Gå til innhold

Tips ved håndholdt D40 (Rookie)


Anbefalte innlegg

Heisann. Har gått til innkjøp av Nikon D40 med 18-55 kit. Men har da litt spørsmål som jeg ikke helt har forstått da jeg er helt ny med DSLR.

 

1. Har tatt noen turer utover kvelden for å ta litt bilder her og der, og har ikke vært mørkt, mer dunkelt. Men sliter veldig med å få nogenlunde riktige bilder ifh til fargene. Ble ofte veldig mørkt, og noen ganger veldig lyst (Burde vel hatt noen bilder med exif). Vet jeg kan stille lukkertid ned til 1/60 ca for håndholdt, skrur også ned blender til f4.5 (kan den ikke gå lenger ned/større?). Vegrer meg litt for å bruke ISO høyere enn 400, syns det gir mye støy. Noe spessielt jeg gjør veldig feil?

 

2. Er 18-55 kit linsen veldig lyssvak? Syns jeg sliter med å ta skarpe bilder selv inne på rommet bare. Er vanlig lyspære, men må ofte ta øke lukkertiden veldig da jeg allerede har tatt maks blenderåpning.

 

3. Er det mulig å stille inn på kameraet litt mer "livlige" og sterkere farger? Syns mange av bildene blir litt tamme. Får noe "grått" og "flatt" over seg, så forløbig har jeg i Picasa stort sett bare lagt til littegrann sterkere farger, noe jeg syns er fint. Gresset var tross alt litt grønnere, og gensern litt mer sprakende rød :)

 

4. Vurderer en 18-70 Nikkor linse jeg så hadde fått mye bra kritikk, men er den like lyssvak som den jeg allerede har?

 

Vet det ikke er noe fasiter her, men hadde satt pris på om noen kunne skyve meg i riktig retning. Takker!

 

(Ellers veldig fornøyd med kamera, som passer meg utmerket!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruker du fullmanual når du får til veldig lyst/mørkt? I så fall er histogrammfunksjonen grei å ha tilgjengelig. Ellers kan det jo være greit å få litt hjelp av automatikken - blenderprioritet eller lukkerprioritet med eksponeringskontroll gir jo nesten like god kontroll som m, bare kjappere i bruk. om det er lite lys så er det viktig å få eksponeringen til å sitte for å få minst mulig støy ved høyere iso-verdier. husk forresten at støy ikke blir like sjenerende om man ikke ser bildene i full størrelse på en nådesløs moderne skjerm :p

 

18-55 går jo maks ned til blender 3.5 så vidt jeg vet, og det hjelper lite om det er dårlig lys. selv min 30/1.4 kommer til kort om lyset er dårlig om jeg ikke godtar litt isostøy.

 

Farvene er innstillbare, se f.eks ken rockwell sine annbefalinger om du liker litt vel ville farger.

 

18-70 er vel stort sett like lyssvak. kjappere fokus, bedre optisk og bedre byggekvalitet er vel fordelene, men optikk er ikke bestandig en vidunderløsning på all slags problemer.

Lenke til kommentar
Noe spessielt jeg gjør veldig feil?

Det kan høres som om du forsøker å bryte fysikkens lover. Da Ole Brumm prøvde det, måtte han i buret, så jeg ville vært litt forsiktig med det...

 

En enkel leveregel er at om det ikke er nok lys, så er det ikke nok lys. Det høres litt ut som om du roter runt i M uten egentlig å vite hva du driver med. Hvorfor?

 

For å få litt sterkere farger rett ut av kamera (om du insisterer på å bruke jpeg) kan du jazze opp kontrast og metning (saturation). Prøv "Vivid" som innstilling i menyen "Optimize Image".

Lenke til kommentar

Dersom du er på 18mm kan du jo faktisk prøve å håndholde lengre lukketider.

 

Dersom jeg støtter meg til et tre, en vegg, en lyktestolpe eller sitter litt krøket sammen, klarer jeg gjerne å håndholde 1/20s-1/30s på vidvinkel. Med litt konsentrasjon går lengre lukketider også. :)

 

Det er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Joda, har prøvd litt fram i både S, A og M. Forløbig er S den greieste, da A av og til gir vel lange lukkertider når det gjelder håndholdt. Har jeg lest riktig at det er mulig å stille inn maks lukkerhastighet på feks 1/30 ved bruk av feks Auto, A, P? Har lest litt hos Ken Rockwell fra før, og skal teste med litt mindre agressive instillinger enn det han kjører, men håper på litt endring hvertfall.

