Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Hei. Når jeg var inne å studerte stats på flickr-kontoen min så la jeg merke til at ett av bildene mine var linket til fra en annen side. http://www.fetchdog.com/blogs/powertothepu..._elkhound_puppy (edit2: Har slettet mitt bilde fra flickr og det ble borte herfra) Er dette noe jeg har gitt tillatelse til når jeg har tillatt at andre flickr-medlemmer kan blogge bildene? Jeg er ikke så stødig i engelsk så jeg kan jo ha misforstått det jeg har godtatt. Og tar jeg feil når jeg syns det ser ut som om den siden er en nettbutikk? Noen vil vel synes det er rart at jeg spør om flickr-ting her inne., men jeg har lagt merke til at det er en god del brukere som også er der. .................. Edit. Nå er det to sider; http://mahalo.com/Norwegian_Elkhound bildet til høyre er mitt. edit2: Prøvde først gjøre bildet privat hos flickr, det hjalp ikke. Rapporterte dermed inn bildebruken til adm hos malaho.com og de fjernet bildet og beklaget på mail at det var bruktslik. Endret 24. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
emero Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Så vidt jeg vet ligger det en "usage license" inne på flickr, hvor du setter copyrights til bildene dine. Jeg kommer ikke frem til avtalen uten å registrere meg, så jeg tør ikke si noe om det, men om det ikke står noe i den om at de overtar rettigheter til bildet ditt (slik som deviantart gjør), skal det ikke noen kunne bruke bildet ditt i en komersiell sammenheng uten ditt samtykke. Jeg vil råde deg til først å ta kontakt med flickr, og om de ikke har noen rettigheter til det, ville jeg sendt et hyggelig brev til Fetchdog (som er en nettbutikk, ja), og be om en kompensasjon for bruken av ditt bilde. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Fjern bildet fra Flickr og borte er bildet fra nettsiden Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Joda, det har jeg også tenkt.. Men på den andre siden.. det er jo best å vurdere alle ting rundt det først. Det er jo egentlig også litt kult at de syns Virkon er så fin at de har satt ham der.. litt sånn "fineste hunden på internet".. Og om man trykka på bildet kom man til min flickr. Men at det er en nettbutikk er ikke så kult. Endret 15. mai 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Joda, det har jeg også tenkt.. Men på den andre siden.. det er jo best å vurdere alle ting rundt det først. Det er jo egentlig også litt kult at de syns Virkon er så fin at de har satt ham der.. litt sånn "fineste hunden på internet".. Og om man trykka på bildet kom man til min flickr. Men at det er en nettbutikk er ikke så kult. Be om kompensasjon, så enten fjerner di det, eller så får du noen kroner. fint bilde i allefall, så forstår at di valgte ditt bilde Edit: leif Endret 15. mai 2008 av Vegard_ Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Dersom du ikke har endret noe (og det ser det ikke ut som om du har), så har du lagt ut bildene dine med "all rights reserved" som lisens. Det betyr at ingen får lov til å gjøre noe som helst annet enn å se på dem. Så, fetchdog har ikke rett til å bruke bildet ditt, og du kan derfor kreve penger av dem. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hei. Når jeg var inne å studerte stats på flickr-kontoen min så la jeg merke til at ett av bildene mine var linket til fra en annen side. http://www.fetchdog.com/blogs/powertothepu..._elkhound_puppy Er dette noe jeg har gitt tillatelse til når jeg har tillatt at andre flickr-medlemmer kan blogge bildene? Jeg er ikke så stødig i engelsk så jeg kan jo ha misforstått det jeg har godtatt. Og tar jeg feil når jeg syns det ser ut som om den siden er en nettbutikk? Noen vil vel synes det er rart at jeg spør om flickr-ting her inne., men jeg har lagt merke til at det er en god del brukere som også er der. Det første du kan gjøre er å lagre skjermbilde av siden, som beviser at bildet er brukt, slik at de ikke kan nekte for det i ettertid. Deretter sender du en mail til [email protected], og ber det gjøre rede for bruken av bildet. Ved at de bruker et bilde de ikke har rettighetene til bryter de føderale lover (Title 5, Chapter 17 of the United States Code). Du kan jo også henvise til deres egne "Terms and conditions" som de har som rettningslinjer på sin nettside, og da spesielt til punkt 8 som sier: 8. Ownership and Restrictions. 8.1 The Site is owned and operated by FetchDog in conjunction with others pursuant to contractual arrangements, and the Information and Services (and any intellectual property and other rights relating thereto) are and will remain the property of FetchDog and its licensors and suppliers. The Information and Services are protected by U.S. and international copyright, trademark and other laws, and you acknowledge that these rights are valid and enforceable. Except as set forth in this Agreement, you may not copy, reproduce, modify, adapt, translate, republish, upload, post, transmit, distribute, sub-license, sell, reverse engineer, decompile or disassemble any part of the Site or any Service or Information without our prior written permission. The Information, Site and Services may be used solely (a) to the extent permitted in this Agreement or (b) as expressly authorized in writing by FetchDog or, if so indicated in writing by FetchDog, its licensors or suppliers. Use of the Site or any Services or Information for any other purpose is strictly prohibited. You acknowledge that you do not acquire any ownership rights by using the Site or any Services or Information. 