badass2 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei Kjøpte en billig HP Compaq 6715b til skole og internettbruk. Kostet 5500,- og hadde ikke de helt store forventningene men syns den drar Vista og office etc greit nok og oppløsningen er fantastisk. Problemet er at jeg får ett blått skjær på enkelte lyse bilder, videoer o.l. er vanskelig å forklare så jeg prøver å legge ved et bilde tatt av skjermen. ser ut som blått nordlys på veggen over bilen.. Noen som aner hva dette kan skyldes? rekner ikke med at det skal være slik.. oppløsningen er 1680x1050, farger: High (32bit) og refresh rate 61 hz. Maskinen/vista installerte alt av drivere automatisk, blant annet noe som heter ATi CATALYST control center. Lenke til kommentar
alike Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Blir det værende på samme plass uansett hvilket bilde som blir vist? Om det gjør det, så kan jeg tro det er noe gale med panelet. Lenke til kommentar
badass2 Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Blir det værende på samme plass uansett hvilket bilde som blir vist? Om det gjør det, så kan jeg tro det er noe gale med panelet. Nei, det glemte jeg å nevne..det er alltid på samme plass på samme bildet, men kan være helt andre steder på andre bilder. Er også typisk at lyse skyer på fargerike og lyse bilder blir sånn. det forandres/flytter på seg f.eks hvis jeg justerer farge og kontrast på bildene. og som du ser så er den hvite bilen på bildet hvit, men det ser ut som om blåskjæret omkranser bilen.. Endret 15. mai 2008 av badass2 Lenke til kommentar
badass2 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 ingen som aner hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
Asken Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) ta print screen av skrivebordet med bildet og last opp, lettere å finne ut om det er panelet eller skjermkortet da... prøvd 60hz eller 59hz på skjermen? Det er vell den normale refreshraten for laptop skjermer i native oppløsning. Endret 20. mai 2008 av Extremetel Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Har opplevd noe lignende selv som skyldtes driver-problematikk. Fjern alt av drivere til skjermkort, reboot og sørg for at standard vga-drive er installert. Last så ned nyeste driver fra enten nvidia eller ati sin side (fikk ikke lest hva du brukte av skjermkort). Gjentar problemet seg gjentar du skrittet nevnt over, og prøver en eldre driver. Lenke til kommentar
badass2 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) ta print screen av skrivebordet med bildet og last opp, lettere å finne ut om det er panelet eller skjermkortet da... prøvd 60hz eller 59hz på skjermen? Det er vell den normale refreshraten for laptop skjermer i native oppløsning. Jeg får ikke lov å forandre refreshraten. Hverken på Catalyst senteret eller i Vista. Jeg har også prøvd å slette drivere, skifte oppløsning, oppdatere til nyeste driver fra ATi da den som ble installert ved første oppstart var ett år gammel. Her er en print screen... hvis dere ikke ser disse blå feltene så tyder det vel på at det er panelet mitt som er dårlig? Endret 21. mai 2008 av badass2 Lenke til kommentar
Asken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 jeg ser ikke de blå feltene så det er nok problemer med panelet ja :/ Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Samme her, ser heller ikke de blåe feltene og du har nok en defekt i panelet... Lenke til kommentar
badass2 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Samme her, ser heller ikke de blåe feltene og du har nok en defekt i panelet... Ok. fryktet det:/ Takk for hjelpen uansett:) Er det HP eller Amentio.no hvor jeg kjøpte laptopen jeg bør ringe og klage? Lenke til kommentar
Asken Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 ville nok kontaktet amentio først, Lenke til kommentar
badass2 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 ville nok kontaktet amentio først, ok. takk Jeg har et siste spørsmål.. kan det være at feilen ligger i refresh raten? du nevnte dette tidligere i tråden. Det står under specs på diverse sider at den skal være 60 hz, mens min som sagt står på 61 hz og jeg får ikke lov til å forandre denne.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 uansett hva det er, så er det ikke riktig. ring amentio og få dem til å fikse det, det har du krav på. Lenke til kommentar
Asken Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) ville nok kontaktet amentio først, ok. takk Jeg har et siste spørsmål.. kan det være at feilen ligger i refresh raten? du nevnte dette tidligere i tråden. Det står under specs på diverse sider at den skal være 60 hz, mens min som sagt står på 61 hz og jeg får ikke lov til å forandre denne.. det kan godt hende at det er grunnen. når LCD skjermer til stasjonære pcer blir tvunget til en høyere oppløsning eller refreshrate enn støttet mister man vanligvis bildet og man får beskjed om å skifte til støttet oppløsning / refreshrate, men det har jo ikke skjermene på laptoper mulighet til. Endret 24. mai 2008 av Extremetel Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Selv om det er en mulighet, så tviler jeg på at det er grunnen. Antakeligvis, så er det en avrundingsfeil som gjør at det oppgis 61Hz. Etter feilens art, så vil jeg anta at det er noe som er feil i skjermens LUT, enten det eller i driveren, og det har jeg aldri vært borti før, selv om andre her sier at de har det. Hvis det er driveren, så bør du prøve driveren ifra HP sine sider, selv om den er veldig gammel, det kan hende den er skrevet spesiellt til denne maskinvaren. (Mine skjermdrivere er 4-5 år gamle nå, og jeg får ikke tak i nyere) Lenke til kommentar
badass2 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Selv om det er en mulighet, så tviler jeg på at det er grunnen. Antakeligvis, så er det en avrundingsfeil som gjør at det oppgis 61Hz.Etter feilens art, så vil jeg anta at det er noe som er feil i skjermens LUT, enten det eller i driveren, og det har jeg aldri vært borti før, selv om andre her sier at de har det. Hvis det er driveren, så bør du prøve driveren ifra HP sine sider, selv om den er veldig gammel, det kan hende den er skrevet spesiellt til denne maskinvaren. (Mine skjermdrivere er 4-5 år gamle nå, og jeg får ikke tak i nyere) Har prøvd flere drivere fra HP's sider. den jeg bruker nå er fra 02.02.07, og skulle visst være laget for å ordne opp i forskjellig rask som var typisk for disse pc'ene da de kom. blant annet flimrende skjerm etter Sleep. Hadde dette vært en driverfeil ville jeg trodd det ville være lettere å finne tilsvarende tilfeller og beskrivelser ved litt søking. Har vurdert å gjøre et siste forsøk og formatere og installere vista på nytt... evt prøve XP istede, men kan ikke se for meg at det skal ha noe å si..? Har en uke igjen på bacheloroppgaven, så amentio (eller HP) skal få den i retur så snart oppgaven er innlevert! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 bare kontakt dem allerede, så kan du sende straks du er ferdig med oppgaven din. ikke glem å ta backup av ALT, da det kan forsvinne når de ser på datamaskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå