Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Er det egentlig videre selektivt å velge seg ut flagget?

Ja. Det finnes en rekke andre symboler som symboliserer ting som er utdaterte og ikke like relevante slik som kristendommen. Ser ikke grunn til å mordernisere det av den grunn. Det er historiske symboler, flagget har historikk i seg og korset er en del av det.

 

Det er et symbol som dukker opp til stadig vekk, og hele landet har det til felles (i motsetning til f.eks. kommune- og fylkesvåpen).

Hva med å bytte ut våpenskjoldene med panserede tanks? Vi bruker ikke skjold lenger. Ser du hvor jeg vil med dette?

 

I tillegg er det praktisk mulig å forandre, i motsetning til f.eks. dagligtale.

Praktisk mulig er det kanskje, men ikke særlig enkelt i praksis mtp. at så mage har en tilknytning til flagget og ikke ønsker en forandring. Selv er jeg ikke særlig sterkt imot det, men ser ikke hva det er å få ut av en modernisering heller. I tillegg mister flagget noe av sin historiske preg om en forandrer det.

 

Selvsagt angår avskaffelsen av statskirken majoriteten, men det handler ikke om dem i like stor grad som de forskjellige religiøse og livsynsminoriteter. Det er tross alt den lutheranske kirken som står i en særstilling som går på bekostning av alle som tilhører en annen tro, eller ikke bekjenner seg til noen tro.

Som sagt så er jeg for avskaffing av statskirke så jeg er omtrentlig enig med deg. Poenget var bare at statskirkespørsmålet er noe som angår majoritetene og minoritetene. Det sier seg selv at det går verst ut over minoritetene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Stryk kristenkorset fra ditt flagg og heis det rent og rødt!"

 

Flagg tuller man selvfølgelig ikke med, de skal være slik de har vært, og iallfall skal ikke flagg endres ut fra barnslige misoppfatninger om religionsfrihet eller ditto ugrunnet nag til kristendommen. Heller ikke er poenget med et flagg at det skal være estetisk tiltaltende (og det norske flagget etter min mening uansett vakkert slik det er i dag).

 

For øvrig er vel korset i flagget samtidig et sverd.

Lenke til kommentar

Hvis muslimske innvandrer ikke takler det norske flagget med et kors i, kan de vel reise hjem til krigssoner; sult og fattigdom? Nok et steg mot et islamsk Norge ...

 

Tror det hadde blitt månelyst (håhå) hvis jeg som norsk innvandrer til Pakistan hadde foreslått at det Paksitanske flagget skulle være et kors. Hadde nok blitt en del ambassadebrenning, terroraksjoner og halshugginger da gitt ...

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar

Hvis kristne ikke takler at flagget burde fornorskes kan de vel reise dit de hører hjemme og la oss nordmenn være ifred? Det ble månelyst den gang kristendommen gjorde sin inntreden. Da ble det terror og halshugginger ja!

 

Jeg hater kristendommen langt mer enn den gjennomsnittlige muslim gjør.

Lenke til kommentar
Hvis kristne ikke takler at flagget burde fornorskes kan de vel reise dit de hører hjemme og la oss nordmenn være ifred? Det ble månelyst den gang kristendommen gjorde sin inntreden. Da ble det terror og halshugginger ja!

 

Jeg hater kristendommen langt mer enn den gjennomsnittlige muslim gjør.

Norge er et kristent land, og det å være nordmann og kristen er ikke noen motsetning.

 

Hvor hører de kristne hjemme?

 

 

Er ikke kristen selv, men har ingenting i mot at vi har et flagg med kristent symbol - siden landet er bygget på kristendommen, når det kommer til normer og verdier.

 

Har både lest om, og kjenner, flere muslimer som vil modernisere det norske flagget. :)

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Apropo tid for å forandre vårt flagg...

 

Hvis det er noen som skulle forandret noe nasjonale symbol, så er det Tyskland og nasjonalsangen. Og det for 60 år siden!

Det er SYKT at de enda beholder denne nasjonalsangen!

For det første, sangen ble skrevet og valgt som nasjonalsang lenge før nazi-tiden. For det andre, det var kun første vers av Deutschlandlied som ble brukt under nazi-tiden (etterfulgt av en spesiell nazi-sang), men det er tredje vers av Deutschlandlied som er nasjonalsangen nå (altså synger de ikke "Deutschland über alles" som i filmen lenger). Så det blir litt feil å knytte denne sangen med nazistene. Det blir som å si at "ja vi elsker" er en nazi-sang fordi den ble sunget av noen NS-folk under krigen (noe den sikkert ble).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Norge er et kristent land, og det å være nordmann og kristen er ikke noen motsetning.

 

Hvor hører de kristne hjemme?

 

 

Er ikke kristen selv, men har ingenting i mot at vi har et flagg med kristent symbol - siden landet er bygget på kristendommen, når det kommer til normer og verdier.

 

Har både lest om, og kjenner, flere muslimer som vil modernisere det norske flagget. :)

Landet er bygget på hedendom og germansk paganisme når det kommer til normer og verdier. Vi er de vi er idag delvis på grunn av de som var før oss. Det å være nordmann og kristen eller muslim er ingen motsettning, men for meg vil det alltid være et svik.

 

Hvis du lurer på hvor de kristne hører hjemme så kan du lese bibelen for å få et hint. Norge er ikke engang nevnt et eneste sted i bibelen. Norge er derimot fundamentalt i norsk religion, norrøn religion.

Lenke til kommentar
Grunnloven er i grove trekk bygget på de 10 bud, og hele opplegget med nestekjærlighet osv. er jo fra kristendommen. Har lest bibelen fra perm til perm (ikke mange ikke-kristne som har det :p), og vet godt at ikke Norge er nevnt der. Så i følge deg hører kristendommen, jødedommen og islam hjemme i Midtøsten?

Naturligvis! Hører norrøn religion hjemme i Israel om jeg får spørre? Demokratisk og desentralisert styre har vi jo hatt her lenge før folk hørte et kvekk om Jesus. Island har verdens eldste fungerende parlament!

Lenke til kommentar
Grunnloven er i grove trekk bygget på de 10 bud, og hele opplegget med nestekjærlighet osv. er jo fra kristendommen. Har lest bibelen fra perm til perm (ikke mange ikke-kristne som har det :p), og vet godt at ikke Norge er nevnt der. Så i følge deg hører kristendommen, jødedommen og islam hjemme i Midtøsten?

Naturligvis! Hører norrøn religion hjemme i Israel om jeg får spørre? Demokratisk og desentralisert styre har vi jo hatt her lenge før folk hørte et kvekk om Jesus. Island har verdens eldste fungerende parlament!

 

Har du lest ættesagaene?

De går (kokt ned til en essens) ut på vold, sex og drap. Med tyngde på drap. Det var et aristokratisk samfunn, der høvdingene og småkongene gjorde kompromisser seg i mellom.

Jau, det var fint. Mye bedre enn f.eks. kongedømmet i England. Det var på tur til å bli et godt demokrati, men det VAR ikke et demokratisk styrt land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...