Gå til innhold

Hvordan kan objektiver undereksponere ?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kommet over flere innlegg andre steder der folk hevder at ett spesielt objektiv de har undereksponerer.

Jeg lurer på hvordan dette kan ha seg.

I mitt hode så måler kameraet lyst på samme måte uansett hvilket objektiv man setter på det. Dersom objektivet slipper inn mer/mindre lys, så burde jo kameraet måle dette og få en korrekt eksponering uansett. Jeg kan rett og slett ikke se hva som kan få et gitt objektiv til å undereksponere.

Det virker som disse trådene typisk dukker opp hos folk som nettopp har fått ett nytt objektiv, så jeg mistenker brukerfeil. Dette faller uansett utenfor hva jeg kan/vet og sender dermed spørsmålet videre.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel sagt om endel Sigma-objektiv at dei faktisk har litt større blender enn det som er oppgitt. Men det vil vel i så fall heller føre til ein viss overeksponering.

Edit: Det kan sjølvsagt hende at mangel på søvn får meg til å innbille meg ting, menmen. Trur det skulle vere sånn på enkelte objektiv i det minste.

Endret av archanios
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan dette kan ha seg.

I mitt hode så måler kameraet lyst på samme måte uansett hvilket objektiv man setter på det. Dersom objektivet slipper inn mer/mindre lys, så burde jo kameraet måle dette og få en korrekt eksponering uansett. Jeg kan rett og slett ikke se hva som kan få et gitt objektiv til å undereksponere.

De fleste kameraer utfører jo lysmåling ved størst blenderåpning og blender så ned rett før lukkergardinen går opp. Så hvis det er feil med mekanikken (f.eks. at største blenderåpning er større enn den skal være, eller at blenderåpningen ved nedblending er mindre enn oppgitt) så vil jo det gi utslag på lysmålingen og medføre over- eller undereksponering på alt annet enn størst blenderåpning.

Øh. Det ble litt knotete. Jeg håper folk klarer å tolke seg til hva jeg mener. Jeg bør nok gå og legge meg :p

Lenke til kommentar

En ting som man sikkert glemmer når man kjøper et nytt objektiv, er at det har andre egenskaper enn det man har fra før. De fleste øker vel samlingen med å kjøpe en ekstrem vidvinkel eller en telezoom i tillegg il kitet.

Det l jeg selv merke til når jeg kjøpte meg Canons 10- 22mm; Man får så mye med i bildet at lysmåleren oppførte seg helt anderledes. Noe som egentlig er helt logisk, fordi man fortere får med seg både områder mye lys og områder som ligger i skyggen. Et tele-objetiv vil vel virke motsatt da man konsentrerer seg om et mindre område.

Tom

Lenke til kommentar
Det blir vel sagt om endel Sigma-objektiv at dei faktisk har litt større blender enn det som er oppgitt. Men det vil vel i så fall heller føre til ein viss overeksponering.

Hum, ja...

Men kameraet mitt blender ned objektivet til "ønsket" blenderåpning når det foretar lysmålingen.

[EDIT: Det utfører lysmåling med full blender altså? Da har jeg blandet litt med eldre objektiver og 'green button' på K10D. Da ble det med en gang litt mer forståelig...]

I tilfellet jeg såg nå siste gangen var det snakk om ett steg undereksponering...

Da BØR kameraet detektere det og kompensere, for den leser jo av 'det samme' lyset som den fanger på bildet ? Det er jo ikke noe problem for kameraet å stille oppp/ned ett steg, jeg kunne ha skjønt det til en viss grad dersom vi snakket om < 1/3 steg o.l. Slik at uansett hva kameraet gjorde så kunne det ikke stille 'rett' lukkertid o.l.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
[EDIT: Det utfører lysmåling med full blender altså? Da har jeg blandet litt med eldre objektiver og 'green button' på K10D. Da ble det med en gang litt mer forståelig...]
Jeg har forstått det sånn, i hvert fall... Jeg er litt usikker akkurat når det gjelder TTL-måling med blits (der kan det godt være at blitsen fyrer av lysmålingsblinket etter at objektivet er blendet ned, men før lukkeren åpnes). Men jeg mener det vanlige er at alt av lysmåling og fokusering gjøres først.

Kameraet mitt gjør i hvert fall kontinuerlig lysmåling ved full blenderåpning, og jeg har ikke lagt merke til at det korrigerer på noen måte etter at det har blendet ned. Og det går jo også an å låse eksponeringen med eksponeringslås uten noensinne å ha blendet ned objektivet. Men jeg skal ikke uttale meg bastant om hvordan Pentax gjør det, kan godt være de har noen lure ekstraløsninger på den fronten også.

Eksempelvis (siden de teoretiske forklaringene mine ikke henger på greip så seint): hvis kameraet tror det måler ved f/1,8, men i realiteten er objektivet f/1,7, så vil kameraet bli lurt til å tro at lyset er sterkere enn det er. Hvis da objektivet blendes ned til en reell f/4 så vil da motivet bli undereksponert.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid -0.3 eller -0.7 eksponeringskompensasjon når jeg bruker mitt Sigma 30mm f1.4-objektiv fordi det konsekvent overeksponerer.

Hvorfor aner jeg ikke, men det må jo som nevnt skyldes at blenderverdiene ikke blir satt riktig. Enten det eller at den lurer lysmåleren på en eller annen måte, men det virker lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...