Man|Drake Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg har en Western Digital 60gb 7200rpm og en Quantum Fireball 60gb 7200rpm. Western Digital'en funker som bare det, men problemet ligger hos Quantumen. Når jeg setter den inn boot'er winXP skikkelig tregt, jeg aner ikke hva dette skyldes. Når jeg så prøver med bare Quantumen og XP installasjon, for å få den formatert bruker Check Disk saken skikkelig lang tid, den stopper opp til slutt. Kan det være sektorene som er ødelagt? noen tips på hvordan jeg kan få fixet det? får ikke startet windows med begge diskene. Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 I første del av innlegget skriver du at XP booter tregt med disse diskene, senere skriver du at du ikke får startet windows med begge diskene i ? Fungerer de fint hver for seg, eller er det bare når de er sammens at det oppstår problemer? Har begge diskene fungert fint forut? (hva var installert på problemdisken) Hva begge vært bootdisker forut? Forstår det slik at du har formatert disken nylig ? -hvorfor ? Har du tidligere hadt Linux på problemdisken ? Når du senere skriver at windows starter ikke med begge diskene i...hvor langt i bootprosessen stopper det opp. du bør forsøke å forklare foranledningen til problemene, hva var situasjonen og konfigurasjon for disse diskene forut, hva var det du forsøkte å gjøre før det oppsto problemer osv, det vil hjelpe til å avklare hva det kan være. Lenke til kommentar
Man|Drake Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 My mistake, jeg får ikke bootet xp, eller, det tar så forbanna lang tid at jeg ikke gidder å vente, lot den stå i typ 2 timer. Den ene disken, fungerer fint alene, men når jeg setter i den andre får jeg ikke bootet, den andre med problemene vil ikke scandisk sjekke (før f.eks windows installasjon). Begge diskene har fungert fint forut, jeg husker ikke spesifikt hva som gikk galt, men tror det bare ikke funket å boote en dag. Den var ingenting installert på disken, bare filmer,musikk etc. Den har vært bootdisk ja. Har ikke formatert den nylig, siden jeg gjerne vil se om jeg kan få ut data fra disken før jeg eventuellt formaterer den. Har ikke hatt linux på den. Den stopper i bootprosessen når Boot Screen skal komme fram, noe den ikke gjør,blir bare svart skjerm. Den kom til boot screen en gang, men da sto den slik i 2 timer. Som jeg skrev lenger opp husker jeg ikke grunnen til problemene, den bare sluttet å virke en dag, som jeg husker det. Det har vært installert Windows XP på den pc'en før, men formaterte og brukte den nye disken jeg kjøpte som system disk og denne som jeg nå har problemer med til filer av forskjellig slag. Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Når det gjelder å få ut data selv om disken er aldri så F.....så tror jeg det skal gå temmelig greit (vi tar det evt senere). Det som er viktig å få klarlagt er følgende: Maskinen booter ok og laster XP når hoveddisken er alene. Når du kobler til problemdisken som SLAVE, så klarer heller ikke MASTER disken (som også er bootdisk) som egentlig er ok å hverken boote ferdig eller laste XP. Er det slik det henger sammen? Lenke til kommentar
Man|Drake Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Helt riktig, når jeg kobler til problemdisken som slave, klarer ikke master disken (den fungerende) å boote xp, henger seg når boot screen vises. Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg forutsetter at du har sjekket alt med kabling og jumpere og at slike feil er eliminert? Bare for å eliminere noen alternativer: Har du forsøkt å boote fra en floppydisk, stopper hele booten da også, når problemdisken er koblet til? Hvor i bootprosessen er det maskinen stopper, er det når det kommer til "Verifying DMI Pool Data", eller etter at PCI enhetene er listet opp? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Prøv på produsenten sin hjemmesiden og last ned diagnose verktøy. Er disken skadet fysisk, så vil den finne det ut. Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 SirHartge....du skriver at han kan laste ned diagnoseverktøy fra diskprodusenten for å finne evt feil.....da kan jo du fortelle oss andre hvordan han skal få kjørt et diagnoseverktøy når hele maskinen stopper midt i bootprosessen og blir hengende der ?????????????????????? Han skriver at selv om han setter problemdisken som slave under en XP disk som funker helt greit -så klarer ikke maskinen å boote så lenge problemdisken er koblet til. Men forklar oss først hvorledes en kjører testverktøy når maskinen stoppper midt i en boot..........det skulle vært J.........interesangt å vist. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg hadde kjøp meg en ny disk, overført info fra den gamle, (alternativ slettet) og siden lagd den gamle til salg på QXL. Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Hei du jarmo...må du også begynne å våkne......det er ikke snakk om å laste ned noe fra nettet....det går selvsagt fint...ingen problemer uansett maskin.....men hvordan i H........skal han få KJØRT dette testprogrammet mot denne problemdisken når ikke maskinen avslutter en bootprosess. Problemet er at maskinen funker som F.......når den andre disken er tilkoblet, men når problemdisken kobles til så funker ikke noen av diskene lengre. Normalt skulle en mistenkt kabling eller jumper setting, men forstår at den feilen er utelukket. Jeg forutsetter at du og SirHartg vet hva en bootprosess er for noe, og at en maskin er ikke i stand til å eksekvere en eneste DR..i....tttt før booten er ferdig.......forstår du??????????????????????????? Så da vil en aldri komme så langt i bootprosessen at en får kjørt noe som helst testverktøy eller hva det er for noe. Når du skriver at han er på chatt i kveld så hadde du giddet å lese hele greia her så ville du sett at maskinen funker fint med XP disken, problemet oppstår bare når problemdisken kobles til systemet, eller alene. Derfor vil han kunne chatte med deg så lenge han napper ut problemdisken.....skjønner ???????????? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 SirHartge....du skriver at han kan laste ned diagnoseverktøy fra diskprodusenten for å finne evt feil.....da kan jo du fortelle oss andre hvordan han skal få kjørt et diagnoseverktøy når hele maskinen stopper midt i bootprosessen og blir hengende der ?????????????????????? Jeg misliker sterkt måten du snakker på, mange ?? er helt unødvendige. Du skal passe språket ditt og være høflig til alle på forumet. Det var moderatoren i meg. Diagnoseverktøyet kjøres i dos, så det er ikke noe problem hvis bios finner disken. Btw: Når du sier bootscreen, er det postscreenen du mener? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Min feil ! min feil ! La ut feil tekst på feil side som han Hunterextreeme viser til. Sorry ! Til SirHartge, Dette er bare en misførståelse som jeg beklager fordi at jeg var ikke rask nok til å slette innlegget mitt i denne chatten ! Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 SirHartg...tro enda ikke du forstår hva det er snakk om...du skriver at testverktøyet kan kjøres i DOS om BIOS finner disken.............YES YES..om han finner den...brukeren skriver at han klarer ikke å få til en boot noen steder når problemdisken er tilkoblet. Det vil si at det er ikke mulig å kjøre noe testverktøy da, om en aldri så mye ønsker det. Jeg forutsetter at du vet hva en boot er, og at det er på ingen måter en bruker kan bypasse den, kun enkelte elementer i den. Om problemdisken inneholder en signaturfeil så kjennetegnes det ved at om problem disken monteres i annet system med disk som funker helt greit , så vil ikke lengre den disken som er ok klare å fullføre en boot før systemet henger seg. Dette er en feil som selv ikke partitionmagic klarer å fikse, disken er i utgangspunktet "gone shit for ever" om en ikke har kjennskap til hvorledes en fjerner signaturfeiler. Problemet er at en får ikke fjernet feilen da disken ikke tillater systemet å fullføre en boot slik at en kan få kjørt programvare som igjen kan fikse feilen. Men så lenge dere ikke forstår at et system må kunne fullføre en boot før en får gjort noe så hjelper dette