Gå til innhold

Canon EOS 450D - hva bør jeg ha?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt et Canon EOS 450D med kit-linse, som skal ankomme butikken om en uke.

Dette er tenkt som et familiekamera, med muligheter for litt mer enn kompaktkaeraer kan klare. Far i huset (meg) har alltid vært litt glad i å fotografere, men ikke mer enn at jeg har klart meg med en Ixus siden digital-alderen begynte hos oss. Regner også med å ta de fleste bildene med auto-instilling, hvertfall den første tiden.

Det jeg lurer på - er hva jeg bør kjøpe i tillegg - og gjerne spesifisert.

Kameraveske : Her er det viktig at den passer kameraet, og ikke er for stor.

Filter : Mest for å ta imot eventuelle støt og riper. Men vil ikke forringe billedkvaliteten.

Minnebrikke : Har allerede kjøpt Sandisk Extreme III 4 Gb, etter anbefalinger lest her på forumet. Bør jeg ha flere enn en brikke, selv om kapasiteten på denne ene i utgangspunktet holder i massevis?

Jeg har også kjøpt Photoshop Elements 6.0, som jeg ikke har lært meg å bruke. Men det er utrolig hva autofix-funksjonen kan gjøre med enkelte bilder.

Er det noe mer jeg bør tenke på, for å få utnytte vårt nye kamera best mulig? Håper på innspill fra dere med mer erfaring her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kameraveske : Her er det viktig at den passer kameraet, og ikke er for stor.

Filter : Mest for å ta imot eventuelle støt og riper. Men vil ikke forringe billedkvaliteten.

Minnebrikke : Har allerede kjøpt Sandisk Extreme III 4 Gb, etter anbefalinger lest her på forumet. Bør jeg ha flere enn en brikke, selv om kapasiteten på denne ene i utgangspunktet holder i massevis?

Filter: For å si det med en gang, DROPP UV filter.

Bruk heller solblender hele tiden. Den gjør samme nytten.

Kameraveske: Ta deg en tur ned til din nærmeste fotobutikk med godt utvalg i vesker og prøv.

I Oslo så har du jo Japan Photo, FotoVideo, Fotohuset etc.

Minnebrikke: Kjøp flere, jeg har vel 8 brikker, 4 CF og 4 SD. (Kameraet mitt tar to brikker samtidig, derfor 4 av hver) Kjøp heller litt fler med små størrelser enn en stor. Krasjer kortet så har du spredd bildene på fler brikker ved å bruke små. Ved små så mener jeg 2-4 GB brikker.

NB: Husk at du ikke kan fotografere i mørke selv om du har speilrefleks. Lysstyrken på Kitobjektivene er ikke akkurat noe å skryte av. Skal du ta mye bilder inne så anbefaler jeg deg å kjøpe et lyssterkt objektiv.

Ellers ønsker jeg deg lykke til med nytt kamera.

Andreas

Lenke til kommentar

Solblender? Er dette noe jeg skruer fart på objektivet, slik som et filter? Har ikke hørt om solblender.

NB: Husk at du ikke kan fotografere i mørke selv om du har speilrefleks. Lysstyrken på Kitobjektivene er ikke akkurat noe å skryte av. Skal du ta mye bilder inne så anbefaler jeg deg å kjøpe et lyssterkt objektiv.

Ja, jeg har fått med meg at slike kit-objektiver er av dårlig kvalitet. Men for meg er det en billig inngangsport, og så får jeg etter hvert se hvilke(t) objektiv jeg må supplere med. Jeg kommer nok uansett ikke til å bla opp mange tusenlapper på nytt objektiv med det første.

Ellers takker jeg for interessante innspill, og boken som ragamuffin foreslår skal anskaffes.

Lenke til kommentar

Solblender? Er dette noe jeg skruer fart på objektivet, slik som et filter? Har ikke hørt om solblender.

Solblenderen er den "skyggen" som sitter foran på linsa for å skygge for sollys inn på linsa. Denne vil ta av for støt osv hvis du dunker borti noe med kameraet og på den måten beskytte linsa. Merk deg at denne ikke følger med i kit'et.

Lenke til kommentar
Solblenderen er den "skyggen" som sitter foran på linsa for å skygge for sollys inn på linsa. Denne vil ta av for støt osv hvis du dunker borti noe med kameraet og på den måten beskytte linsa. Merk deg at denne ikke følger med i kit'et.

OK - greit å vite. Men jeg tenker på den tiden jeg hadde speilrefleks filmkamera. Da kjøpte jeg (etter anbefaling fra butikken) et UV-filter som jeg satte på objektivet. I tillegg til å filtrere bort stråler, var den grei som støvbeskytter og kunne ta mot støt og riper i stedet for objektivet.