 

Hadde vært veldig kjekt å kunne bøye litt regler her og der når det trengtes, men ikke det jeg prøver på helt enda. Bare slet med å finne innstillinger som jeg syns gjenga lys/mørke så likt som det var. Og skjønner så langt at folk tar mye bilder i RAW (+jpg), men kan jeg da endre bildene i ettertid rett på kameraet, eller må det importeres til et RAW program? Og hva kan jeg endre på der egentlig?

 

Ang. lukkertiden så klarer jeg stort sett greie bilder ned til 1/20 hvis jeg konser litt, men er ikke alltid et praktisk tre eller vegg er til stede :)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hjernen utfører ekstremt mye PP (Post Processing) på det bildet du ser, og er derfor i stand til å fremstille et langt, langt større omfang av lys og mørke enn kameraets sensor. Når det er kombinasjoner av lyse og mørke områder i bildet, vil kameraet måtte kompromisse på en eller annen måte - enten ved å la det mørke bli for mørkt, eller det lyse for lyst. Tar du både det lyse og det mørke bildet, kan du sette dem sammen i PP med en prosess som kalles HDR (google er din venn).

 

Når du sier at S gir deg kortere lukkertider enn A, så forteller det meg at du er litt på bærtur. S er ikke noe magisk program, som kan overstyre fysikkens lover i noen større grad enn A. Om du ikke får kort nok lukkertid på vidåpen blender, så betyr det at du må ha høyere lysfølsomhet (iso) eller mer lyssterk optikk. Du kan helt sikkert lære en del av å lese fotokompendiet, som ligger som sticky i forumet.

 

RAW er veien og lyset. Når du begynner å bruke det vil du aldri se deg tilbake, men for å dra full nytte av det trenger du et etterbehandlingsprogram som Bibble, Lightroom, Capture NX ell.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det pent, men du har kjøpt feil kamera dersom du ønsker å ta bilder i vanskelig lys. Du kan oppnå endel med en 30mm f/1.4 og litt redigeringskunnskap, men tilgangen på lyssterk optikk er ikke så bra. Menmen. Som sagt, 30mm f/1.4 hjelper, og når du behersker elementær støykontrol og bruker RAW, så får du til ganske bra ISO800.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det pent, men du har kjøpt feil kamera dersom du ønsker å ta bilder i vanskelig lys. Du kan oppnå endel med en 30mm f/1.4 og litt redigeringskunnskap, men tilgangen på lyssterk optikk er ikke så bra. Menmen. Som sagt, 30mm f/1.4 hjelper, og når du behersker elementær støykontrol og bruker RAW, så får du til ganske bra ISO800.

 

Tja, syns selv jeg har kjøpt et knall kamera. Har absolutt ikke noe behov for å ta masse bilder i mørket, tar jo 9/10 i greie lysforhold og syns resultatet er kjempe. Men skader jo ikke å kunne litt mer om å ta bilder i mørket, selv med mitt kamera. Alle monner drar.

 

Det jeg mente med at jeg syntes S ga raskere lukkertid var fordi at jeg da kan stille den selv og raskere endre lukkertiden hvis noe beveger seg, evt ikke. A gjorde at jeg av og til fikk lukkertid som ble for lange og dermed litt bevegelsesuskarphet. For all del, sikkert på bærtur, men sånn tenkte nå jeg.

 

Og da til et annet spørsmål, er det innstillinger man kan gjøre for å få mindre støy ved høyere iso eller er det "fastsatt" av kamerahuset, hvor bra følsomhet det har o.l.?

Lenke til kommentar

jpsalvesen refererer vel mest til den evinnelige (og etterhvert ganske slitsomme) diskusjonen om at D40 ikke har fokusmotor i huset (og dermed ikke kan bruke så mye av Nikons eksisterende fastoptikk).

 

Uansett hvor stor blenderåpning du får, så blir det vanskelig å få korte lukkertider ved typisk innendørs belysning uten å samtidig gå opp i ISO. Selv med f/1,4-objektiver opplever jeg at jeg en del ganger må opp i ISO 400-800 for å få greie bilder i lavt lys (med D80).

