Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?

Anbefalte innlegg

Selv har jeg vokst opp med flagget slik det er, og det er for meg ikke et symbol på et kors, men på norske fjorder, viking med horn, nistemat, ostehøvel og det som er typisk norsk (nasjonalisme :woot: ). Så nei, det bør beholdes slik det er om du spør meg.

Tenkte faktisk ikke på før i år en gang at flagget faktisk var et kors for å symbolisere kristendom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prove aa ikke trakke noen paa foten na.

Ok, her aapner vi vare grenser for dere som har krig, vold osv i hjemlande deres.

Vi tar dere imot, gir dere hus, mat aa ikke minst et trygt sted for familien deres.

Men hva skjer?

Dere starter med aa forlange at alt skal tilrettelegges deres behov.

Dette her er Norge. Det norske land. Flagge er som det er. Aa ikke faen om noen i hele forbanne verden skal faa lov til a "fikse" paa flagge vaart.

Selv om dere sikkert utgjor halve norges befolkning naa. betyr ikke det at dere kan gjore som dere vill.

Feks, hva i helvete har det pakistankse, somalske, amerikanske, svenske, japanske ( vell alle bortsett fra Fn a same aa det norske flagg ) i et 17mai tog a gjore?????

Nei faen eller.. Greit at vi hjelper folk osv. tar dem inn i Norge. osv osv.

Men noen burde gi alle dere en realitycheck. Dette her er NORGE. Vi EIER NORGE. DERE BARE "laner"

Trist aa si, men vi har mista kontrollen over dere.

Nei, ma gi meg na for jeg sier noe dumt.

Men ja. Det er ingen grund i hele verden som er god nok til at Norge burde faa "nytt" flagg.!

Lenke til kommentar
Skal prove aa ikke trakke noen paa foten na.

Ok, her aapner vi vare grenser for dere som har krig, vold osv i hjemlande deres.

Vi tar dere imot, gir dere hus, mat aa ikke minst et trygt sted for familien deres.

Men hva skjer?

Dere starter med aa forlange at alt skal tilrettelegges deres behov.

Dette her er Norge. Det norske land. Flagge er som det er. Aa ikke faen om noen i hele forbanne verden skal faa lov til a "fikse" paa flagge vaart.

Selv om dere sikkert utgjor halve norges befolkning naa. betyr ikke det at dere kan gjore som dere vill.

Feks, hva i helvete har det pakistankse, somalske, amerikanske, svenske, japanske ( vell alle bortsett fra Fn a same aa det norske flagg ) i et 17mai tog a gjore?????

Nei faen eller.. Greit at vi hjelper folk osv. tar dem inn i Norge. osv osv.

Men noen burde gi alle dere en realitycheck. Dette her er NORGE. Vi EIER NORGE. DERE BARE "laner"

Trist aa si, men vi har mista kontrollen over dere.

Nei, ma gi meg na for jeg sier noe dumt.

Men ja. Det er ingen grund i hele verden som er god nok til at Norge burde faa "nytt" flagg.!

Det er kanskje overraskende for deg, men en stor del av etnisk-norske er faktisk ikke kristne.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar
Det er kanskje overraskende for deg, men en stor del av etnisk-norske er faktisk ikke kristne.

Hmm nettopp det som er poenget mitt. Selv om MANGE av norges befolkning ikke er kristne. Uansett hvor du kommer fra. Saa gir ikke det noe grunlag for at Norge skal miste sitt fotfeste.

Norge er jo Norge, uansett hvem som bor her.

saa la oss si om noen aar frem i tid. saa bor det bare 5639 NORSKE folk i Norge. Men 5.000.000 Joder, muslimer, aliens vell, lol ikke aliens faar vi haape, men du skjonner sikker hva jeg mener.

Hva er Norge da?

Lenke til kommentar

Hmm nettopp det som er poenget mitt. Selv om MANGE av norges befolkning ikke er kristne. Uansett hvor du kommer fra. Saa gir ikke det noe grunlag for at Norge skal miste sitt fotfeste.

Norge er jo Norge, uansett hvem som bor her.

saa la oss si om noen aar frem i tid. saa bor det bare 5639 NORSKE folk i Norge. Men 5.000.000 Joder, muslimer, aliens vell, lol ikke aliens faar vi haape, men du skjonner sikker hva jeg mener.

