Eyefitness Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hei. Jeg har fått i oppdrag å ta diverse portrettbilder av en flott ung jente / kvinne. Har ingen erfaring med dette, og hun har heller ikke erfaring med posering. Tar gjerne mot tips til nettside med mye fin posering (tenker både ansiktsportrett, overdel og hele person, samt gjerne teknisk info om passende brennvidde osv.). Jeg forsøkte å ta noen bilder av henne i dag uten noen forberedelser, og fant ut når jeg kom inn at det ble for mye skygge i ansiktet på de fleste bildene. Skjønner at bruk av blitz er et must, og skulle gjerne hatt tips om oppsett av person og blitz i forhold til solen osv. Hun er svært fotogen, så det er mine begrensninger som vil avgjøre hva det blir ut av bildene. Har i utgangspunktet tenkt å kun ta utebilder, men mulig det blir noen inne også med prosjektor-lerret som bakgrunn (funker det?). Har ikke noe studio, da det egentlig har vært andre typer fotografering jeg har vært opptatt av. Håper på mange tips og ideer, gjerne både teknisk og kreativt Vil legge ut bilder i bildekritikken når jeg har noe jeg tror kan være bra men som trenger korrigering.. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 For å unngå skygger i ansiktet: -Ta bildene i skygge. (ikke direkte sollys) -Bruk en reflektor til å reflektere sollys inn fra en annen side/vinkel (Kan være en stor hvit papp-plate f.eks) -Bruk blits (Fill flash) som du er inne på. Ellers er det nok en del folk her som kan hjelpe deg med det andre, men det kan dessverre ikke jeg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Stor lyseflate er tingen for flatterende lys. Den aller enkleste metoden for å få greit lys er å ta bilde med lys fra vindu. Da blir det ikke direkte lys, men lyset kommer fra hele vindusflaten, så det blir mykt men med retning. Om du skal ta ute, er det greit å finne et sted i skyggen, og gjerne i nærheten av en lys vegg som kan reflektere lys. Om du har sol på en lys vegg som reflekterer lys på modellen, og modellen står i skyggen kan det ikke gå veldig galt. I forhold til posering må du ta deg tid og få modellen til å føle seg trygg og avslappet. Om noen skal smile må du fortelle noe morsomt eller be dem fortelle om eller tenke på noe hyggelig. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Takker dere for gode tips. Fikk ikke brukt veggen som reflektor pga da ville jeg fått en stygg og urolig bakgunn der vi var. Men skal ta med meg den tanken i forhold til å finne en annen plass og sørge for mer tid neste gang. Hva med hvit papp-plate som du nevner Beej80, hvor langt fra modell bør den være? Når det gjelder objektiver, så har jeg en 85mm f1.8 til ansikt /øvre del av kropp. For helportrett må jeg bruke zoom, Tamron 17-50mm f2.8, som jeg håper vil funke greit til formålet. Flere som har tanker og tips å komme med? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Avstanden kan du bare prøve deg frem til. Du ser det, uten å ta bilde, når du har fått lysnet opp skyggepartiene. Men du må kanskje ha en assistent som kan holde og flytte rundt på platen etter dine ønsker Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Høres fornuftig ut. He he, hvor i all verden finner en slike assistenter? Det måtte jo ha vært drømmen forresten - men må nok regne med å gjøre den jobben selv. Hadde jeg hatt et kjent navn innen foto derimot, så kanskje.. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 I forhold til posering må du ta deg tid og få modellen til å føle seg trygg og avslappet. Om noen skal smile må du fortelle noe morsomt eller be dem fortelle om eller tenke på noe hyggelig. Hun slapper godt av foran kamera og smiler for den minste "morsomhet", så den er grei. Vedrørende posering tenkte jeg først og fremst på tips til hvordan hun bør stå, sitte, ligge for å ta seg best mulig ut (attraktive poseringer, fullt påkledt, ikke seksualisert). Jeg tar gjerne imot linker eller eksempelbilder for inspirasjon om noen av dere kan bidra med det. Mange gode portrettfotografer her, så jeg har store forhåpninger Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Kan nesten høre ut som en forelska fjortis du har funnet deg... (smiler til den minste "morsomhet") Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Kan nesten høre ut som en forelska fjortis du har funnet deg... (smiler til den minste "morsomhet") Nei da, ikke fjortis og ikke forelska - iallfall ikke i fotografen . Når jeg skrev "morsomhet" så går det mer på meg og selvironi her, for jeg klarte ikke å være spesielt morsom i min første portrett-testing. Hun opptrådte sånn sett langt mer proff enn meg, og er nok et naturtalent og /eller godt vant til å bli tatt bilde av fra oppveksten av. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 du trenger ingen til å hjelpe deg. det er jo bare å bruke et stativ, og sette opp reflektoren med dette. vips, og du har fått bildene du drømmer om. ellers får du bare leke deg frem, og resultatene kommer. ofte er de bildene du ikkje trodde noe særlig på, de du setter mest pris på etterpå. iallefall er det tilfelle for meg! Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Som aksje sier, lek deg fram. Og ha med nok minneplass. Ikke vær redd for å fyll opp noen minnekort. Sier ikke at du skal fyre av 5 bilder i sekundet i 20 minutter, se an motivet. Men blinkskuddet kan av og til dukke opp når man ikke venter det, og av og til er det bedre med hundre bilder for mye en ett for lite. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 ofte er de bildene du ikkje trodde noe særlig på, de du setter mest pris på etterpå. iallefall er det tilfelle for meg! Det er du ikke alene om. Har selv mange bilder som trengte modnings-tid før jeg så styrken i de. Tom Lenke til kommentar
perottol Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 De fleste her snakker om lys, og lyse vegger som reflektor. Jeg vil snu på flisa og anbefale en svart vegg for å skape skygger. Det er kontrasten mellom skygger og lys som skaper konturene i ansiktet. Gjerne med en reflektor på motsatt side. Nevnt over her, men påpeker viktigheten av det: hvis du tar bilde i skyggen en solfylt dag så må du for alle del ikke få med noen solfylte partier i bildet. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 De fleste her snakker om lys, og lyse vegger som reflektor. Jeg vil snu på flisa og anbefale en svart vegg for å skape skygger. Det er kontrasten mellom skygger og lys som skaper konturene i ansiktet. Gjerne med en reflektor på motsatt side. Nevnt over her, men påpeker viktigheten av det: hvis du tar bilde i skyggen en solfylt dag så må du for alle del ikke få med noen solfylte partier i bildet. This is truth, en vegg på ene siden som spier litt lys gir deg fort litt mere spennende lys. Men det er fortsatt bra med reflektor som gir det catch light i øyet, og gir ansiktet litt pop =) Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Fotograferingen ble som nevnt gjort helt uten forberedelser og bærer preg av det. Vi tok bildene rundt husveggene der hun bor, hvilket ikke var et optimalt sted å ta bilder pga vanskelig å finne retning uten urolig bakgrunn. Bildene bærer preg av mange nybegynnerfeil, som nettopp urolig bakgrunn og skygger, samt for mørkt osv. Det meste av det dere her advarer mot er vel gjort av feil vil jeg tro, så det blir artig når jeg legger ut bildene for slakt. Rekker det ikke nå i helgen pga har jobbehelg med 14 timers vakter, men skal se om jeg får redigert lett og krympet et par av bildene og lagt ut en av kveldene til uka. Nye bilder med bedre omgivelser vil bli tatt senere, men kan være greit med tilbakemeldinger på de som allerede er tatt, slik at jeg er bedre rustet foran neste bildetaking. Takker for alle tilbakemeldinger hittil. Ønsker fortsatt svært gjerne link til gode sider med helfigur / halvfigurposeringer. Jeg er ingen racer på internett, så ikke flink til å finne den informasjonen jeg er ute etter i virvaret der ute. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 drit i husvegger. gå i parken eller skogen, og få fokus på damen, og bakgrunnen uskarp du. så blir du nok veldig happy. have fun! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Takker for alle tilbakemeldinger hittil. Ønsker fortsatt svært gjerne link til gode sider med helfigur / halvfigurposeringer. Jeg er ingen racer på internett, så ikke flink til å finne den informasjonen jeg er ute etter i virvaret der ute. Litt problem det der siden de alle fleste web sider dedikert til foto av "den kvinnelige figur" stort sett dreier seg om akt foto - naken foto. Og den beste siden jeg kjenner til for å studere amatør model foto i naturlig lys - inneholder 50% "sprikebilder" - og poste en link dit er jeg ikke sikker på vil bli godt motatt her(?). Nå bør det legges til at de aller fleste fotografer som jobber med modeller vet at hvis det er modellen/personen du skal presentere og ikke klærne, så er det "mest mulig hud" som gjelder, men her skal man trå varsomt, med mindre du er så heldig at modellen er av den typen som begynner å kle av seg uoppfordret så fort kamera svinger i deres retning. (Hvor mye hud de er villig til å vise/du ønsker å se - er et estetisk valg) Men for all del få modellen ut i solen. Som sagt av av mange før meg, foto består først å fremst av lys å skygge. Det må du mestre for å få bra bilder. Derfor snakker alle fotgrafer (og malere) om "LYSET". Det nærmeste jeg kunne komme på i farten på web som kan være en inspirasjon for den typen bilder du vil ta i naturlig lys er; ROBERT MEKIS. Klikk på bildene så vil du se exif info. for skuddet til venstre i menyen. Husk å sjekk ut landskapsbildene hans, det er der jeg synes han er best. Et annet sted du kanskje kan finne noe inspirasjon og tips er; Glamour 1 Main Photo Forums. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå