Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Julaften er ikke en offentlig fridag. Folk jobber på julaften.

Julen har for meg ingenting med kristendommen å gjøre, jeg feirer heller at sola snur, enn å feire en fantasifigur.

 

Og påska har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre for meg. Påsken kunne helt fint ha blitt byttet ut med en vårferie.

... Men vi har dem fordi vi er et kristent land. De hadde ikke vært fridager hadde det ikke vært for kristendommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Julaften er ikke en offentlig fridag. Folk jobber på julaften.

Julen har for meg ingenting med kristendommen å gjøre, jeg feirer heller at sola snur, enn å feire en fantasifigur.

 

Og påska har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre for meg. Påsken kunne helt fint ha blitt byttet ut med en vårferie.

... Men vi har dem fordi vi er et kristent land. De hadde ikke vært fridager hadde det ikke vært for kristendommen.

 

Hadde ikke årets største høytid vært fridag dersom ikke kristendommen valgte å overlappe denne festen med sin egen helligdag?

 

I såfall ville det vært kristendommens fortjeneste at vi IKKE hadde hatt fri.

Lenke til kommentar
... Men vi har dem fordi vi er et kristent land. De hadde ikke vært fridager hadde det ikke vært for kristendommen.

Jeg vil heller påstå at vi har helligdager som jul, påske og midtsommer fordi vi ikke er et kristent land. Disse høytidene ble ikke innført med kristendommen, de skiftet bare mening. Hvis vi tar jul som et eksempel, så var det en så sterk tradisjon i norrøn religion at kirken klarte ikke å knuse den. Jesus ble jo ikke født i desember, alt dette var bare for å dekke over en hedensk høytid med en kristen mening.

Hadde norge aldri blitt kristnet, hadde vi nok heller hatt andre helligdager.

Men her blir det jo bare gjetting.

Jeg tør påstå at vi har de helligdagene vi har idag på tross av kristendommen tok over. Kirken klarte ikke å knuse hedensk tradisjon, ei heller klarte de å kvitte seg med nissen.

nå skal det sies at de aller fleste religioner har høytider på samme tid som kristendommen.

Jepp, solen spiller en viktig rolle i mange religioner, og det var lettere å dekke over med Jesu fødsel, Jesu død, Sankt Hans og andre bibelske myter fremfor å knuse de eksisterende tradisjoner.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
So du påstår at julefeiringa (som vert feira over heile den kristne verda) opphaveleg er norrøn?

Påstår du at Jesus ble født nesten nøyaktig samtidig som dagene snur til å bli lysere og lysere? Hedninger over hele Europa hadde enorm fokus på solen og de visste akkurat når den mørkeste dagen var. Solen var noe av det viktigste for et samfunn. For å skaffe mat og velstand var man helt avhengig av solen. Derfor var det kanskje en av de største høytidene lenge før noen hadde hørt om Jesus eller andre historier fra Midtøsten.

 

Dessuten er det forskjell på Christmas og Jul.

Lenke til kommentar
So du påstår at julefeiringa (som vert feira over heile den kristne verda) opphaveleg er norrøn?

Mange av de kristne festene er basert på før-kristne fester. De kristne så det så et problem at folk feiret hedenske fester, derfor sørget de for at de kristne festene skulle "falle sammen" med de hedenske slik at folk fikk en kristen grunn til å feire ting. Symboler og skikker som egentlig er fra førkristen tid ble fortsatt, men nå med et kristent fortegn.

 

For eksempel stammer julebukk (disse halmfigurene) fra den hedenske midtvinterblotet, hvor dyr ble ofret. Og påskeegget, som i dag er et symbol på Jesus bla bla, var egentlig et symbol på nytt liv (vår) i hedensk tid. Det er ingen bibelsk eller kristent grunnlag whatsoever for å si at Jesus var født 25. desember eller at vi skal feire Jesu fødsel da, grunnen til at vi gjør det er at det passet fint å kristne den hedenske midtvintersfesten.

 

Les mer om dette: her her og her.

 

Og ellers er Google et fint sted å finne informasjon.

 

Men jeg lærte jo på skolen at mange av jule/påske/osv-tradisjonene stammer fra hedensk tid, så jeg er litt overrasket over at mange faktisk ikke vet det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Flagger ser moderne ut den dag i dag, det skal ikke forandres på noen som helst måte.

Får da være grenser påidiot forslag som er ute å går.

Dette mener jeg uten at jeg erkjenner meg til noen som helst tros retning.

Flagget er fint sånn som det er, at det befinner seg et kors i det får man bare leve med, det er tross alt ikke et symbol på kristendomen, men et symbol på Norge.

Lenke til kommentar
Flagger ser moderne ut den dag i dag, det skal ikke forandres på noen som helst måte.

Får da være grenser påidiot forslag som er ute å går.

Dette mener jeg uten at jeg erkjenner meg til noen som helst tros retning.

Flagget er fint sånn som det er, at det befinner seg et kors i det får man bare leve med, det er tross alt ikke et symbol på kristendomen, men et symbol på Norge.

 

Får da vere grenser for idiot innlegg som er ute å går.... (/sarkasme]

 

I beste fall er korset ett symbol på både norge og kristendom.

Lenke til kommentar
Får da være grenser påidiot forslag som er ute å går.

Tja, idiotforslag er jo fornøyelig, så jeg ønsker hvetfall slike forslag velkommen, om ikke annet enn for underholdningsverdiens skyld. :)

Sant nok, det har jo en viss underholdningsverdi.

Lenke til kommentar
Hvis muslimske innvandrer ikke takler det norske flagget med et kors i, kan de vel reise hjem til krigssoner; sult og fattigdom? Nok et steg mot et islamsk Norge ...

Nok et steg vekk fra kristne Norge.*

 

 

Mulig jeg er blank naa. Men forstod lixom ikke helt komentaren din!

Han rettet "Nok et steg mot et islamsk Norge" til "Nok et steg vekk fra kristen Norge".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...