En slik solblender vil nok hjelpe om jeg skulle være uheldig å dunke objektivet mot en bordkant e.l, men hindrer ikke støv i å legge seg på linsa. Selvfølgelig ingen katastrofe med en kitlinse, men om jeg kjøper et objektiv av god kvalitet vil det være fint å unngå tørking og gnikking direkte på linsa.

Hvordan holder dere objektivet rent, forresten?

Lenke til kommentar
En slik solblender vil nok hjelpe om jeg skulle være uheldig å dunke objektivet mot en bordkant e.l, men hindrer ikke støv i å legge seg på linsa. Selvfølgelig ingen katastrofe med en kitlinse, men om jeg kjøper et objektiv av god kvalitet vil det være fint å unngå tørking og gnikking direkte på linsa.
Blås bort støv, så er ikke det noe problem. Finnes også våtservietter som kan benyttes til å vaske bort støv som sitter fast.

På film hadde filteret en funksjon, man fjernet soldis som kom fordi filmen også var litt sensitiv for UV-stråling. Digitale speilreflekskameraer har dette filteret foran sensoren, så du trenger det ikke dobbelt opp. Derimot vil et ekstra glass foran objektivet kunne påvirke objektivet sine egenskaper, bla. i motlys. Som noen skrev i en annen diskusjon om dette - dersom du tror at ingeniørene til Canon, Nikon etc har gjort en vesentlig designfeil i objektivet, sett på et filter...

Lenke til kommentar
Blås bort støv, så er ikke det noe problem. Finnes også våtservietter som kan benyttes til å vaske bort støv som sitter fast.

Forøvrig må det legges til at støv ikke er noe å være hysterisk over. Litt støv vil aldri være et problem i praksis, og coatingen på et frontelement tåler gnikking langt bedre enn mange nybegynnere synes å tro. Faktum er at f.eks Tokina lager coatingen sånn at den skal være lett å rense - ikke akkurat noe tegn på at de syns man skal være forsiktgi med gnikking, er det vel?

Glass er hardere (men også sprøere) enn stål.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hei Oban!

Hva du trenger av objektiver kommer veldig ann på hva du skal ta bilde av.

Ønsker du å ta bilder inne og kanskje noen litt mørkere sommerkvelder annbefaler jeg som andre her å kjøpe et lyssterkt objektiv! Som du kanskje vet er det mer lyssterk jo lavere tallet bak F er, altså en lav blender på linsen. Man skal være klar over at linser med lav blender offte er mye dyrere i pris en de som er mindre lyssterke. F.eks kan en tele-zoom linse som er lyssterk koste 5000,- kr og oppover, mens en som ikke er det kan koste rundt 1000,- kr og oppover.

Som du sier er du en familiefar, så jeg ville kanskje sattset på en Canon 50mm 1.8 eller Canon 50mm 1.4 (som gir sylskarpe bilder ved riktig blender!) Canon 50mm 1.8 er ikke så dyr i pris, den koster rundt 900,- kr hos de fleste fotoforettninger. En 1.4 derimot koster rundt 2800,- kr, litt avhengig av hvor man handler.

Pris henger offte sammen med kvalitet, men ikke alltid. Man trenger ikke kjøpe linser til mange tusen kroner for å kunne ta gode bilder. Det er fotografen som skal ta bildene - Ikke objektivet.

Noe annet jeg ville tenkt på var kanskje en tele-zoom linse. Her kan du zoome en del lenger en hos KIT objektivet, og man kan ta veldig mange fine og kreative bilder. F.eks kan du ta bilder av barna uten at de har et "oppsatt smil", bildene blir ofte naturlige siden personen du tar bilde av sjeldent er klar over at du fotograferer.

Lyssterke tele-zoom linser koster en del, som jeg skrev tidligere. Men du kan få tele-zoom linser helt ned i tusenlappen, som noen av Tamron sine. Disse er ikke lyssterke, men de fungerer helt utmerket ute i dagslys! Inne må du opp i høy ISO og kanskje rund 1/80 i lukkertid. 1/80 blir i det lengste laget når man skal zoome litt, du klarer aldri å holde kamera helt stille så lenge (En åttiendedels sekund) Derfor vil de fleste bilder i dårligere lys blir støvette (grunnet høy ISO) og uskaprpe (grunnet lengere lukkertid)

I tillegg er autofokusen ofte treg på billige tele-zoom objektiver.

En annen ting som kunne vært noe er jo et såkaldt vertikalgrep eller batterigrep som det også heter. Dette gjør at kameraet blir noe større og tyngere (stødigiere, spesielt ved lengere lukkertider håndholdt)

Det som er med et vertikalgrep er at det er komandohjul (hvor du stiller blender lukkertid osv) og utløserknapp vertikalt. Det vil si at når du skal ta et bilde på høykant slipper du å vri hånden for å nå avløserknappen. I tillegg vil du få dobbelt stand-by tid på batteriet, ettersom det er to batterier i det.