 

Sigma 30mm f/1,4 er et greit, fast normalobjektiv for innendørsfotografering med DX-kameraer. Det er ikke optisk perfekt, men Nikon leverer ingenting som virkelig kan konkurrere med det (hverken med eller uten fokusmotor) innenfor det prisområdet. Med god belysning kan også en f/2,8 zoom (f.eks. Sigma 18-50 f/2,8 eller Tamron 17-50 f/2,8) gjøre en grei jobb innendørs.

Lenke til kommentar
jpsalvesen refererer vel mest til den evinnelige (og etterhvert ganske slitsomme) diskusjonen om at D40 ikke har fokusmotor i huset (og dermed ikke kan bruke så mye av Nikons eksisterende fastoptikk).

Ikke bare dét. Siden CaNikon nekter å putte IS i huset, så får man ikke IS på alle objektiver. 30mm f/1.4 med IS, anyone? Jeg tar helt fett rimelig skarpe bilder på 1/6 sek med 24mm f/1.8 på Olympus'en min (den er ikke spesielt skarp i det hele tatt, dog). Ikke så nyttig når folk beveger seg, da. I vanlig stuelys får jeg iallefall til helt greie bilder:

 

2305265039_9a7fe25713.jpg

Dette er tatt på 1/10sek på f/2, ISO 400.

 

Og da til et annet spørsmål, er det innstillinger man kan gjøre for å få mindre støy ved høyere iso eller er det "fastsatt" av kamerahuset, hvor bra følsomhet det har o.l.?

Som jeg skrev, tar man bildene i RAW så kan man bruke mer avanserte programmer til å fin-instille bildene. Da kan man selv stille inn støy/detalj-kompromisset slik det passer seg for hvert enkelt bilde. Når du først har tatt et bilde i JPEG, så vil støyfjerning i etterkant få dårligere effekt (av grunner som ikke er så enkle å forklare til en kar som allerede er forvirret)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Jeg blir litt smartere for hver post her, og det er kjekt! Og har faktisk tatt litt bilder for å teste noe av det dere sier og det går riktig vei hvertfall :)

 

Ang. D40 uten fokusmotor så ante jeg ikke hva det var engang da jeg kjøpte det, men er ikke så nøye forløbig. Og hvis jeg får litt mer teken på bruken av RAW, ISO og slikt, så slipper jeg en unødvendig nytt kjøp av linse. Selvom om det frister med littegrann mer zoom og lys, men men, kan ikke få både pose og sekk.

 

Men er det slik at linsene begynner å komme oftere med motor eller er det et lite sideprosjekt Nikon driver med her?

 

Og burde jeg skru på støyfjerningmodusen på kameraet eller la den være av? Stod på Av fra før, så bare lot den holde seg der.

Endret av simenfs
Lenke til kommentar
Men er det slik at linsene begynner å komme oftere med motor eller er det et lite sideprosjekt Nikon driver med her?
Alle nye Nikkor-objektiver er AF-S-objektiver (altså med innebygget fokusmotor), og det samme gjelder vel Sigma-objektiver til Nikon. Tamron har også kommet på banen med versjoner av sine mest populære objektiver med innebygget fokusmotor. Det er stort sett bare Tokina som har ramlet bakpå på den fronten.
Lenke til kommentar
Men er det slik at linsene begynner å komme oftere med motor eller er det et lite sideprosjekt Nikon driver med her?

Alle nye objektiv-modeller fra Nikon kommer med motor. Det er bare noen (kremt - meg) som mener at de burde ha ventet i noen år til med å kutte ut fokusskruen - slik at all optikk under ca 6000 hadde vært AF-S. Men blablabla. Det er bare å knipse i vei, simen. Øvelse gjør mester! (Iallefall teknisk sett..)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Alle nye objektiv-modeller fra Nikon kommer med motor. Det er bare noen (kremt - meg) som mener at de burde ha ventet i noen år til med å kutte ut fokusskruen - slik at all optikk under ca 6000 hadde vært AF-S. Men blablabla. Det er bare å knipse i vei, simen. Øvelse gjør mester! (Iallefall teknisk sett..)

