Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Planlagt overtid og lovbestemmelser

chrishan

Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig med planlagt overtid? Det er allment opplest og vedtatt at det ikke er lov, men ingen kan fortelle meg hvor det er hjemlet. Har lest AML med lys og lykte, men finner ikke noe om det der. Betyr det at det er bestemmelser i hver enkelt tariffavtale som omhandler dette, eller er det bare sedvane og blitt slik?

Vil det for eksempel være tillatt å pålegge arbeidstakere overtid onsdag, torsdag og fredag neste uke? Det er jo planlagt overtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planlagt overtid er lov. Men man har ikke lov til å la overtiden bli en del av en fast arbeidsplan, men det betyr IKKE at man ikke kan si at i neste uke må vi jobbe 10 timer overtid....

Det er jo også til alles fordel, at man kanskje vet det dagen før, at i morgen må jeg jobbe overtid, så slipper man problemer med omrokkering av private planer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg kommer inn under AML § 10-2 Unntak punkt 2 "særlig uavhengig stilling", og i tillegg har jeg overtid inkl. i stillingen...: Har man da noe å si når det er satt opp arbeidsoppgaver som inkluderer planlagt overtid med tanke på kompensasjon?

Overtiden er planlagt i den grad at oppgavene skal gjennføres innenfor en viss måned 4 ganger i året. Hver gang er det snakk om ca. 3 dager med ca. 7 timer overtid pr. dag. I tillegg kan ikke arbeidsoppgavene utføres på arbeidssted eller hjemmenfra.

Har jeg da rett på en form for kompensasjon (avspasering, overtidstillegg (jeg har jo som sagt overtid inkl. i lønn, men siden dette er planlagt overtid lurer jeg på om jeg likevel kan ha rett på overtidstilegg?).

Det planlagte overtidsarbeidet er ikke beskrevet i arbeidskontrakt.

Lenke til kommentar

Vil det for eksempel være tillatt å pålegge arbeidstakere overtid onsdag, torsdag og fredag neste uke? Det er jo planlagt overtid?

Overtid skal være et "særlig og tidsavgrenset behov", så det kommer mye ann på hva dere skal gjøre. Planlagt overtid betyr at bedriften bevist bruker mer arbeidstimer enn de har tilgjengelig, ikke at overtiden faktisk er forutsett. Tenk deg at en ansatt blir sykemeldt/dør, da kan man oppleve et ekstra behov for arbeid inntil man får ansatt og lært opp noen til å overta disse oppgavene.

Jeg kommer inn under AML § 10-2 Unntak punkt 2 "særlig uavhengig stilling", og i tillegg har jeg overtid inkl. i stillingen...: Har man da noe å si når det er satt opp arbeidsoppgaver som inkluderer planlagt overtid med tanke på kompensasjon?

Nei. Du er allerede kompensert for arbeidstiden som er inkludert så du kan ikke kreve mer betaling. Jeg tviler veldig på at du kommer inn under loven sin intensjon om særlig uavhengig stilling, men om du er det så er du unntatt det meste av AML uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...