lite. Og at problemdisken forårsaker bootproblemer for den disken som er ok når en forsøker å kjøre problemdisken som slave er et viktig element her. Når det gjelder dine sysnpunkter på mitt språk så kan jeg beklage det uten at jeg legger så mye av sjela mi i i det. Jeg er ikke avhengig av dette fora for å klare meg i dataverdagen så det ville ikke være noe tap for meg om jeg ble aldri så mye sparket ut herfra. Har aldri lagt inn noen spørsmål her, og vil aldri være avhengig av det heller. Eneste motivasjone for å være her var for å hjelpe om det trengtes, men forstår at enkelte føler seg svært utfordret ?????? Lenke til kommentar
Man|Drake Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg kan jo prøve et slikt diagnoseverktøy, kanskje det fungerer og finner feilen (hvis feilen ligger på disken). Jeg kommer meg forbi PCI diagnose skjermen osv. Det er når bootscreenen kommer opp at pc'en låser seg. Slutt å krangle gutter, finn heller noen konstruktive løsninger på problemet mitt. Feilen ligger forresten ikke i jumper/cable select, der jeg faktisk har testet alt mulig for å prøve å få pc'en til å boote Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 SirHartg og Jarmo hjelper deg sikkert videre, dette fikser de. Dataen på den problemdisken hjelper de deg sikkert også med å få berget ut. Regner med at jeg bare har ett par sekunder her inne før jeg blir "bannet" forever. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 SirHartg og Jarmo hjelper deg sikkert videre, dette fikser de. Dataen på den problemdisken hjelper de deg sikkert også med å få berget ut. Regner med at jeg bare har ett par sekunder her inne før jeg blir "bannet" forever. Som sagt, så viker du som en hissig 14tiss som tror du har så mye bedre peiling enn andre. Correct me if im wrong. Jeg prøver jo bare å hjelpe fyren, så får jeg masse shit i trynet av deg? Nok om det. Slik som jeg forstår, så er bootscreen ikke postscreenen i dette tilfelle. Siden har passerer "pci testen". Så her tar du nok feil. Før jeg går videre, det er windows booten som stopper? I såfall. Slik som jeg ser det, så får du nok til å boote fra en diskett og komme deg inn i dos. Da kan du kjøre dignose verktøyet fra diskett. Lenke til kommentar
Man|Drake Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Det gjør jeg nok, men nå fikk jeg enda et lite problem. Hvor i helvete finner jeg diagnose verktøy til en Quantum Fireball 60GB? På quantum.com fant jeg så og si ingenting annet enn info om "tape drives", noe som hjelper meg så |--| lite Takker for all hjelp, kanskje jeg kan få disken min til å fungere til slutt med all denne proff hjelpen Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Først ville jeg bare si at jeg ble ganske provosert av HunterExtreeme og hans unyttige og hissige utfall. Ganske unødvendig, spesielt når han misforstår problemet osv. Uansett. Har du prøvd og sette hd på hver sin IDE kabel. Det burde vel kunne si om det er noe fysisk feil på disken eller om det er noe med jumper settings. Selv om du har prøvd alt mulig rart. Kan det rareste skje når man står med hodet i kabinettet. Ellers ville jeg anbefalt og laste ned en diagnose verktøy og testet hd i dos som nevnt før. Lenke til kommentar
Man|Drake Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 som sagt, har jeg prøvd så og si alt som er mulig, jeg ville ikke spurt om hjelp hvis jeg ikke hadde prøvd jumpere på alle mulige posisjoner og kabler i hytt og pine. Jeg finner ikke et slikt diagnose verktøy. anyone? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Glemte å si det i sted, men maxtor har kjøpt opp qantum. Her er support siden: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/index.htm De hadde desverre ikke dos mode diagnoseverktøy så vidt jeg såg i farten. Du kan prøve dette: MaxBlast 3 Features Breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 GB, 64 GB and 137 GB capacity barriers. Håper dette hjelper deg. Må desverre stikke, har eksamen i morra. Men jeg skal sjekke tråden i morgen. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå