mulighet for kollektiv, vel noe da 4 ganger om dagen her ute. Men klaffer ikke med jobbtider.

Dessuten så må jeg på jobb, kjerringa må på jobb, unger i skole og banehage. Vi har en gammal stv som er relativt ok og billig, enda.

Vi må kjøre bilen her disse km pr dag. uansett om vi er villige eller ikke. VI MÅ UANSETT PRIS.

Man hadde kanskje skullet flyttet hele stortinget og dets politikere utihutiheita, så kanskje det hadde blitt litt mere forståelse for hvor/hva inntekten egentlig går til.

Og veiene.. er en skam, faktisk er det her gammle hest og kjerreveier som er tømt på noe stein og rommer en trailer bredde + halv bil. jaja det er nå asfalt på det meste her da, men gud bedre.. for nå elendighet. pillråtten asfalt som har 3hjulspor dybde 0-5cm inklusiv masse huller som topper oppimot 13-14cm dype.

Skamm er det.

Lenke til kommentar
Det kan være lurt å se på andre elementer enn bare det.

Hva da?

 

Ikke lat som om du er dummere enn du er. Hvordan ser det totale ugiftsbildet ut for en husstand i dag kontra før i tiden.

 

Ikke prøv å fremstill oss som dumme for når motsier du deg selv. Den kjøpekraftsjusterte bensinprisen er jo nøyaktig dette.

 

Otth: Betalingsvillighet? Tja, det spørs vel hvor villig jeg er til å komme meg på jobb, skole, til butikken, til venner osv. Et hvert normalt menneske anser dette som viktige ting, og punger dermed ut. De har ingen andre valg! Spesielt i distriktene, men dette er vel for mye for bygutter å forstå. Prisen på bensin må gjerne settes opp, men vi må ha gode alternativer og en gradvis innføring.

 

 

Hvor mange ganger må jeg gjenta dette? Folk har andre valg/alternativer! Problemet er at disse valgene/alternativene har en mye høyere kostnad enn bensin. Denne høye kostnaden gjør at folk ikke betrakter de som alternativer, men deres betraktelse har ingenting med saken å gjøre det er fremdeles et alternativ.

 

Det er nøyaktiv den høye alternativkostnaden som gjør at folk er villig til å betale svært mye for bensin.

 

Nok en gang må jeg presisere at ønsketenkning ikke har noe med saken å gjøre. Hvis det hadde vært gode alternativer som var billigere enn bensin hadde ikke folk brukt bensin. Da ville folk klaget over prisen på disse alternativene.

Lenke til kommentar
Stemmer dette (ikke sikker på tallene dog), men dette var ikke mitt poeng. Poenget mitt er at bensin ikke er dyrt når en sammenligner prisen med hva folk faktisk er villig til å betale. Dette gjør det til et svært godt område å kreve inn avgift på.

Det er akkurat det som er: svært godt område å kreve inn avgift på. Altså melking.

 

Nei, det er ikke melking siden en høy avgiften i seg selv har svært mange positive samfunnsøkonomiske effekter, hvor av mange av disse effektene er avhengige av at den kjøpekraftsjusterte prisen er forholdsvis høy. Sammenlignet med andre land er t.eks. ikke den norske kjøpekraftsjusterte bensinprisen særlig høy, den er faktisk blant en av de laveste i europa.

Lenke til kommentar

En avgiftsøkning på5 og 10 (!) øre er ikke noe å lage rabalder av. Ei heller noe å kalle miljøavgift. De kan si det som det er, staten kan lett tyne 10 øre mer ut av hver liter folk fyller.

 

Alt under 1kr kan ikke tolkes som en miljøavgift. Prisene varierer jo mer i løpet av dagen enn denne såkalte miljøavgiften.

Lenke til kommentar

ooth det du driver med er å presse personer opp til et hjørne. Han er gjerne villig til å betale 10 øre ekstra for bensin pr mil. Ikke fordi det er noe han vill, men fordi han må på jobb, å han ser det ikke som en mulighet å sykle når du selv sa at det tok 1.5-2 timer for en VELTRENT syklist å sykle den distansen.

Vet du hvor mye en elbil koster? Sannsynligvis mer enn han har råd til å betale...

Problemet ditt og resten av gjengen din (sv, ap, rv) er at dere ser på hvor langt kan jeg tøye strikken før den ryker... Det er snakk omm å være villig, men det fordi du ikke har noen andre tillsvarende valg.

 

Det som virkelig er spørsmålet er hvorfor regjeringen i fjor roste dieselbilene opp i skyene, og et halvt år etterpå øker det dieselprisene i skyene. Dieselen er jo dyrere enn bensinen jo... Hvorfor driver de me dette? Regjeringen har også selv gått ut å sagt at 10 øre ikke er nok til at noen slutter å kjøre bil, ja dette stemmer men hva er så vitsen med det? For å få mer penger i statskassa...

 

 

Og jo, bensin prisen er høy i norge. Se på usa, gjennomsnittlig inntekten deres er i følge fns globalis.dk (se kilde) så å si lik norges. Hvordan kan de da ha seg at norges bensinpris er over dobbel så dyr som deres, og fordeom klager amrikanere, hillary tjente mange stemmer på at hun har store planer om å innføre avgiftsfri bensin i sommer, fordi amerikanere er blitt "kvalmne" av å se bensinregningen. Å du snakker om at norge har billig bensin? Hvordan du trekker konklusjoner vet ikke jeg, men de henger iallefall ikke på greip

 

http://www.globalis.dk/Land/USA/%28show%29...country2%29/306

Politikerne er ikke gale, de som er galne er dagens regjering. Stem FRP på neste valg sier bare jeg...

Lenke til kommentar
Stemmer dette (ikke sikker på tallene dog), men dette var ikke mitt poeng. Poenget mitt er at bensin ikke er dyrt når en sammenligner prisen med hva folk faktisk er villig til å betale. Dette gjør det til et svært godt område å kreve inn avgift på.

Det er akkurat det som er: svært godt område å kreve inn avgift på. Altså melking.

 

Nei, det er ikke melking siden en høy avgiften i seg selv har svært mange positive samfunnsøkonomiske effekter, hvor av mange av disse effektene er avhengige av at den kjøpekraftsjusterte prisen er forholdsvis høy. Sammenlignet med andre land er t.eks. ikke den norske kjøpekraftsjusterte bensinprisen særlig høy, den er faktisk blant en av de laveste i europa.

*snip*

Dette gjør det til et svært godt område å kreve inn avgift på.

Neivel, så hva er det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...