Gå til innhold

Tips ved håndholdt D40 (Rookie)

Anbefalte innlegg

Ja snortrikset er genialt. Aberet er at du må justere snora hvis du f.eks skal ned i knestående.

Ellers så får jeg ofte frysinger på ryggen når jeg ser P&S folk bruke speilrefleks. Spesielt etter at Live View har blitt vanlig har det blitt mye tvilsom holdeteknikk. De holder kamera på en armlengdes avstand, og så klager de på at de ikke får skarpe bilder :nei:

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir litt smartere for hver post her, og det er kjekt! Og har faktisk tatt litt bilder for å teste noe av det dere sier og det går riktig vei hvertfall :)

Ang. D40 uten fokusmotor så ante jeg ikke hva det var engang da jeg kjøpte det, men er ikke så nøye forløbig. Og hvis jeg får litt mer teken på bruken av RAW, ISO og slikt, så slipper jeg en unødvendig nytt kjøp av linse. Selvom om det frister med littegrann mer zoom og lys, men men, kan ikke få både pose og sekk.

Men er det slik at linsene begynner å komme oftere med motor eller er det et lite sideprosjekt Nikon driver med her?

Og burde jeg skru på støyfjerningmodusen på kameraet eller la den være av? Stod på Av fra før, så bare lot den holde seg der.

Unngå kjøp av ny linse? Slik bør du ikkje tenke, du bør heller tenke at du bør kjøpe bra opptikk. Og den som følger med er bra til sitt bruk, men du vil få masse problemmer når du blir glad i å ta forskjellige bilder. Den er ubrukelig til konsert,sport,gode portretter. fugl, osv.

Det den duger til er fyllebilder, og portrett med blitz. ER det alt? Kanskje legge til noen landskapsbilder i godt lys også

Lenke til kommentar

et sykt godt råd jeg har fått gjennom bøker er enkelt og virker fint. Sier ikkej at det vil fjerne dine problemmer, men verd å prøve

ta reimen på kameraet ditt rundt hånden. vri denne rundt høyre armen din godt, så du får god støtte. Noen kaller dette dødsgrepet, og det er ikkje uten grunn. Sørg for at du ikkje får snoren i veien for hulet du skal ha øynene i.

Bonusen med at det er behagelig å holde får du på kjøpet, og itilegg holder du kameraet mye stødigere, som gjør at du slipper å slette 5000 bilder du trodde var bra i starten (ja, dette er egne erfaringer)

Men du blir ikkje kvitt problemmene med det lysvake objektivet. Standard regelen er vel at du ikkje skal gå under 1/20 om du har zoomen på 20mm. Kan sikkert tøye dette litt, men ikkje overdriv. Og reglen er nok satt med god hensikt.

Så du har noen valg. Kjøp deg 50mm og få mer lystyrke. Du får ikkje autofokus, og må jobbe mer.

Eller kjøp deg en blitz, og prøv å gjøre lyset behadelig. (og ja, en blitz som SB600 eller bedre har en stor verdi, selv om andre fortalte meg noe helt annet når eg startet)

ISO til 1600 eller høyere hjelper deg, men redder deg ikkje i svært lysvake situasjoner.

Lenke til kommentar

MF med 50/1.8 i dårlig lys? Høres gøyalt ut, og så perfekte bilder det blir av det!

50/1.8 er ubrukelig på d40, med så lite DOF som 1.8 gir er det vanskelig å treffe bra i den lille søkeren på d40, og fokusfeel-en på 50/1.8 er ikke akkurat noe å rope hurra for. Selv med d80 vil jeg ikke annbefale 50/1.8, det er jo bare en overvurdert kort tele

Lenke til kommentar

Mye forskjellig her merker jeg. Men visste ikke "regelen" om min 1/20 på 20mm, regner med at det da er min 1/60 på 55mm?

Syns absolutt ikke 18-55 linsen er ubrukelig, derimot syns den er veldig grei. Gir greie bilder og holder vekten nede. Men har lest at 18-70 linsen til Nikon med AF-S er bra? Ikke noe lyssterkt, men det er da heller ikke supernødvendig. Har allerede begynt å forstå litt mer og skjønner litt mer om begrensningene

Evt noen andre 18-70 (eller der om kring) linser med AF på D40 som er å anbefale? Tenker kanskje rundt 2000 kr området.