Hva er Norge da?

Da er Norge Norge?

Lenke til kommentar

Med hvilken relgion? Hvordan er flagget? har vi konge? har vi storting? demokrati?

Saken er jo den at vi maa holde paa det som er vaart, men fremdeles hjelpe di som er i n0d.

Men nar hjelpen er gitt, saa maa man klare seg selv igjen. Om det er i form av aa flytte tilbake. eller bli er en ting.

Blir man, saa ma man respektere lover, tradisjoner osv i det lande man blir i.

Kan man ikke respektere det, saa har man vell ingen ting her eller der aa gjore?

Hvorfor blander du rase og religion?

Vell, om jeg ikke totalt missforstod. saa er det vell rase aa relgion som ligger i bunn av endringer?

Tradstarter gir ogsa grunlag for a blande inn relgion aa rase

"I den nå stengte tråden om en facebookgruppe som etter sigende vil forandre det norske flagget, underholder denne gruppen seg selv ved å - slik jeg oppfatter det - satirisk foreslå nye alternativer til norsk flagg, på bakrgrunn av at det kristne motivet fornærmer andre religiøse minoriteter."

Endret av Bamboozle86
Lenke til kommentar
Apropo tid for å forandre vårt flagg...

Hvis det er noen som skulle forandret noe nasjonale symbol, så er det Tyskland og nasjonalsangen. Og det for 60 år siden!

Det er SYKT at de enda beholder denne nasjonalsangen!

For det første, sangen ble skrevet og valgt som nasjonalsang lenge før nazi-tiden. For det andre, det var kun første vers av Deutschlandlied som ble brukt under nazi-tiden (etterfulgt av en spesiell nazi-sang), men det er tredje vers av Deutschlandlied som er nasjonalsangen nå (altså synger de ikke "Deutschland über alles" som i filmen lenger). Så det blir litt feil å knytte denne sangen med nazistene. Det blir som å si at "ja vi elsker" er en nazi-sang fordi den ble sunget av noen NS-folk under krigen (noe den sikkert ble).

Synger de seriøst ikke "Deutschland Über Alles" lenger? Det var jeg sikker på at de gjorde...

Uansett er det ikke rart at Tyskland ble til en Nazi-stat som ville ha verdenskontroll. De har jo alltid sunget "Tyskland over alle andre". Snakk om!

Er heller ikke rart USA har oppført seg slik de har. Når de hver morgen holder seg på hjertet å sier "ONE nation under God". Altså "We are the only ones who count, fuck the rest! ONE nation under god, we don't care about anyone else." Versene viser jo klart en etter mitt syn "stygg" og egoistisk holdning til andre omverden.

Begge nasjonalistiske sangene/ritualene vitner om hva som ventes av dem. Vi sier jo for eksampel kun "Ja, vi elsker". Ikke "Norge er best" eller "Norge over alle andre" eller lignende.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Med hvilken relgion? Hvordan er flagget? har vi konge? har vi storting? demokrati?

Saken er jo den at vi maa holde paa det som er vaart, men fremdeles hjelpe di som er i n0d.

Men nar hjelpen er gitt, saa maa man klare seg selv igjen. Om det er i form av aa flytte tilbake. eller bli er en ting.

Kan man ikke respektere det, saa har man vell ingen ting her eller der aa gjore?

Hvilken religion? Denne røysen her:

Men 5.000.000 Joder, muslimer, aliens vell, lol ikke aliens faar vi haape, men du skjonner sikker hva jeg mener.

Så du mener vi må holde rasen "vår" ren?

Jeg er enig med deg på flere punkter, bl. a. ang. respekt for lover. Men jeg synst du dessverre uttrykker deg på en svært rasefientlig måte.

Lenke til kommentar

@bamboozle

Så du mener at du ikke kan komme med nye initiativ bare fordi du/foreldre/besteforeldre ikke er født i norge? Et land er kun til for folket. Hvis folket ønsker å gjøre en endring bør det bli gjort, uansett hvem som er folket.

EDIT:

Sorry at jeg ikke skrev det med en gang arne. Kom så fort jeg så at noen snek seg imellom. Er ikke vant med så aktive forum der det smeller inn både to og tre inlegg mens du skriver.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

Paa ingen maater meningen aa vaere fiendligt.

