Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Jamenn, jeg liker jo ikke isen TriColor. Vil ikke at den skal symbolisere det heller. Und so forth.

 

Hvorfor vil du bytte flagget som symboliserer nasjonen Norge? Kristendommen er en av faktorene til at vi har en samlet nasjon idag. Så hvorfor ønsker du å rive bort den historiske biten fra flagget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jamenn, jeg liker jo ikke isen TriColor. Vil ikke at den skal symbolisere det heller. Und so forth.

 

Hvorfor vil du bytte flagget som symboliserer nasjonen Norge? Kristendommen er en av faktorene til at vi har en samlet nasjon idag. Så hvorfor ønsker du å rive bort den historiske biten fra flagget?

 

I dag er ikke kristendommen på noen måte verken definerende for nasjonen Norge, eller en samlende faktor. Samfunnet er modent for å separere stat og kirke - også symbolsk.

Lenke til kommentar

Å endre flagget er det største tullet jeg har hørt på lenge.

Hvorfor skal man gjøre dette?

 

En person sa: Kommer du til å grine deg i søvne for å ha endret flagget?

 

Vel... Se det begge veier.

Er det noe å grine for hvis flagget er slikt det er?

 

Men hvem sier egentlig at de er misfornøyd med flagget?

Endret av Eksempel
Lenke til kommentar
Grunnlova prøver jo politikarane å tukle med rett som det er.

 

Grunnlovsendring er litt meir omstendig enn vanleg lovendring, så vennligst ikkje dra den samanlikninga. Sist gong me endra flagget, så vidt eg kan hugse, var då me fjerna sildesalaten etter unionsbrotet med Sverige. Det norske flagget er symbolet på landets fridom, integritet og stoltheit, og skal ikkje tuklast med. Meiner no eg då.

Lenke til kommentar
Jamenn, jeg liker jo ikke isen TriColor. Vil ikke at den skal symbolisere det heller. Und so forth.

 

Hvorfor vil du bytte flagget som symboliserer nasjonen Norge? Kristendommen er en av faktorene til at vi har en samlet nasjon idag. Så hvorfor ønsker du å rive bort den historiske biten fra flagget?

 

I dag er ikke kristendommen på noen måte verken definerende for nasjonen Norge, eller en samlende faktor. Samfunnet er modent for å separere stat og kirke - også symbolsk.

 

"Historiske biten". Det er definerende for nasjonen Norges opprinnelse. Samfunnet er modent? Men behøver samfunnet? Har samfunnet noe behov? Vil samfunnet? Nei.

Lenke til kommentar
"Historiske biten". Det er definerende for nasjonen Norges opprinnelse. Samfunnet er modent? Men behøver samfunnet? Har samfunnet noe behov? Vil samfunnet? Nei.

 

Hvis det skal reduseres til et spørsmål om behov, er det selvsagt ikke nødvendig å forandre noe som helst. Vi behøver ikke å avskaffe statskirken heller, men det er fremdeles det riktige å gjøre, enten "samfunnet vil", eller ikke.

Lenke til kommentar
Vi behøver ikke å avskaffe statskirken heller, men det er fremdeles det riktige å gjøre, enten "samfunnet vil", eller ikke.

At det norske flagget har et religiøst symbol på seg har lite effekt på det helhetlige samfunnet, at vi har en statskirke får utspill i hvordan landet fungerer. Nyttesløst å sammenlikne dem.

 

Har enda ikke klart å se et legitimt argument for å forandre flagget, det symboliserer det vi lar det symbolisere.

Lenke til kommentar

dette blir bare helt tåpelig.. Jeg er ikke kristen, mendette er flagget vårt. og dette er landet vårt.. og muslimene kan faen meg slikke seg bak hvis de prøver å komme å bestemme hvordan det norke flagget skal se ut.. de kom tilnorge og da skal de søren meg respektere det landet de kommer til.. i et arabisk land ville man blitt halshugd for bare å komme med forslaget... det halvmåne??? ha vi er ikke no arabisk land.. norge er for snille og politikerne er alt for svake..

 

jeg tror ikke at dette blir en aktuell problemstilling.. for jeg håper ingen serriøse politikere med makt mener å skifte flagget vårt.. det er greit å kanskje skifte, men da skal det bli noe enda mer nasjonalistisk (ikke missforstå ordbruket, med nazisme/ rasisme) noe nasjonalromatisk og storartet..

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, men dette flagget er kristent! Landet er vårt.. og de kristne kan faen meg smake på øksa mi hvis de prøver å komme og bestemme hvordan det norske flagget skal se ut.. de kom til Norge med terror og drap og da er det søren meg på tide å respektere landet vårt slik det engang var.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Å endre flagget er det største tullet jeg har hørt på lenge.

Hvorfor skal man gjøre dette?

 

En person sa: Kommer du til å grine deg i søvne for å ha endret flagget?

 

Vel... Se det begge veier.

Er det noe å grine for hvis flagget er slikt det er?

 

Men hvem sier egentlig at de er misfornøyd med flagget?

 

Muslimane.

Skal ikkje vere noko sont dit der dei flyttar nei.

Der dei flyttar skal folka som bur der underordne seg dei.

Lenke til kommentar
Vi behøver ikke å avskaffe statskirken heller, men det er fremdeles det riktige å gjøre, enten "samfunnet vil", eller ikke.

