Gå til innhold

Muligheten for Krig mellom USA og Iran

Anbefalte innlegg

Jeg tror aldri USA vil tilbakebetale sin statsgjeld. Jeg tror de teknisk sett vil gå konkurs, men fordi gjelden er i dollar vil de betale tilbake i dollar med sterkt redusert verdi. På et tidspunkt vil gullreservene om de fortsatt har gull, overstige verdien av lånene.

Det er en av grunnene til at de trenger en krig. De trenger noe som hjelper til med å devaluere dollaren enda mer slik at gjelden kan ordnes, og det skjer gjennom større underskudd.

Blir i hvert fall billig å handle varer fra USA :) .

Jeg er redd for at den norske krona heller ikke er så veldig stabil.

Den har jo bare blitt sterkere og sterkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror aldri USA vil tilbakebetale sin statsgjeld. Jeg tror de teknisk sett vil gå konkurs, men fordi gjelden er i dollar vil de betale tilbake i dollar med sterkt redusert verdi. På et tidspunkt vil gullreservene om de fortsatt har gull, overstige verdien av lånene.

Det er en av grunnene til at de trenger en krig. De trenger noe som hjelper til med å devaluere dollaren enda mer slik at gjelden kan ordnes, og det skjer gjennom større underskudd.

Blir i hvert fall billig å handle varer fra USA :) .

Det er en illusjon, noen valutaer svekker seg mer, andre mindre.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off topic, men er oljeprisene høye pga. konfliktene mellom USA og østen, eller er det bare fordi det begynner å bli begrenset igjen med olje?

Er ikke helt sikker, men tror det er den store etterspørselen. Nå har jo flere og flere fått tak i biler i Asia, blant annet Kina hvor økonomien har blitt veldig mye bedre de siste årene.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off topic, men er oljeprisene høye pga. konfliktene mellom USA og østen, eller er det bare fordi det begynner å bli begrenset igjen med olje?

Er ikke helt sikker, men tror det er den store etterspørselen. Nå har jo flere og flere fått tak i biler i Asia, blant annet Kina hvor økonomien har blitt veldig mye bedre de siste årene.

Jepp, en stadig økt industrialisering har ført til økt etterspørsel som igjen fører til økt pris. Mange hevder også at det er takket være spekulanter at prisen har blitt så høy som den er nå. Dessuten, siden dollaren er så lav vil dette slå ut på oljeprisen, siden denne vil stabilisere seg på et høyere nivå.

Angående den amerikanske valutaen er dette en genial taktik og ikke bare rot. Ved å devaluere valutaen øker man konkurransefortrinnet og minsker sin egen gjeld. Jeg mener å huske at Japan også har devaluert sin egen valuta nettopp for å gi kunstige konkurranseforhold og minske gjelden.

Lenke til kommentar

Så du mener at krona svekker seg likevel om den styrker seg?

Definitivt.

Lenke til kommentar

Definitivt.

Ser ikke helt logikken. Eneste minuset jeg ser er at norske varer blir mindre konkurranse dyktige i forhold til andre varer i verden, men der ligger vi uansett ganske langt nede. Den andre er at det er vanskeligere å betale tilbake statsgjeld, men dette har jo ikke Norge.

Lenke til kommentar

Definitivt.

Ser ikke helt logikken. Eneste minuset jeg ser er at norske varer blir mindre konkurranse dyktige i forhold til andre varer i verden, men der ligger vi uansett ganske langt nede. Den andre er at det er vanskeligere å betale tilbake statsgjeld, men dette har jo ikke Norge.

Logikken er at alle valutaer er papir penger som svekker seg mot harde valutaer som gull. Noen mer, noen mindre. Prøv å bestille en gullmynt fra USA. Eller fra Kina. Eller kjøp deg noe som er verdt noe. Noe der teknologiske fremskritt og lavkost produksjon ikke er innvolvert. Hadde dette holdt seg stabilt i pris, da hadde den norske krona virkelig vært god. Vi blir robbet, og de fleste folk er ikke engang klar over det. Der er slik at teknologiske nyvinninger, og lavkostproduksjon burde senke prisene, og krona devalueres så kraftig at disse tingene, ikke alle, men mange av dem stiger i pris. Mens ting som virkelig er verdt noe virkelig øker i pris.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Definitivt.

Logikken er at alle valutaer er papir penger som svekker seg mot harde valutaer som gull. Noen mer, noen mindre. Prøv å bestille en gullmynt fra USA. Eller fra Kina. Eller kjøp deg noe som er verdt noe. Noe der teknologiske fremskritt og lavkost produksjon ikke er innvolvert. Hadde dette holdt seg stabilt i pris, da hadde den norske krona virkelig vært god. Vi blir robbet, og de fleste folk er ikke engang klar over det. Der er slik at teknologiske nyvinninger, og lavkostproduksjon burde senke prisene, og krona devalueres så kraftig at disse tingene, ikke alle, men mange av dem stiger i pris. Mens ting som virkelig er verdt noe virkelig øker i pris.

Så det vi egentlig skulle ha gjort med alle pengene i oljefondet er å investere alt i gull?

Lenke til kommentar
Så det vi egentlig skulle ha gjort med alle pengene i oljefondet er å investere alt i gull?

Vi skulle selge alt som var i oljefondet og kjøpe olje som vi pumpet ned igjen :!:

Vi har enorme ressurser i Norge, men de forvaltes ved å kjøpe noe som gir lavere avkastning enn ressursene i seg selv. Det disse ressursene gjør er å holde liv i en offentlig stat, og en vannstyrt økonomi som egentlig ikke har livets rett. Jeg blir nesten kvalm når jeg ser politikerne snakke.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Går du inn på http://finance.bi.no/~bernt/wps/asset_pric...ng_may_2007.pdf og ser på side 12 vil du få en ide om veksten i pengemengden som sentralbankene skaper. :!:

Det er ikke lite. Det er dette du kan måle kronene dine mot. 1 unse gull investert i 1980 ville blitt til ca 500 unser i dag. Det er ikke tilfeldig at mange av de styrtrike investorene startet tidlig med børs, mange alt 1980, de har hatt en vind i seilene og er ufortjent oppskrytte. Det er ikke vanskelig å treffe blink, når den generelle utviklingen går fra 1 krone i 1980 til over 500 kroner i dag. Så er spørsmålet hvor lenge det kan vare. Og hvordan det vil gå på Oslo børs sammenlignet med prisutviklingen på gull de neste 28 årene.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Det er fordi sentralbankene har økt pengemengden veldig mye. Alt som brukes som forklaringer er bare konsekvenser av økningen i pengemengden. Så inflasjon er svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...