Jeg mener at vi maa beholde Norge. Uansett hva som maa til!

@bamboozle

Så du mener at du ikke kan komme med nye initiativ bare fordi du/foreldre/besteforeldre ikke er født i norge? Et land er kun til for folket. Hvis folket ønsker å gjøre en endring bør det bli gjort, uansett hvem som er folket.

Her er nettopp et av probleme som er vanskelig aa svare paa. For uansett hvordan du svarer, saa blir det feil svar for noen!

Endringer er helt greit. Saa lenge endringen ikke tar bort/ fjerne det grunleggene!

Endret av Bamboozle86
Lenke til kommentar

Hvorfor blander du rase og religion?

Vell, om jeg ikke totalt missforstod. saa er det vell rase aa relgion som ligger i bunn av endringer?

Tradstarter gir ogsa grunlag for a blande inn relgion aa rase

"I den nå stengte tråden om en facebookgruppe som etter sigende vil forandre det norske flagget, underholder denne gruppen seg selv ved å - slik jeg oppfatter det - satirisk foreslå nye alternativer til norsk flagg, på bakrgrunn av at det kristne motivet fornærmer andre religiøse minoriteter."

Det er ingen blanding av rase og religion der.

Lenke til kommentar
Paa ingen maater meningen aa vaere fiendligt.

Jeg mener at vi maa beholde Norge. Uansett hva som maa til!

Et samfunn som ikke foretar endringer vil i løpet av svært kort tid havne håpløst langt bak, og hva er det som definerer Norge? Er det en tro? Et tøystykke? Statslederen? Styreformen? eller folket?

EDIT: sorry for DP.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

Southparkman -

slik jeg oppfatter det - satirisk foreslå nye alternativer til norsk flagg, på bakrgrunn av at det kristne motivet fornærmer andre religiøse minoriteter."

Dette skrev traadstarter. Om det norkse flagg fornaermer andre innbyggere som har en annen relgion. Saa er det vell ikke det norske flagg som burde endres?

Aa med det, saa mener jeg ogsaa at jeg kan blande inn relgion aa rase.

Er ogsaa enig med deg at et samfunn uten endring blir veldig gammeldags, eller som du sa. havner haaplost lang tilbake!

Endringer er vell saa bra.

Du maa gjerne bygge ut huset ditt, men ikke riv grundmuren forst. for da ma du bygge nytt hus.

Nytt hus er jo ikke det samme som aa bygge ut.

Sorry for dp???

Endret av Bamboozle86
Lenke til kommentar

Da ligger misforståelsen hovedsaklig i forskjellen på å "blande inn" og å "blande". Men trådstarter har aldri nevnt rase. Å snakke om rase her blir også svært feil, da korset er et symbol på en religion og ikke en rase.

Jeg mener kristendommen ikke er grunnmuren i samfunnet vårt, det er etter min mening demokratiet, noe religion dessverre ikke har vært med på å utvikle. Å skille stat og kirke (et naturlig steg å ta før endring av flagget) vil jeg heller sammenligne med å rive en vegg.

dp= dobbelpost

Lenke til kommentar

Er enig med deg der. Kristendommen er ikke hele grunnmuren, men deler av den !

Aa skille staten med kirken kan vaere en god ide. Men er det ikke ogsaa litt viktig at staten har en relgion? Aa blir det ikke nettopp derfor litt dumt aa skille staten med kirken?

Ang det med rase aa relgion. Bare faa retta opp i det.

grunnen for at jeg tok inn rase aa relgion. Er nettopp av den enkle grunn.

Jeg ser ikke hvorfor noen som ikke kommer fra norge skal ville bytte ut flagget til norge.

Om du er svensk, dansk, afrikansk, amerikansk eller noe annet.

Er du fodt i norge, saa burde jo du sta ved norske flagge. Kansje ikke tro pa kristendommen. Men hvertfall hedre lande, stotte lande osv?

Ikke kriminalisere det, endre det til noe annet.

Nei huff, klokka er mange. tidlig dag imorra.

Skulle gjerne ha sittig lenger. eller satt opp et hyggelig mote med flere fra forskjellige relgioner osv aa diskutert Norge, aa norges fremtid!

Endret av Bamboozle86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...