Hehe, takk takk :) Øvelse gjør hvertfall mini-mester. Kreativiteten kom ikke med på kjøpet dessverre, men er jo litt av morroa!

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Joda, har prøvd litt fram i både S, A og M. Forløbig er S den greieste, da A av og til gir vel lange lukkertider når det gjelder håndholdt. Har jeg lest riktig at det er mulig å stille inn maks lukkerhastighet på feks 1/30 ved bruk av feks Auto, A, P? Har lest litt hos Ken Rockwell fra før, og skal teste med litt mindre agressive instillinger enn det han kjører, men håper på litt endring hvertfall.

Du låser ikke lukkeren eller lukkertiden, men du kan gi kameraet beskjed om hvor grensen går for å endre ISO i kameraet. Dette forutsetter at du setter ISO på auto. Dersom du vet at du klarer håndholdt på 1/30 sekund, kan du sette dette som grense. Da vil kameraet bruke iso 200 helt til du får for lang lukkertid. Da skrus iso-verdien opp i stedet. Så kan du angi maks. ønsket iso-verdi før lukkertiden skal bli lenger enn 1/30 sekund.

Disse innstillingene gjøres i menyen.

Lenke til kommentar
Tja, syns selv jeg har kjøpt et knall kamera. Har absolutt ikke noe behov for å ta masse bilder i mørket, tar jo 9/10 i greie lysforhold og syns resultatet er kjempe. Men skader jo ikke å kunne litt mer om å ta bilder i mørket, selv med mitt kamera. Alle monner drar.

Du har kjøpt et knallbra kamera! Har selv et D40X, men ser absolutt D40 som et bedre kamera når jeg setter på manuelle blitser, uten TTL. Fikk sønnen min til å kjøpe D40, og jeg kjøper det av ham om han ikke er fornøyd.

D40 klarer glatt å ta bilder med min gamle National PE3057 på 1/4000 sekund, altså alle lukkertider. D40X og alle de andre har ikke sjanse. Det stopper i beste fall på 1/500 sekund.

Med radio-utløser klarer D40 1/1000 sekund, mens det stopper på 1/200 med D40X.

Grunnen er, tror jeg, at D40 har en "dårligere" lukker, som kombineres med elektronisk lukker på kortere lukkertider enn 1/500 sekund. Men dette er tydeligvis ingen ulempe.

 

Men, dette har jo mest betydning ved bruk av blits på høylys dag. Med 1/4000 sekund og blender 11 blir det svart som natta der blitsen ikke virker. Det er det bare D40 som klarer (samt D50 og D70).

Lenke til kommentar

God holdeteknikk og et mykt avtrykk er første bud for skarpe bilder. God holdeteknikk begyner med venstrehånda. Legg kamera inne i venstre hånd. La det hvile i håndbaken, og la fingrene peke framover. Da når du zoomringen greit. Så støtter du venstre albu i mageregionen. Du må regne med å jobbe litt med å finne ballansepunktet, slik at dette faller naturlig for deg. Da blir kamera liggende i en stabil vugge. Når du først har lært deg å bruke venstrehånd riktig, så vil du oppdage at det ligger et stort potensiale i dette når det gjelder å strekke lukkertidene.

 

Høyrehånda bruker du mest til avtrykket. Hold rundt kamera, fast men mykt. Jobb videre med et jevnest mulig avtrykk, uten rykkinger. En form for rullende bevegelse med avtrykkerfingeren er bra. Anstrenger du deg, skjelver du. Noen fortrekker å holde pusten når de tar bildet, jeg foretrekker å la den gå fritt, fordi jeg har lett for å bli ustødig hvis jeg må holde den lenge.

 

Et bilde sier mer enn tusen ord. Beklager kvaliteten, kun tatt som illustrasjon (du ser forresten katta mi nede i høyre hjørne, den nyter utsikta)

post-70335-1211034461_thumb.jpg

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Gjør noe lignende selv. Fungerer greit, men gjelder å finne noe man syns fungerer. Skal også teste en metode jeg leste om et sted her, hvor man fester en tråd til en skrue som er i kameraet, også står på en tyngre ting i enden av tråden. Da får man en stram tråd, og hvis man holder kameraet oppe, så er man stort sett sikret grei vertikal kontroll. Gleder meg til å teste det, og se om det er noe for meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...