Vertikalgrep til Canon EOS 450D finner du her

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=93221

Vertikalgrep vil da se slik ut på kameraet ditt

398016.jpg

412YEHrcvuL._SL500_AA280_.jpg

Dette du sier med at du for det meste vil ha på auto; Jeg synes ikke du bør ha den innstillinger. Jeg også var av den oppfattning når jeg startet med foto for en stund siden. "Et bilde er jo et bilde" tenkte jeg, men der tar man feil. Det kan være veldig morsomt å trikkse litt med lukkertid og blender...

F.eks er det utrolig hvor mye kreativt man kan ta bilde av med lang lukkertid når det er mørkt ute. Ofte tenker folk at det er alt for mye styr å begynne å stille lukkertid og blender osv når man skal ta bilder, men når du har lært deg det og fått øvd deg litt, vil du kunne se i de fleste situasjoner hvilken lukkertid og blender som vil være realistisk i det lyset du befinner deg i :)

Selfølgelig er det "lov" å ha på auto, og jeg bruker det selv om jeg bare skal ta masse bilder i et familieselskap eller noe, MEN det er også gøy å kunne variere og selv bestemme.

Håper du blir fornøyd med kameraet ditt! :D

Lenke til kommentar

Takker igjen for gode råd.

Det at jeg regner med at flest bilder blir tatt på "auto", er mest at jeg i utgangspunktet ikke kan så veldig mye. Og at min kone og mine sønner, som ikke har noen spesiell interesse for foto, kan ta bilder med dette kameraet som er mye bedre enn vårt Ixus 400.

Selv ser jeg for meg at jeg vil prøve å finne ut hva som er fordelene med å bruke manuelle instillinger - kanskje jeg til og med drister meg til å fotografere i RAW-format som jeg har lest om her.

Veldig fint å få tips om konkrete objektiver. Jeg kan se for meg at det vil være aktuelt å kjøpe det objektivet som er ganske lys-sterkt og koster rundt tusenlappen. Og hvis jeg vil ha noe utover det, må det nok være en tele-zoom. Mest sannsynlig ikke av den dyreste sorten.

Uansett så setter jeg stor pris på alle innspill jeg har fått.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt skjønne at du vil være forsiktig og føre var og beskytte objektivet ditt, men unngå å bli hysterisk opptatt av å dekke til frontelementet og rense det hver gang det legger seg et støvkorn på glasset. Blir du så hysterisk opptatt av et plettfritt glass, blir du fort så nøye med dette alene at du går glipp av mange flotte fotoøyeblikk, der kameraet skulle ha vært klart, med dekselet av og allerede påslått, men hvor du hadde kameraet trygt pakket ned i bagen med deksel på. Støv gjør ingenting med linsene dine, ei heller gjør en liten ripe. Nå oppfordrer jeg deg ikke til å være helt hensynsløs og vill og aldri ta vare på og rengjøre objektivene dine, men ikke vær altfor opptatt av dem helller. Da ender du fort opp med at du går glipp av de beste bildene, hvor kameraet må være for hånden, påslått, uten linselokk og klar til å skyte.

Jeg har vært gjennom dette selv, og har sett meg lei. Objektivet mitt er dobbelt så mye verdt som kamerahuset mitt, men hva hjelper det konstant å passe på det når jeg ikke får brukt det når det gjelder. Lev, ta bilder, ikke tenk så mye på noe så ubetydelig som litt rusk!

Lenke til kommentar
Jeg kan godt skjønne at du vil være forsiktig og føre var og beskytte objektivet ditt, men unngå å bli hysterisk opptatt av å dekke til frontelementet og rense det hver gang det legger seg et støvkorn på glasset. Blir du så hysterisk opptatt av et plettfritt glass, blir du fort så nøye med dette alene at du går glipp av mange flotte fotoøyeblikk, der kameraet skulle ha vært klart, med dekselet av og allerede påslått, men hvor du hadde kameraet trygt pakket ned i bagen med deksel på. Støv gjør ingenting med linsene dine, ei heller gjør en liten ripe.

Kjenner meg dessverre godt igjen i denne beskrivelsen. Er nok litt for opptatt av å ta så godt vare på dyre ting, at det sannsynligvis går ut over brukergleden. Et meget bra tips. Jeg skal i det minste prøve å la hele familien få bruke det mye fra starten av, og heller utsette det for slitasje enn å la det ligge trygt men borgjemt.

Nå har jeg lest masse om forskjellige objektiver, og kommet fram til at jeg ønsker meg følgende to i tillegg til kit-linsa :

Canon EF 50mm f/1.8 II

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

Tror det kan utfylle kit-linsen bra, og gi bra valuta for pengene.

Når det gjelder solblender, har jeg et spørsmål :

Er dette noe jeg kan kjøpe kun ett av og bruke på flere objektiver, eller må jeg kjøpe et til hvert objektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...