8.2 The trademarks, logos, and service marks displayed on the Site (collectively the “Trademarks”) are the registered and unregistered trademarks of FetchDog, our licensors and suppliers, and others. Nothing contained on the Site should be construed as granting, by implication, estoppel or otherwise, any license or right to use any Trademark without the express written permission of FetchDog, our licensors or suppliers, or the third party owner of any such Trademark and use of the Trademarks is expressly prohibited. Du kan jo spørre de om de faktisk skjønner hva denne teksten betyr, for ved å bruke et bilde de selv ikke har rettighetene til så er det jo nettopp slike retningslinjer de bryter på andre nettsteder, som Flickr i dette tilfellet. I mailen du sender til de kan du også skrive at de har 48 timer på å fjerne bildet, og hvis det ikke blir gjort sender du en mail til webhosten deres (1and1.com) for å varsle de om lovbruddet. Da må registraren stenge kontoen til FetchDog.com hvis de vil unngå å bli stillt erstatningspliktig. Prøv å skriv så korrekt og proffesjonelt som mulig, og ikke bli fristet til spydige, sinte eller dumme kommentarer. Hvis dette ikke fungerer så kan du prøve å "henge de ut" litt, ved å erstatte det aktuelle bildet med et som du lager i et bildebehandlingsprogram. Da lager du et stort bilde med hvit bakgrunn , og skriver med rød tekst noe lignende som "FetchDog.com violated my copyright by publishing unauthorized copyrighted material on their web site. pybalto @ flickr". Da vil dette bildet komme opp på siden i stedet for det som ligger der nå. Du kan prøve å kreve inn penger fra de, men mest sannsynlig vil du aldri se en eneste krone. Hvis de betaler øyeblikkelig så er jo det flott, men hvis de nekter så er det lite du kan få gjort, med mindre du er villig til å bruke flere titalls tusen kroner på advokatsalær i USA for å vinne noen få tusenlapper i en eventuell rettssak. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Takk for utdypende svar. Det er nok som du sier veldig usannsynlig at noen vil betale noe som helst for bruken. Og ikke er jeg så opptatt av det heller.. har ingen "proffe" ambisjoner med mine bilder. Det jeg likte var tanken å bytte ut bildet.. det er nok det jeg kommer til å gjøre. Men jeg lar bildet av virkon være der.. jeg bare skriver med tydlig rød skrift at bildet er "tjuvlånt" samtidig som jeg legger det uforandrede ut på nytt på flickr. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg prøvde gjøre det med å bytte ut bildet. Da ble det sånn at det ikke vistes noe bilde på den siden. Bare en ramme med flickr-logoen i. Om man trykte på den kom man til det nye jeg hadde lagt inn. Så fjerna jeg det, men rammen er der fremdeles og man får beskjed om at bildet er slettet om man trykker der. Tror nok dette med tyverier på internett er ett stort problem egentlig. I den forstand at vi amatører på en måte lar de som er frekke nok få ta seg til rette. Det er jo de som selger bilder som lider av dette, ikke jeg. Og nå beynner jeg å bli litt sikker på at Virkon erden fineste elghunden på internett: http://mahalo.com/Norwegian_Elkhound Det bildet oppe til høyre er mitt. Og om man trykker på det kommer man til min flickr.. .... Edit: Og det verste er jo at de har croppa det! Endret 22. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 et spm til ekspertene her, vil det være brudd på lisensen på bildet når han kun har lenket til bildet? han har ikke kopiert det og lagt det inn som et eget bilde, kun vist det via original-lkasjonen Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Det lisens-spm vet ikke jeg svaret på. Men det blir litt som i chattetråden med det insektbildet her om dagen, for de som husker det. Bare at her brukes bildet som ett illustrasjonsbilde ser det ut som. På en eller annen "søkemotor" eller nettsamfunn, jeg vet ikke helt hva dette siste er for noe. Jeg har sett litt på deres Terms of Serviceog jeg har funnet ut at jeg risikerer at bildet sprer seg derifra, så det blir også fjernet fra min flickr rett etter dette er skrevet ferdig. ---------- Edit: "Hvorfor skal jeg fjerne bildet?" tenkte jeg. Så lette jeg vel og lenge.. omsider fant jeg en knapp i flickr,. en rapporteringsknapp. Så jeg rapporterte inn det jeg ikke likte, så får man se hva som eventuelt skjer nå. Endret 22. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) I tilfelle det er av interesse for andre flickr-brukere. Flickr kunne ikke gjøre noenting annet enn å fortelle meg hva jeg kunne gjøre. Send dem en mail, som noen andre også foreslo lenger oppe. Så jeg "rapporterte" inn den malaho-siden til dem selv og gjorde dem oppmerksom på at bildet var mitt, at det var stjålet fra flickr og at jeg ikke godkjente bruken. Så skrev jeg at de kunne kontakte meg per mail for opplysninger om hvordan de skulle beale meg for dette (mtp pris osv) dersom de fortsatt ønsker å ha bildet der. ------ edit: Glemte jo å skrive at det er borte derfra nå :!: edit2: sjekka mail og hadde fått denne mailen fra malaho: "Apologies for using your copyrighted material. It has been removed from the page and will be replaced with a photo from the Creative Commons. Thank you" Endret 24. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå