Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding: Boot Block Bios

Anbefalte innlegg

Dersom jeg restarter eller slår på pc`n kort tid etter den er slått av får jeg enten en svart skjerm eller denne feilmeldinga:

Boot Block BIOS v1.0. Running BIOS Image in Harddrive.

Googla litt, men skjønte ikke så mye av det...

basic input/output system (BIOS)

Settet av viktige programvarerutiner på x86-baserte datamaskiner som tester maskinvaren ved oppstart, starter operativsystemet og støtter overføring av data mellom maskinvareenheter. BIOS er lagret i skrivebeskyttet minne, ROM (read-only memory), slik at den kan utføres når datamaskinen blir slått på. Selv om BIOS er helt nødvendig for at datamaskinen skal fungere, er den vanligvis usynlig for datamaskinbrukere.

Noen som vet hva dette er eller hva jeg må/kan gjøre?

Kan jeg risikere at den er helt død en dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom jeg restarter eller slår på pc`n kort tid etter den er slått av får jeg enten en svart skjerm eller denne feilmeldinga:

Boot Block BIOS v1.0. Running BIOS Image in Harddrive.

Tipper det står "Scanning BIOS"...etc.?

Noen som vet hva dette er eller hva jeg må/kan gjøre?

Kan jeg risikere at den er helt død en dag?

Trolig er BIOS korrupt og trenger en oppdatering. Den finnes på nettsiden til produsenten av hovedkortet inkl. guide - tryggeste er å bruke floppydisk.

Hvis dette feiler eller du fortsetter å bruke PC-en i nåværende tilstand, da er risken stor for at den ikke starter.

Lenke til kommentar

Takk, da skal jeg se om jeg finner noe info om HK i papirene mine ellers får jeg vel ringe Mamoz og høre om de gi fortelle meg hva slags HK jeg har...

Tar for sikkerhets skyld backup av det jeg trenger på pc`n, kjipt om den skal gå til grunne med en god del av livet mitt :no:

Lenke til kommentar
Kan jeg laste ned herfra (gigabyte) eller herfra (driverskit)? Sistnevnte så mere oversiktelig ut...

Ser for meg at dette kommer til å gå rett til h...... :thumbdown:

Sett først bios default. Ta den siste fra Gigabyte (F14). Pakk ut rar-fila til floppydisk. Tror det er 4 av dem, og kanskje en er ei readme-file med kort bruksanvisning?

Hvis du hadde valgt den fra driverskit (F5) ville maskina neppe starte igjen. Fordi den ser ut som den hører til et annet "ikke-pro" hovedkort. Jeg har ikke Gigabyte, så jeg vet ikke hvordan du fant den - uansett, den ser mistenkelig ut.

Lenke til kommentar
Sett først bios default. Ta den siste fra Gigabyte (F14). Pakk ut rar-fila til floppydisk. Tror det er 4 av dem, og kanskje en er ei readme-file med kort bruksanvisning?

Hvis du hadde valgt den fra driverskit (F5) ville maskina neppe starte igjen. Fordi den ser ut som den hører til et annet "ikke-pro" hovedkort. Jeg har ikke Gigabyte, så jeg vet ikke hvordan du fant den - uansett, den ser mistenkelig ut.

Oki, da har jeg funnet frem de gamle diskettene, men ser de har 1mb lagringsplass -holder det?

Hvordan setter jeg bios default :blush: ?

Er dette noe som bare plutselig kan skje eller kan vi klussa det til selv på noen måte?

Lenke til kommentar
Oki, da har jeg funnet frem de gamle diskettene, men ser de har 1mb lagringsplass -holder det?

Ja det holder. Hele bios-pakken er ca. 0,7mb. Du kan bruke Q-Flash og fullføre oppdateringen mens du er i bios. Ergo trengs ikke å lage oppstartsdiskett. Det ser veldig enkelt ut :)

Når maskina starter, trykk Del-tasten for å åpne bios. Velg "Load Failsafe Defaults" -> "Save & Exit Setup" (bekreft med "Y"). Nå restarter maskina, trykk Del-tasten igjen og sett inn disketten.

Vel inne i bios, trykk F8-tasten. Nå starter Q-Flash og kommer opp med et felt der du skriver navnet på bios-fila som er lagret på disketten: k8vt800p.f14

Resten er ganske selvforklarende vil jeg tro. Etter at bekreftelsen er kommet kan du velge "Load Optimized Defaults" -> save & exit.

Last ned manualen og se side 69-72 her

Nå skjønner jeg bedre hvordan du har kunnet bruke en maskin med korrupt bios så lenge. Normalt skal ikke det kunne gå an. Kortet har nemlig dobbelt bios, slik at det er backup-biosen som har gjort dette mulig. Tror jammen det neste hovedkortet mitt også skal ha slik bios ;)

Er dette noe som bare plutselig kan skje eller kan vi klussa det til selv på noen måte?

Er ikke godt å si hvordan sånt kan skje, bortsett fra virus og overklokking, dvs. presse systemet for langt utover spesifikasjoner. Men tviler på at du sysler med sånt ;)

Lenke til kommentar
Ja det holder. Hele bios-pakken er ca. 0,7mb. Du kan bruke Q-Flash og fullføre oppdateringen mens du er i bios. Ergo trengs ikke å lage oppstartsdiskett. Det ser veldig enkelt ut :)

Når maskina starter, trykk Del-tasten for å åpne bios. Velg "Load Failsafe Defaults" -> "Save & Exit Setup" (bekreft med "Y"). Nå restarter maskina, trykk Del-tasten igjen og sett inn disketten.

Vel inne i bios, trykk F8-tasten. Nå starter Q-Flash og kommer opp med et felt der du skriver navnet på bios-fila som er lagret på disketten: k8vt800p.f14

Resten er ganske selvforklarende vil jeg tro. Etter at bekreftelsen er kommet kan du velge "Load Optimized Defaults" -> save & exit.

Last ned manualen og se side 69-72 her

Takk for utfyllende info for oss som må ha det inn med teskje :whistle:

Da skal jeg prøve meg på dette i morgen ettersom jeg har fri fra jobb, blir spennende å prøve -i alle fall å se resultatet... ;)

Nå skjønner jeg bedre hvordan du har kunnet bruke en maskin med korrupt bios så lenge. Normalt skal ikke det kunne gå an. Kortet har nemlig dobbelt bios, slik at det er backup-biosen som har gjort dette mulig. Tror jammen det neste hovedkortet mitt også skal ha slik bios

Da vet jeg i alle fall at jeg skal ha dobbel bios på min neste pc og, slik at jeg i alle fall har litt tid på meg til å ta backup av det jeg burde tatt backup av forlengst.

Er ikke godt å si hvordan sånt kan skje, bortsett fra virus og overklokking, dvs. presse systemet for langt utover spesifikasjoner. Men tviler på at du sysler med sånt;)

He he, ja det stemmer nok... Skjønner rett og slett ikke bæra ;-)

Endret av Cleopatra
Lenke til kommentar

Tror uansett ikke at data på HD gått tapt. Men uansett en god påminnelse til å ta backup.

Sitat fra Wikipedia

The primary function of the BIOS is to identify and initiate component hardware (such as hard disk, floppy and optical disk drives). This is to prepare the machine so other software programs stored on various media can load, execute, and assume control of the PC. This process is known as booting, or booting up, which is short for bootstrapping.

Resultatet ville nok ville i verste fall vært å innvistere i et nytt hovedkort. Eller HD kunne blitt plassert i en annen maskin evt et eksternt HD kabinett.

Lykke til uansett. Lurer også på hvordan denne kunne blitt corrupt

[edit]

Håper dette forklarer BIOS litt bedre enn det sitatet du fant i første innlegg som jeg plutselig kom på stod der

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
Tror uansett ikke at data på HD gått tapt. Men uansett en god påminnelse til å ta backup.

Sitat fra Wikipedia

The primary function of the BIOS is to identify and initiate component hardware (such as hard disk, floppy and optical disk drives). This is to prepare the machine so other software programs stored on various media can load, execute, and assume control of the PC. This process is known as booting, or booting up, which is short for bootstrapping.

Resultatet ville nok ville i verste fall vært å innvistere i et nytt hovedkort. Eller HD kunne blitt plassert i en annen maskin evt et eksternt HD kabinett.

Lykke til uansett. Lurer også på hvordan denne kunne blitt corrupt

[edit]

Håper dette forklarer BIOS litt bedre enn det sitatet du fant i første innlegg som jeg plutselig kom på stod der

Hei og takk for litt mere utfyllende info :)

Fant det ut etter hvert, etter å ha spurt litt i div databutikker. Kun en butikk som faktisk visste litt om BIOS og som kunne gi meg bra info.

Har fortsatt ikke fått ordnet dette, da den krever å være avslått over en viss tid og det er alltid ett eller annet jeg må gjøre først... :S

Får prøve igjen i morgen kveld ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...