Takk

Lenke til kommentar

Alternativt hvis du vil ha mer lysstyrke, så er Sigma 18-50 f/2,8 HSM og Tamron 17-50 f/2,8 (sørg for å få den nye versjonen med fokusmotor) greie alternativer. Men da må du nok opp ca. en tusenlapp.

Nikons egen 18-135 er et greit allround-objektiv hvis du vil slippe å dra med deg flere objektiver mye (og du kan sikkert få det brukt til en rimelig penge). Men optisk og konstruksjonsmessig er det ikke fullt så bra som 18-70.

Lenke til kommentar
Alternativt hvis du vil ha mer lysstyrke, så er Sigma 18-50 f/2,8 HSM og Tamron 17-50 f/2,8 (sørg for å få den nye versjonen med fokusmotor) greie alternativer. Men da må du nok opp ca. en tusenlapp.

Nikons egen 18-135 er et greit allround-objektiv hvis du vil slippe å dra med deg flere objektiver mye (og du kan sikkert få det brukt til en rimelig penge). Men optisk og konstruksjonsmessig er det ikke fullt så bra som 18-70.

Jeg skal sjekke litt rundt på bruktsider og se hva som er tilgjengelig. Vil ha fokusmotor hvertfall. 18-55 syns jeg egentlig er veldig grei mm på linsa. Liker å kunne ta det med enkelt og kjapt! 18-50 f2.8 frister jo egentlig ganske greit :)

Lenke til kommentar
Mye forskjellig her merker jeg. Men visste ikke "regelen" om min 1/20 på 20mm, regner med at det da er min 1/60 på 55mm?
Riktig.

Men ikke helt riktig. Den gamle regelen sier at lukkertid ikke bør lenger enn brennvidde. Men det var før cropkamraet sin tid. Skal du være noenlunde sikker bør du gange med 1,5 i APS-format, og 2 i 4/3-format. Altså 20mm krever 1/30sek, og 55mm krever omtrent 1/90 sek. Bruker du snortrikset kan du omtrent halvere dette. Med billedstabilisator kan du trygt halvere det igjen, i en del tilfeller enda mer.

Lenke til kommentar
50/1.8 er ubrukelig på d40, med så lite DOF som 1.8 gir er det vanskelig å treffe bra i den lille søkeren på d40. (..)Selv med d80 vil jeg ikke annbefale 50/1.8, det er jo bare en overvurdert kort tele.

Hvorfor vil du ikke anbefale 50mm til D80? Om det er av samme grunn som du ikke vil anbefale den til D40, tror jeg du tar feil. Hadde D80 og nevnte 50mm tidligere, det gikk da riktig så bra. Nå har jeg D200 som har like stor søker, og kjenner meg ikke igjen i problemet du skisserer.

Lenke til kommentar

Debatten om 50mm på cropformat lever stadig, ser jeg :p

50mm er ikke så versatil på cropformat som på 35mm film, men som kort tele/portrettobjektiv er den helt grei. På D40 har den derimot den svakheten at du ikke kan autofokusere, og du dermed er pent nødt til å gjøre det manuelt (noe som helt korrekt kan være vanskelig mtp. den lille søkeren og den svært begrensede skarphetsdybden du får på f/1,8).

Skal du ha et lysterkt, fast normalobjektiv til D40 er det stort sett Sigma 30mm f/1,4 som gjelder. Sigma har også en 50mm f/1,4 HSM, men om den er på markedet ennå vet jeg ikke helt. Den er også laget med redusert bildesirkel, så den er ikke så fleksibel mtp. formater som Nikons 50mm-objektiver.

Lenke til kommentar
Sigma har også en 50mm f/1,4 HSM, men om den er på markedet ennå vet jeg ikke helt. Den er også laget med redusert bildesirkel, så den er ikke så fleksibel mtp. formater som Nikons 50mm-objektiver.
I følge min informasjon stemmer det ikke at den nye 50mm fra Sigma får redusert billedsirkel. Se f.eks https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

Det stemmer at 50mm'en er fullformat. Det ser vi pga. DG i navnet.

Tom

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg liker 50/1.8-en min - men den er ikke det vidunderobjektivet det blir fremstilt som. Til sitt bruk er den knall, men den er ikke akkurat alsidig. Den er fin sammen med D80, men den blir litt for lang til mye.

Sigma 30/1.4 på d40 derimot, det er en fin kombinasjon. Eneste aberet er vel at det blir litt framtungt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...