Gå til innhold

Bensin og diesel blir dyrere. Politikerne er gale


Anbefalte innlegg

Vel, emne forteller mitt syn på det. Bensinen er allerede overpriset og alt for dyr slik det er i dag. Det skal vistnok være for å hjelpe miljøet for å få ned utslippen men det eneste det gjør er å ruinere folk som er avhengig av bil.

 

For det er tydeligvis en myte verdig Mythbusters at man må begynne å bruke kollektiven mer for i alle fall her er kollektivtilbudet fraværende i stor grad. Det er ingen mulighet for meg å ta buss på jobb for der er ikke noe buss å ta.

 

Politikkerne må få hodene ut av Oslogryta og faktisk innse at i Norges lange land er det ikke alle plasser hvor man har en buss vært 20 minutt eller så, her jeg bor i det kalde nord med utsikt over havet er der knappe 2 bussavganger om dagen, ikke mye å skryte av nei.

 

Prisen på bensin er allerede på 13 kr her og det er vel mye. Staten burde heller kutte på avgiftene fremfor å sette dem opp både med tanke på kollektiv tilbudet men og med tanke på dagens olje priser.

 

Nei politikkere i vårt land, stikk hodet ut av Oslo gryta og se dere litt rundt. Kunne dere ha godt av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil først si jeg er enig at det som visstnok er årsaken til avgiftsøkningen (klimaforliket) bare er tull. Ingen kommer til å parkere bilen på grunn av dette. MEN

 

Bensinen er allerede overpriset og alt for dyr slik det er i dag. Det skal vistnok være for å hjelpe miljøet for å få ned utslippen men det eneste det gjør er å ruinere folk som er avhengig av bil.

 

Ruinert? La oss anta du kjører 25000 km per år med en dieselbil som bruker 1 liter på mila, bare sånn for å ta i litt. Da bruker du 2500 liter diesel. En prisøkning på 10 øre betyr da 250 kroner ekstra i året, eller cirka 21 kroner i måneden.

 

Næringslivet vil nok merke dette (og dette inkluderer paradoksalt nok kollektivtrafikken). Men vanlige folk? Tror ikke det.

Endret av Leviath
Lenke til kommentar

Med tanke på at bensinen er såpass dyr som den er allerede er så er økning av bensinpriser, uansett stor eller liten, et vanvitte mener jeg. Med 2500 liter bensin f.eks i året betaler man her i lofoten, f.eks, 32 500 ,- i året.

Lenke til kommentar
Med tanke på at bensinen er såpass dyr som den er allerede er så er økning av bensinpriser, uansett stor eller liten, et vanvitte mener jeg. Med 2500 liter bensin f.eks i året betaler man her i lofoten, f.eks, 32 500 ,- i året.

 

Er den egentlig så dyr? Flaskevann har t.eks. dobbelt så stor literspris. Ingen som klager der.

 

TV2 viste for et par dager siden en graf som viste prisutviklingen på bensin de siste 20 årene. Den kjøpekraftsjusterte prisen på bensin for 20 år siden var ca. 8 kr/liter. Bruker vi 13 kr/liter i dag vil ikke dette tilsi mer enn en årlig inflasjonsjustert, gennomsnittlig prisstigning på ca. 2,5 %. Det er ikke spesielt mye.

 

Vi kan t.eks. sammenligne dette med prisen på råolje. Sier vi at prisen på et fat olje var ca. 20 (2008) dollar for 20 år siden (som er vesentlig høyere en den var), og en oljepris på ca. 80 dollar i dag (vesentlig lavere en den er), vil dette gi en årlig inflasjonsjustert, gjennomsnittlig prisstigning på ca. 7 %. Det er nesten 3 ganger så høy som tilfellet er for bensin.

 

Sammenligner du dette igjen med kjøpekraftsøkning de siste 20 årene blir det bare småpenger å regne. Hvis jeg ikke husker helt feil, økte vel kjøpekraften bare i fjor over 2,5 %.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Hvor mye vann må du kjøpe kontra hvor mye besin må du kjøpe?

 

Ser at jeg var litt for sen med editeringen min, men hva med å svare på det først.

 

Poenget er uansett att en gjennomsnittsnordmann kan spare inn hele avgiftsøkningen ved å fylle ca. 20 falsker med vann fra springen krontra kjøpe en ny flaske.

 

I tillegg vil som sagt kjøpekraftsøkningen vi opplever i år langt overgå denne prisøkningen.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Å øke prisen på drivstoff marginalt og fjerne taxfree-kvoten er jo genialt. Nå kan alle suppehodene sutre og bære seg over disse nærmest ikke-sakene mens alle andre deler av statsbudsjettet som faktisk betyr noe blir forbigått i stillhet.

