Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Er enig med deg der. Kristendommen er ikke hele grunnmuren, men deler av den !

Aa skille staten med kirken kan vaere en god ide. Men er det ikke ogsaa litt viktig at staten har en relgion? Aa blir det ikke nettopp derfor litt dumt aa skille staten med kirken?

Statskirken har i stor grad utspilt sin rolle. Slik som det er nå er det i praksis to separate deler som ikke har veldig mye med hverandre å gjøre. I tillegg til dette er antallet kristne i Norge sterkt synkende og flere og flere tar faktisk til det aktive skritt å melde seg ut av statskirken. Det mest negative ved DNK er at du automatisk blir medlem i kirken når du blir født slik at medlemstallet vil opprettholdes så lenge folk forholder seg passive.

 

Ang det med rase aa relgion. Bare faa retta opp i det.

grunnen for at jeg tok inn rase aa relgion. Er nettopp av den enkle grunn.

 

Jeg ser ikke hvorfor noen som ikke kommer fra norge skal ville bytte ut flagget til norge.

Om du er svensk, dansk, afrikansk, amerikansk eller noe annet.

grunnen er vel at de føler seg norske, men mener flagget ikke representerer dem.

 

Er du fodt i norge, saa burde jo du sta ved norske flagge. Kansje ikke tro pa kristendommen. Men hvertfall hedre lande, stotte lande osv?

Å støtte landet er å ønske det det beste. Å tviholde på gamle tradisjoner er ikke ensbetydende med å støtte landet. Alt endrer seg og derfor må vi også være villige til å endre på ting for å kunne fortsette å eksistere. Det er heller ikke noe i veien for å hedre landet selv om man ønsker å endre på et symbol som ikke lengre har en sterk mening til en overveldende del av befolkningen.

 

Ikke kriminalisere det, endre det til noe annet.

Denne skjønte jeg ikke. Utdyp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med hvilken relgion? Hvordan er flagget? har vi konge? har vi storting? demokrati?

Saken er jo den at vi maa holde paa det som er vaart, men fremdeles hjelpe di som er i n0d.

 

Men nar hjelpen er gitt, saa maa man klare seg selv igjen. Om det er i form av aa flytte tilbake. eller bli er en ting.

 

Blir man, saa ma man respektere lover, tradisjoner osv i det lande man blir i.

Kan man ikke respektere det, saa har man vell ingen ting her eller der aa gjore?

Hvorfor blander du endring av flagg med innvandring? Fra mitt ståsted har dette ingenting med innvandring overhodet. Denne argumentasjonen hører ikke hjemme i denne debatten!

Om man skal skille stat og kirke og markere dette med noe så ekstremt som å endre flagget, burde man ikke da også fjerne alle religiøse fridager?

Det synes jeg ikke, man burde derimot fjerne kristne høytider! Religiøse høytider har vi alltid hatt, det er tradisjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Om man skal skille stat og kirke og markere dette med noe så ekstremt som å endre flagget, burde man ikke da også fjerne alle religiøse fridager?

Det synes jeg ikke, man burde derimot fjerne kristne høytider! Religiøse høytider har vi alltid hatt, det er tradisjon.

 

Tidlig på morgenen, jeg skjønner ikke forskjellen. Er ikke de fleste religiøse fridagene våre knyttet mot kristne høytider?

 

Og hva med "Ja vi elsker". Gud nevnes jo ved flere anledninger der. Burde vi endre den og?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Det blir en koselig juleaften hvis vi skulle ha fjernet alle kristne fridager/høytider. Gøyal påske hadde det også blitt.

Selvfølgelig blir det en koselig juleaften! Spør degselv disse spørsmålene: Ble Jesus født i desember? Hvor lenge har vi feiret jul? Hva skjer med solen 21/22 desember?

 

Tidlig på morgenen, jeg skjønner ikke forskjellen. Er ikke de fleste religiøse fridagene våre knyttet mot kristne høytider?

 

Og hva med "Ja vi elsker". Gud nevnes jo ved flere anledninger der. Burde vi endre den og?

Hvis ikke du skjønner forskjellen på religiøse tradisjoner og kristne tradisjoner så må du få i deg en kopp kaffe eller hva du enn trenger om morraen for å kvikkne til :p

 

De religiøse høytidene som midtsommersaften, jul og påske er en hyllest til solen. Hva trodde du det var?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det blir en koselig juleaften hvis vi skulle ha fjernet alle kristne fridager/høytider. Gøyal påske hadde det også blitt.

Julaften er ikke en offentlig fridag. Folk jobber på julaften.

Julen har for meg ingenting med kristendommen å gjøre, jeg feirer heller at sola snur, enn å feire en fantasifigur.

 

Og påska har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre for meg. Påsken kunne helt fint ha blitt byttet ut med en vårferie.