At det norske flagget har et religiøst symbol på seg har lite effekt på det helhetlige samfunnet, at vi har en statskirke får utspill i hvordan landet fungerer. Nyttesløst å sammenlikne dem.

 

Selvsagt er det ikke nytteløst å sammenlikne dem. Statskirken vil avvikles og flagget forandres på prinsipielt grunnlag - forskjellen er at en avvikling av statskirken vil ha ringvirkninger rent praktisk i samfunnet - faktisk likestilling av den lutheranske kirke med andre trossamfunn, f.eks - mens forandringen av flagget vil være en utelukkende symbolsk seier for sekulariseringen.

 

Det at det har blitt foreslått å avgjøre statskirkespørsmålet med folkeavstemning - altså å la majoriteten bestemme i et spørsmål som handler om rettighetene til minoritetene - tyder på at store deler av Norge dessverre mangler evnen til å tenke prinsipielt.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Eg vil no påstå at human-etikarane er meir hysteriske enn muslimane når det gjeld slike ting. Dei har jo for vane å å seie at ALT som har med kristendom å gjere, eller kan minne om kristendom er negativt. Det verkar ikkje som dei har so mykje anna å finne på om dagane enn å leite etter noko i kristendomen dei tykkjer er kritikkverdig. Symbol på kyrkjegardar, kyrkjeklokker, flagget, statskyrkja, KRL, osv... So er det visst so gale dersom kriste trussamfunn prøver å rekruttere medlemer, men kva er det dei gjer sjølve? På framsida til nettsida deira har dei til og med ei lenkje om korleis ein skal melde seg ut av statskyrkja. Dersom Den Norske Kyrkja hadde skrive "Korleis melde seg ut av Human-Etisk Forbund", kan du banne på at human-etikarane hadde vorte glodraude i topploket. Det neste vert vel å brenne ned stavkyrkjene fordi ein ikkje kan kaste vekk pengar på å halde dei ved like.

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar
Statskirken vil avvikles og flagget forandres på prinsipielt grunnlag - forskjellen er at en avvikling av statskirken vil ha ringvirkninger rent praktisk i samfunnet - faktisk likestilling av den lutheranske kirke med andre trossamfunn, f.eks - mens forandringen av flagget vil være en utelukkende symbolsk seier for sekulariseringen.

Akkurat hva er galt med at det er et kors på flagget? Det finnes uendelig med andre historiske levninger som har satt et preg på norsk nasjonalsymbolikk og mange av disse er ikke, samfunnsmessig, like tilstedeværende som på tiden da symbolene oppstod akkurat som kristendommen. Hvorfor så selektivt i hva som bør forandres? Hva med all dagligtalen som er preget av kristendom? Bør den fjernes også?

 

Det at det har blitt foreslått å avgjøre statskirkespørsmålet med folkeavstemning - altså å la majoriteten bestemme i et spørsmål som handler om rettighetene til minoritetene - tyder på at store deler av Norge dessverre mangler evnen til å tenke prinsipielt.

Nå er jeg faktisk for avskaffing av statskirke, men det er da et spørsmål som gjelder majoriteten såvel som minoritetene?

Lenke til kommentar

Er det egentlig videre selektivt å velge seg ut flagget? Det er et symbol som dukker opp til stadig vekk, og hele landet har det til felles (i motsetning til f.eks. kommune- og fylkesvåpen). I tillegg er det praktisk mulig å forandre, i motsetning til f.eks. dagligtale.

 

Selvsagt angår avskaffelsen av statskirken majoriteten, men det handler ikke om dem i like stor grad som de forskjellige religiøse og livsynsminoriteter. Det er tross alt den lutheranske kirken som står i en særstilling som går på bekostning av alle som tilhører en annen tro, eller ikke bekjenner seg til noen tro.

Lenke til kommentar
Selvsagt angår avskaffelsen av statskirken majoriteten, men det handler ikke om dem i like stor grad som de forskjellige religiøse og livsynsminoriteter. Det er tross alt den lutheranske kirken som står i en særstilling som går på bekostning av alle som tilhører en annen tro, eller ikke bekjenner seg til noen tro.

Det kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Skal vi undergrave historien vår, eller være stolte av flagget vi har hatt i tykt og tynt gjennom flertallige århundrer?

 

Flagget vårt har vi hatt i... ett eneste århundre -- siden 1905.

 

Vi har hatt det danske flagg i to hundre år, pluss noen år med statsløven øverst i hjørnet.

Så har vi hatt svensk unionsflagg og sildesalaten i femti år før det norske ble laget på slutten av 1800 tallet.

 

Så -- vi har hatt flagget i hundre og tre år -- vi har mennesker i live i dag som hadde svensk unionsflagg i sin barnevogn.

 

Det er ikke akkurat noen stor sak å skifte.

Lenke til kommentar
Flagget vårt har vi hatt i... ett eneste århundre -- siden 1905.

 

Vi har hatt det danske flagg i to hundre år, pluss noen år med statsløven øverst i hjørnet.

Så har vi hatt svensk unionsflagg og sildesalaten i femti år før det norske ble laget på slutten av 1800 tallet.

 

Så -- vi har hatt flagget i hundre og tre år -- vi har mennesker i live i dag som hadde svensk unionsflagg i sin barnevogn.

 

Det er ikke akkurat noen stor sak å skifte.

 

Det norske flagget er vel strengt tatt fra 1821.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...