Lenke til kommentar
De fleste kjøper en og annen flaske i nye og ne, jeg for min del f.eks fyler bensintanken 2-3 ganger i månden for rundt 5-600 kr per påfylling. Noe alternativ har jeg ikke, om jeg vil komme meg på jobb.

 

For du er representativ for norges befolkning.

 

Uansett har pent oversett alt jeg har skrevet. Denne avgiftsøkningen representerer en stagnasjon i de kjøpekraftsjusterte bensinprisenes prisreduksjon (altså hva du betaler for bensinen sett i forhold til lønnsutviklingen, eller andelen av lønna du bruker på bensin). Mao. er ikke dette ha noe som vil påvirke din privatøkonomi. Du vil etter denne avgiftsøkningen fremdeles greie å konsumere mer enn før avgiftsøkningen.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Nå var ikke det poenget mitt heller. poenget er at bensinen er såpass dyr fra før av at å overhode vurdere en prisøkning er idioti.

 

Jeg er ikke representativ for norges befolkning men jeg vet det er mange som bor utenfor byen og som er avhengig av bilen for å komme seg på jobb vær dag.

 

Det er bare politikken bak som irriterer meg litt vel mye, det er regnet at staten vil tjene rundt 300 millioner ekstra på denne "ille" økningen, hvor blir de pengene av?

Lenke til kommentar
Nå var ikke det poenget mitt heller. poenget er at bensinen er såpass dyr fra før av at å overhode vurdere en prisøkning er idioti.

 

Ja prisøkningen er idioti, men ikke fordi den vil "ruinere" privatpersoner. Det er idioti fordi bakgrunnen for den er piss. Men det blir spennende å se hvor pengene havner ja.

Lenke til kommentar
Nå var ikke det poenget mitt heller. poenget er at bensinen er såpass dyr fra før av at å overhode vurdere en prisøkning er idioti.

 

Jeg er ikke representativ for norges befolkning men jeg vet det er mange som bor utenfor byen og som er avhengig av bilen for å komme seg på jobb vær dag.

 

Det er bare politikken bak som irriterer meg litt vel mye, det er regnet at staten vil tjene rundt 300 millioner ekstra på denne "ille" økningen, hvor blir de pengene av?

 

Problemet med argumentasjonen din er at ditt utgangspunkt er helt og holdent feil. Bensinen er ikke dyr, du føler kanskje så, men hva du føler har ingenting med saken å gjøre. Saken er at du er mer enn villig (men ikke gledelig) til å betale vesentlig mer for bensin enn hva du faktisk betaler i dag. Dette beviser du bl.a. med at du ikke vil redusere ditt forbruk pga. denne prisøkningen. Når en vare er vesentlig billigere enn hva folk faktisk er villig til å betale for den, er varen faktisk å regne som billig. Å kalle denne varen dyr er å sette all logikk og rasjonalitet til side.

Lenke til kommentar
I tilleg vil dem fjerne taxfree kvoten.

dagbladet

Blir så utrolig oppgitt over den sosialistiske tankegangen i landet her.

 

Jeg er lei av at en gjeng med fjompenisser skal diktere livet mitt uten at jeg har en dritt å si om det.

 

En økning i bensinprisene vil en ha fått uansett regering,dette fordi presset er stort og det er populært med tiltak nå i den globale debattet, det positive nå er at regeringen atter en gang bevilger mere penger til kommunene,de får vel ca 750 kr mer pr innbygger,dette kommer da i tillegg til alle de millionene de sprøytet inn etter at den forrige regeringen hadde suleforet komunene så kraftig at selv høyreordførerne var med i et opprop mot den regeringen.

Altså ser en at det neppe blir store forskjeller uansett regering,bensinprisene vil øke jevnt og trutt uansett, andre ting vil variere alt etter hva som prioriteres, slik er det bare.

Men gleder meg til etter neste valg,da har vi en regering av frp og høyre, som lover økte bevildninger til det meste,bedre helsevesen og nesten ikke skatt,da blir livet herlig for de holder vel hva de lover :D

Lenke til kommentar

Det som er litt ekstra ironisk er jo dem store oppslagene for et par år siden om at vi burde kjøpe dieselbiler... året etterpå presterer staten å øke prisen på bensin med 16 øre og diesel svimlende 36 øre (Kilde: Motor, husker ikke nr).

 

Jeg har alltid blitt dårlig av å lese norsk politikk når temaet bil og trafikk er på banen. Jeg kjører på Norges dårligste veier til daglig (midtsideoppslag i VG for 3 år siden, veiene jeg kjører på troner 15 av dem første plassene hos "Norges 100 Verste Veistrekninger"), men likevel betaler jeg like mye veiavgift som pendleren som kjører E6 hver dag. Det er omtrent like surt som å betale NRK lisens for en kanal jeg aldri ser på.

 

Bilavgifter er et annet kapittel. Staten ønsker at vi kjøper nyere, driftsikrere og mer miljøvennlige biler, hvorpå dem priser disse fra en halv million og oppover, mens i nabolandet koster dem halvparten.

 

Poenget mitt må til slutt bli: At dem planlegger å heve drivstoffavgiftene ytterligere overrasker meg ikke det grann. Det ironiske er jo i tillegg at det koster meg faktisk mindre å kjøre til jobb hver dag (ca 3 mil) enn å ta bussen. Den slags inviterer ikke akkurat til økt bruk av kollektivtrafikken heller.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
I tilleg vil dem fjerne taxfree kvoten.

dagbladet

Blir så utrolig oppgitt over den sosialistiske tankegangen i landet her.

 

Jeg er lei av at en gjeng med fjompenisser skal diktere livet mitt uten at jeg har en dritt å si om det.

 

Verre skal det bli. De rødgrønne tar gjenvalg......................

 

Men face it. De vinner valg etter valg.

 

For hvem ellers skal bønder, trygdede og de 900 000 i offentlig sektor stemme på. Noen som sier de skal kutte i budsjettet?

 

Du blir nok eid i fire nye år........ :thumbdown:

Lenke til kommentar
Problemet med argumentasjonen din er at ditt utgangspunkt er helt og holdent feil. Bensinen er ikke dyr, du føler kanskje så, men hva du føler har ingenting med saken å gjøre. Saken er at du er mer enn villig (men ikke gledelig) til å betale vesentlig mer for bensin enn hva du faktisk betaler i dag. Dette beviser du bl.a. med at du ikke vil redusere ditt forbruk pga. denne prisøkningen. Når en vare er vesentlig billigere enn hva folk faktisk er villig til å betale for den, er varen faktisk å regne som billig. Å kalle denne varen dyr er å sette all logikk og rasjonalitet til side.

 

Villig til å betale vesentlig mer, bevis ved at jeg ikke vil redusere mitt forbruk? Tør jeg spørre hvordan jeg skal redusere mitt forbruk? Jeg jobber 5 dager i uka, bor 26 Km utenfor byen med et kollektiv tilbud som er fraværende, hvordan kan jeg redusere mitt forbruk? Ved å sykle til jobben?

 

Jeg er ikke villig til å betale mer for bensinen enn det jeg gjør i dag, men hva andre valg har jeg?

Lenke til kommentar
Villig til å betale vesentlig mer, bevis ved at jeg ikke vil redusere mitt forbruk? Tør jeg spørre hvordan jeg skal redusere mitt forbruk? Jeg jobber 5 dager i uka, bor 26 Km utenfor byen med et kollektiv tilbud som er fraværende, hvordan kan jeg redusere mitt forbruk? Ved å sykle til jobben?

 

Jeg er ikke villig til å betale mer for bensinen enn det jeg gjør i dag, men hva andre valg har jeg?

 

At du ikke har noen reele alternativer innen samme kostnadsramme er akkurat det som gjør at du er villig til å betale mer. Merk her at jeg bruker villig og ikke frivillig. Du ønsker selvfølgelig å betale så lite som mulig, men om du er nødt er du villig til å betale svært mye. Du verdsetter med andre ord verdien av produktet vesentlig høyere enn det du i dag betaler for det.

 

Det finnes selvfølgelig alternativer for deg også, t.eks. scooter, el-bil, sykkel og samkjøring, men disse har for deg en vesentlig høyre kostnad (ikke bare økonomisk). Det er akkurat denne høye kostnaden (nok en gang ikke utelukkende økonomisk) som gjør deg villig til å betale vesentlig mer for bensin enn du gjør i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke villig til å betale så mye for bensinen men som jeg spurte, hvilken andre valg har jeg? Jeg har faktisk ingen alternativer å ta av heller, ingen andre dyrere eller billigere. Og det kommer og frem i foregående tråd, når det er snakk om 26 Km en vei til jobb så sier det seg selv at de alternativene du kommer med faller meget raskt bort.

Lenke til kommentar

Regner med at du ikke er eneste person i nærmiljøet som kjører matpakken til sentrum. Samkjøring er sikkert en mulighet.

Scooter er også et alternativ halve året.

Er du sprek så er det fullt mulig å sykle 26 km til jobb.

El-bil er kanskje litt verre, men absolutt ikke en umulighet.

 

Poenget til Otth er at du ER villig til å betale betraktelig mer for drivstoff, antakeligvis betraktelig mer, før du ser på alternativene.

 

Om du bor øde til og er eneste person i mils omkrets som jobber i sentrum så er saken selvsagt en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...