Gå til innhold

Tips ved håndholdt D40 (Rookie)

Anbefalte innlegg

Det overstående innlegget er et av de mest meningsløse og tullete innleggene jeg har sett på dette forumet i løpet av mine år som registrert bruker.

takk for det. Eg står for det eg skrev selv om du mener det. Hvorfor skal man tenke på hva man skal unngå å kjøpe? Blir man flink innen foto av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aksjetrading, mener du seriøst at man ikke blir bedre innen foto av å lære seg begrensingene og bruken av det utstyret man har i forhold til å bare slenge på mer utstyr og håpe på det beste?

artig debatt. Jeg mener seriøst:

Når man har D40 med kit objektiv har man jo alerede så store begrensninger at det blir som å stille med 8 i handikap(seiling) Jeg har jo selv kjøpt D40, og når eg ser tilbake på bilder er det jo lett å se kor stor begrensning middels dårlig utstyr faktisk gir.

Lenke til kommentar
Man blir ikke flinkere innen foto av å kjøpe utstyr.
Snusfornuften taler.

Kom igjen Sutekh, jeg vet du har lyst på noe, bare kjøp det ;)

På ei engelskspråklig liste jeg deltar på så har vi et artig begrep for nytt utstyr, ENABLEMENT.

Lenke til kommentar

Mitt lille tips til hvordan håndholde lukkertider helt til 1/6 på vivinkel.

1. Skru på speillås.

2. Komponer bildet og still eksponering.

3. Få full konsentrasjon og stå støtt, gjerne på huk eller med beina litt fra hverandre, albuene innat kroppen, søkeren ved øyet.

4. Trykk på knappen så speilet går opp, hold stødig, lukk øynene, hold pusten og vær fortsatt konsentrert.

5. Ta bildet og være forberedt på å holde kameraet der i 15 sekunder (du skal ikke holde det der i 15 sekunder, men bestemme deg etter du har hørt at bildet er tatt om å ta ned kameraet.)

Dette pleier å funke greit for meg :). Det er en blanding av forskjellige teknikker, som jeg føler passer fint for meg, men andre kanskje må finne på noe annet lurt ;).

Lenke til kommentar
aksjetrading, mener du seriøst at man ikke blir bedre innen foto av å lære seg begrensingene og bruken av det utstyret man har i forhold til å bare slenge på mer utstyr og håpe på det beste?

Når man har D40 med kit objektiv har man jo alerede så store begrensninger at det blir som å stille med 8 i handikap(seiling) Jeg har jo selv kjøpt D40, og når eg ser tilbake på bilder er det jo lett å se kor stor begrensning middels dårlig utstyr faktisk gir.

Kremt. Ingen av bildene dine som jeg har sett og likt har vært "enabla" av utstyret ditt. :)

Lenke til kommentar
Snusfornuften taler.

Kom igjen Sutekh, jeg vet du har lyst på noe, bare kjøp det ;)

På ei engelskspråklig liste jeg deltar på så har vi et artig begrep for nytt utstyr, ENABLEMENT.

Åja, det er plenty av ting jeg har lyst på. F.eks. står Tokina 11-16 f/2,8 høyt på ønskelisten. Men jeg har ikke noen tro på at det vil gjøre meg til en bedre fotograf. Det vil bare gjøre meg i stand til ("enable" på godt nynorsk, og jeg antar det var det du henviste til ;) ) å ta en del bilder som med mitt eksisterende utstyr er vanskelige å få til.

Det er en stor forskjell på å ikke kunne finne et godt utsnitt, og å kunne se hva det gode utsnittet er men ikke være i stand til å ta bildet på grunn av fysiske begrensinger.

Det var blant annet en del fin arkitektur i Praha jeg ikke klarte å fange helt sånn som jeg ønsket, rett og slett fordi jeg ikke kunne rygge nok uten å treffe på annen fin arkitektur :(

Lenke til kommentar

Kremt. Ingen av bildene dine som jeg har sett og likt har vært "enabla" av utstyret ditt. :)

samme skulle jeg gjerne sagt til deg, men siden dine bilder er så anonyme har jeg ikkje engang sett dem.

Lenke til kommentar
samme skulle jeg gjerne sagt til deg, men siden dine bilder er så anonyme har jeg ikkje engang sett dem.

Er bare å glane på middelmådighetene på flickr-streamen min det. Er ikke alt jeg gidder å legge ut på BK, når jeg selv ser hva jeg har gjort feil er det ikke vits i å få folk til å peke på feilene jeg vet er der. Det er når jeg er skikkelig fornøyd at jeg legger ut ting.

Edit: ... for det er på kritikken av det man selv er fornøyd med at man kan komme videre.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Dette kan leses som en sarkasme.

Men det kan og leses som et hint om at det ikke er utstyret som er avgjørende for det fotografiske utrykket. Jeg foreslår at du Aksje tolker det som det siste og ikke en blodig fornærmelse. At JP bruker ordene "sett og likt" tyder på dette.

Lenke til kommentar

Folk får vel rett og slett vedkjenne seg at til og med foto er subjektivt. Alle liker ikke alt. Men men. Noen som kan gi noen helt konsise(?) linker/tips til god linse til D40? Setter pris på om man legger til pluss og minus ved linsene. Kom gjerne med deres beste forslag hvis dere kun skulle velge en linse for nå.

Takker :)

PS: Helst i området 18-70mm både med tanke på hva jeg tenker at jeg trenger forløbig, og fysisk størrelse)

Lenke til kommentar

Tja. I tillegg til de nevnt tidligere har du jo Nikon sin nye 16-85 VR, men den ligger vel rundt 3500,- eller deromkring. Den er ikke bedre på lysstyrke enn 18-55 og 18-70, men du har bildestabilisering som hjelper ved lange lukkertider. Ellers så har du jo også 18-200 VR til ca. 6000. Igjen, dårlig på lysstyrke, men du får neppe et mer allsidig objektiv til noe system.

Skal du ha noe mer lyssterkt, så er det Tamron og Sigmaen jeg har nevnt tidligere, pluss Nikon sin egen 17-55 f/2,8, men den koster vel 2-3 ganger så mye som konkurrentene (og er bygget som et slagskip).

Sigma 30 f/1,4 er nok det beste (det er vel strengt tatt det eneste) valget hvis du vil ha et lyssterkt, fast normalobjektiv som autofokuserer på D40. Det har sine særegenheter, men er allikevel et ganske godt objektiv. Du må bare vite når det egner seg. Til fotografering i motlys er det håpløst, men har du godt lys gjør antagelig kitzoomen en vel så god jobb. I dårlig lys er det glimrende. Greit supplement til kitzoomen hvis du trenger å ta bilder uten blits i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...