Lenke til kommentar
Det blir en koselig juleaften hvis vi skulle ha fjernet alle kristne fridager/høytider. Gøyal påske hadde det også blitt.

Julaften er ikke en offentlig fridag. Folk jobber på julaften.

Julen har for meg ingenting med kristendommen å gjøre, jeg feirer heller at sola snur, enn å feire en fantasifigur.

 

Og påska har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre for meg. Påsken kunne helt fint ha blitt byttet ut med en vårferie.

 

Er du villig til å fjerne søndagen som hviledag også? :)

Lenke til kommentar

Er det mere økonomisk å ha en utbrent befolkning?

Nei, jeg har ikke peiling på om en uke ferie har så mye å si økonomisk, men kanskje litt? kanskje blir man mere utbrent uten, eller kanskje ikke.

Skal man jobbe hver dag uten helg, er jeg sikker på at vi kommer til å bli utbrente fort.

Men jeg er helt for å likestille søndagen med lørdagen.

 

Man har jo krav på 5 uker med ferie i året når man jobber. Man _må_ ikke ta disse fem ukene om sommeren heller...

Lenke til kommentar

Tror dere ikke å la alle feriene være valgfrie ville føre til mye hodepine hos arbeidsgiverene? Hvis det ikke er offentlig feriedag rundt jul, og så plutselig vil overraskende nok tre kvart deler av stabben ha fri etter jul?

 

Men jeg har også forståelse for de som vil ha fridagene sine på andre dager enn de dagene som er kristne høytider.

Lenke til kommentar

Julefeiringen har tradisjoner helt tilbake til førkristen tid, og er såpass dypt rotfestet i folkesjela. Det er også viktig å kunne ha litt lys og glede på den mørke tiden i året, i Nord-Norge er jo ikke sola engang over horisonten ved juletider! Så jeg synes vi burde beholde juleferien, men ha det mer ssom en slags "midtvinters-fest/ferie".

 

Påskeferien kan være som en slags vår/sol-fest, mye av symbolikken i påsken (kyllinger osv) forbindes jo først og fremst med vår og fruktbarhet, ikke religion. Julenissen og påskeharen er fine eksempler på at det går an å feire disse høytidene uten å trekke inn religion.

 

Det er viktig å forstå at både jul- og påskeferien har tradisjoner fra før kristen tid, de er altså ikke strengt kristne høytider, men heller hedenske feiringer som har blitt "kristnet".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er ikke påske en kristen høytid? Jeg mener vi feirer påske fordi jesus ble betraya av Judas og så hengt på korset, og så døde han. Eller noe i den gaten?

Hipphipp HURRA!!

 

Det lille jeg husker fra min barnelære: "påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid". Er vel gjerne ikke selve henrettelsen som blir "feiret".

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Offentlig_fridag

 

1. nyttårsdag 1. januar

Skjærtorsdag

Langfredag

2. påskedag

1. mai

17. mai

Kristi Himmelfartsdag

2. pinsedag

25. desember, 1. juledag

26. desember, 2. juledag

 

1. og 17. mai er ikke religiøse fridager. Jeg er litt skeptisk til om 1. januar er religiøs fridag slik det står på wiki, men resten er religiøse fridager, 7 stk teller jeg.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Er ikke påske en kristen høytid? Jeg mener vi feirer påske fordi jesus ble betraya av Judas og så hengt på korset, og så døde han. Eller noe i den gaten?

Jeg mener påsken er en vårfest for å feire at alt liv våkner etter vinterens mørke. Det er en feiring til fruktbarheten. Solen gir liv, plantene vokser, dyrene formerer seg, det blir økt velstand. Solen var noe av det viktigste for nordmenn før i tiden, og alle våre største høytider er basert på solen og årstidene. Her følger en enkel forklaring med solhjulet, utbredt symbol for solen i mange naturreligioner:

post-118993-1211195755_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er det mere økonomisk å ha en utbrent befolkning?

Nei, jeg har ikke peiling på om en uke ferie har så mye å si økonomisk, men kanskje litt? kanskje blir man mere utbrent uten, eller kanskje ikke.

Skal man jobbe hver dag uten helg, er jeg sikker på at vi kommer til å bli utbrente fort.

Men jeg er helt for å likestille søndagen med lørdagen.

 

Man har jo krav på 5 uker med ferie i året når man jobber. Man _må_ ikke ta disse fem ukene om sommeren heller...

 

Det begynte som et bombastisk innlegg, men roet seg liksom litt etterhvert:-)

 

Nå har vi jo ingen ekstra fridager i de 7mnd mellom mai og jul bortsett fra den ferien man tar selv. Tror ikke utbrenthet hadde vært et problem i så måte.

 

Om det har noe å si så er jeg for å beholde flagg, nasjonalsang og helligdager akkurat slik de er. Faktisk synes jeg godt noen kunne lese biblisen litt ekstra og grave opp noen helligdager vi kunne ha på høsten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...