Gå til innhold

Er paven antikrist?

Anbefalte innlegg

Hva det innebærer å være antikrist utifra min tolkning av Bibelen har jeg gitt utfyllende svar i innlegget mitt.

Flott, tusen takk for svar. :)

Jeg får ikke så mye ut av det du har skrevet om hva det innebærer å være antikrist. Du skriver at, i korte trekk, at alle som ikke tror på Jesus er antikrist ("er du ikke med oss, er du mot oss"-filosofi?), men ikke hva følgene av å være antikrist er.

Er det kun en semantisk laginndeling, eller har det, ifølge deg, praktiske og/eller moralske konsekvenser? Finnes det andre forskjeller mellom de kristne og antikrist enn kun deres metafysiske overbevisning?

Avsnitt 4 i innlegget jeg skrev beskriver hva Bibelen sier om å være antikrist.

Jeg kan gjenta litt (min tolkning av hva Bibelen sier) om antikrist og hva som kommer til å skje med antikrist.

Apostelen Johannes sa: «Hvem er løgneren, om ikke den som fornekter at Jesus er Kristus? Dette er antikristen, den som fornekter Faderen og Sønnen.» (1. Johannes 2: 22) Frafalne og ledere innen falsk religion fordreier Jesu klare lære, slik at den blir et virvar av religiøst bedrag. De forkaster Bibelens sannhet og sprer løgner i Guds og Kristi navn.

Jesus advarte sine disipler på forhånd i Lukas 21: 12: «Folk [skal] legge hånd på dere og forfølge dere og overgi dere til synagogene og fengslene . . . for mitt navns skyld.» Siden det første århundre er kristne blitt utsatt for grusom forfølgelse. (2. Timoteus 3: 12) De som står bak en slik behandling, motarbeider Kristus. De hører også med til antikrist.

«Den som ikke er på min side, er imot meg, og den som ikke samler med meg, han sprer.» (Lukas 11: 23) Her sier Jesus med andre ord at alle som motarbeider ham og Guds hensikter, som han forsvarer, kommer inn under den gruppen som utgjør antikrist.

Hvilken framtid har antikrister?

«[Gud] skal tilintetgjøre dem som taler løgn. Gud avskyr en mann som utgyter blod og er svikefull,» sier Salme 5: 6. Gjelder dette antikrister? Ja. Apostelen Johannes skrev: «Mange bedragere er gått ut i verden, slike som ikke bekjenner Jesus Kristus som kommet i kjødet. Dette er bedrageren og antikristen.» (2. Johannes 7) Den Allmektige Gud kommer til å bringe ødeleggelse over antikristne på grunn av deres løgner og bedrag.

Etter hvert som tiden for fullbyrdelsen av denne dommen nærmer seg, kan ikke de kristne tillate at antikristent press og bedrag, spesielt fra frafalne, får svekke deres tro. Det er viktig at vi merker oss Johannes’ advarsel: «Ta dere i akt, så dere ikke mister de ting vi har arbeidet for å frambringe, men kan få full lønn.» — 2. Johannes 8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Huff, jeg tror spørsmålet mitt låt mer sarkastisk enn jeg hadde tenkt. Er fortsatt interessert i svar, TheaLinnea.

Hei igjen kjetil02.

Det er heldigvis ikke min oppgave å dømme noen.

Gud har gitt Jesus Kristus myndighet til å dømme.

Årsaken til det er at Gud og Jesus vet hvilke motiver vi har, og de kan se hvordan hjertetilstanden vår er.

Mvh

TheaLinnea

Lenke til kommentar
Huff, jeg tror spørsmålet mitt låt mer sarkastisk enn jeg hadde tenkt. Er fortsatt interessert i svar, TheaLinnea.

Hei igjen kjetil02.

Det er heldigvis ikke min oppgave å dømme noen.

Gud har gitt Jesus Kristus myndighet til å dømme.

Årsaken til det er at Gud og Jesus vet hvilke motiver vi har, og de kan se hvordan hjertetilstanden vår er.

Mvh

TheaLinnea

Hvordan kan de det?

Hvor lagres disse dataene?

Hva er din formening -- og hvorfor står det absolutt nada i bibelen om "hjertetilstand"?

Greit nok -- ut fra din logikk må jesus og gud se på hjertetilstanden vår for å avgjøre om vi er antikrist, men du glemmer at bibelen er den eneste kilden til din gud, og at din logikk ikke kan ta mål på din gud.

Han kan like godt være det jeg og du kaller ond som det du og jeg kaller god.

*Sukk*

En gang var englene alt annet enn metafysisk, og gud gikk på jorden i egen person og himmelriket var et fysisk sted hvor solen og månen og stjernene var.

Det er litt irriterende at religiøse har gjort alt det ikke er plass til i verden metafysisk for å forsvare seg.

Lenke til kommentar
Det er litt irriterende at religiøse har gjort alt det ikke er plass til i verden metafysisk for å forsvare seg.

Min (ville) gjettning er at det vil være en eller annen form for religion så lenge det er "mørke" plasser i vitenskapen å gjemme den. Det er religions eneste redning at vi ikke klarer å finne ut alt og en kan jo forstå hvorfor all religion er i mot vitenskap, for vitenskap vil til slutt lyse opp alle steder som religion kan gjemme seg. Uttdannesle og opplysning er religions værste fiende i første omgang, noe alle land som har stor sekularisme er gode bevis for. At medmenneskelighet og moral blir noe mindre når religion blir mindre er dessverre en saga blott, noe statistikken fra usa viser ganske klart...

Så en dag er forhåpentligvis all religion borte, tilbakevist dit den hører hjemme, i eventyr bøker....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...