Gå til innhold

Få side til å se lik ut uansett skjermoppløsning (og nettleser)

Anbefalte innlegg

Hvordan er det best å sikre seg at websidene man lager blir seende like ut uansett oppløsning? Er det best å omkapsle alle elementer på siden f.eks i en <div> og så sette vidde på den?

Trenger også noen tips til hvordan man skal få sidene til å se lik ut i alle nettlesere, hvertfall IE, Opera og Firefox. Jeg vet at enkelte av disse ikke har støtte for alt av CSS/HTML.

Et tilleggspørsmål: Hva vil dere tro er den mest brukte skjermoppløsningen? 1280x1024 eller 1024x768 er vel kanskje de mest brukte? Det viktigste er vel uansett bredde når man lager nettsider, så hvilken bredde pleier dere å tilpasse sidene deres til?

Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det best å sikre seg at websidene man lager blir seende like ut uansett oppløsning? Er det best å omkapsle alle elementer på siden f.eks i en <div> og så sette vidde på den?

Trenger også noen tips til hvordan man skal få sidene til å se lik ut i alle nettlesere, hvertfall IE, Opera og Firefox. Jeg vet at enkelte av disse ikke har støtte for alt av CSS/HTML.

Et tilleggspørsmål: Hva vil dere tro er den mest brukte skjermoppløsningen? 1280x1024 eller 1024x768 er vel kanskje de mest brukte? Det viktigste er vel uansett bredde når man lager nettsider, så hvilken bredde pleier dere å tilpasse sidene deres til?

Håper på snarlig svar.

Jeg TROR ikke at det går. om du har større oppløsning så blir nok siden mindre om vist du skal ha lav oppløsning. det som går er jo Javascript ;)

Lenke til kommentar
Hvordan er det best å sikre seg at websidene man lager blir seende like ut uansett oppløsning? Er det best å omkapsle alle elementer på siden f.eks i en <div> og så sette vidde på den?[/url]

Jepp, for eksempel. Dette er ein vanlig metode å bruke, som fungerer supert.

Er ikkje alltid det er like lett, men erfaring hjelper ein del på. Ellers er det berre å vite om begrensingane til dei ulike nettlesarane og korleis å rette på dei aktuelle feila. På dei aller fleste relativt enkelt oppbygde nettsider ser ting ca likt ut i alle nettlesarane uansett.

Sjølv pleier eg å holde meg opp under 1000px - folk som har smalare oppløysing enn det tar eg rett og slett ikkje hensyn til i og med at dei er så fryktelig få i 2008. :)

Deretter blir det opp til deg kva du synest passar best til di side og ditt design :)

Dryper:

Kor skulle du ha Javascript inn i biletet? :O

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Systad.

Jeg tror kanskje Dryper misforstod meg tidligere. Det jeg tenkte på var ikke at siden skulle vises likt frem på skjermen, men at elementene skal bli riktig plassert i forhold til hverandre. Slik at ikke oppsettet ser helt tullerusk ut, men noenlunde likt, på en annen skjermoppløsning enn den jeg bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...