Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal jo for svarte ikke endres for å ta hensyn til innvandrere.

 

Tror de færreste av oss tenker på innvandrere når vi vil forandre flagget vårt. Avkristningen av norge er et viktig steg for vår moderasjon og når vi da har et stort kors i midten som symboliserer kristendommen, er det ganske hyklerisk.

Lenke til kommentar

Det var noen her som spurte om hvorfor løven var kristen. Øksen som løven holder er et sybol på Olav den Heilages øks. Som var kristen.

 

Og så var det løva. Jeg mener løva er et symbol på makt, men det er jeg ikke helt sikker på. Jeg er i alle fall ikke sikker på om løva i seg selv er kristen, men våpenet til løva er det! :)

Lenke til kommentar

Litt god historie for den som er intressert : (2 språk)

 

250px-RavenBanner.svg.png

 

The Norwegian king Haraldr harðráði Sigurðarson (Harald harðráði or Haraldr Hard-Ruler) also bore a Raven Banner known as Landøyðan ("Land-Waster" or "Land-Destroyer") (Lukman, p. 149). The story appears in Snorri Sturluson's Heimskringla (written ca. 1220-1240) in Haralds saga Sigurðarsonar. The Raven Banner first appears in a conversation recorded between Haraldr and the Danish King Sveinn tjúguskegg ("forkbeard"):

 

Spurði Sveinn hverja gripi Haraldr hefði, þá er honum væri virkt mest á. Hann svarar svo að það var merki hans, Landeyðan. Þá spurði Sveinn hvað merkinu fylgdi, þess er það var svo mikil gersemi. Haraldr segir að það var mælt að sá mundi hafa sigr er merkið er fyrir borið, segir að svo hafði orðið síðan er hann fékk það. Sveinn segir: "Þá mun eg trúa að sú náttúra fylgi merkinu ef þú átt þrjár orustur við Magnús konung frænda þinn og hefir þú sigr í öllum."

 

Sveinn asked Haraldr which of his possessions of his he valued most highly. He answered that it was his banner (merki), Landøyðan. Thereupon Sveinn asked what virtue it had to be accounted so valuable. Haraldr replied that it was prophecied that victory would be his before whom this banner was borne; and added that this had been the case ever since he had obtained it. Thereupon Sveinn said, "I shall believe that your flag has this virtue if you fight three battles with King Magnús, your kinsman, and are victorious in all." (Haralds saga Sigurðarsonar, Chapter 22)

 

This leads to a quarrel between Haraldr and Sveinn. A second mention of this Raven Banner appears when King Haraldr and his forces oppose the Earls of York, Môrukári and Valþjófr, just before the Battle of Stamford Bridge:

 

En er Haraldr konungur sá að fylking enskra manna var komin ofan með díkinu gegnt þeim þá lét hann blása herbl࣎sturinn og eggjaði herinn ákaflega, lét þá fram bera merkið Landeyðuna, snaraði þá atgônguna svo harða að allt hrôkk fyrir.

 

But when King Haraldr saw that the battle array of the English had come down along the ditch right opposite them, he had the trumpets blown and sharply urged his men to the attack, raising his banner called Landøyðan. And there so strong an attack was made by him that nothing held against it. (Haralds saga Sigurðarsonar, Chapter 85)

 

After defeating the forces from York, Haraldr encamped at Stamford Bridge, where the town of York surrendered to the Norwegian forces. But on Monday, September 26, 1066, the army of the English King Harold Godwinsson was sighted, and the Norwegians must stand to battle against the approaching English army:

 

Þá svarar Haraldr konungur: "Annað ráð vil eg hafa, að setja hina skjótustu hesta undir þrjá vaska drengi og ríði þeir sem hvatlegast og segi liði voru, mun þá skjótt koma oss liðveisla, fyrir þá sôk að Englismenn skulu eiga hinnar snôrpustu hríðar von heldr en vér berum hinn lægra hlut." Þá segir jarl, bað konung ráða þessu sem ôðru, lést og vera eigi gjarn að flýja. Þá lét Haraldr konungr setja upp merki sitt Landeyðuna. Frírekur hét sá er merkið bar.

 

Síðan fylkti Haraldur konungr liði sínu, lét fylkingina langa og ekki þykkva. Þá beygði hann armana aftr á bak svo að saman tóku. Var það þá víður hringr og þykkr og jafn ôllum megin utan, skjôldr við skjôld og svo fyrir ofan, en konungssveitin var fyrir innan hringinn og þar merki. Það var valið lið. Í ôðrum stað var Tósti jarl með sína sveit. Hafði hann annað merki.

 

King Haraldr replied, "I mean to follow another plan: Let us put three of our best men on the fastest horses and let them ride with all speed to inform our men, and they will quickly come to our help -- because the English shall have to expect the hardest fight rather than we suffer defeat." Then the earl said that the king should have his way in this as in other matters, and that he too was unwilling to flee. Then King Haraldr had his banner Landøyðan raised. Frírek was the name of the man who bore the banner. (Haralds saga Sigurðarsonar, Chapter 88)

 

Thereupon King Haraldr put his army in battle array, with the lines long and not deep. He bent the wings back so that they touched, so as to form a wide and thick ring everywhere even on the outside, shield by shield, and one above the other. The king with his retinue was inside the ring, with the banner -- a picked force. At another place stood Earl Tostig with his troops. He had a different banner. (Haralds saga Sigurðarsonar, Chapters 88-89)

 

Despite bearing the Raven Banner, which King Haraldr valued above all his other possessions as a sigil of certain victory, the Norwegian forces were not to triumph. First Haraldr's black horse fell with him as he rode to review his troops -- an omen which Haraldr explained away by saying, "A fall betokens luck on the journey!" When Harald Godwinsson saw this, he remarked it to his men, and stated that he thought the Norwegian's luck had fled.

 

Next the English king tried to split the Norwegian force by offering the rulership of Northumbria to Earl Tostig, who refused the offer. Finally the battle was joined in earnest, with Haraldr harðráði leading the Norwegian warriors and fighting berserk. But a stray arrow caught the Norwegian king in the throat, and he fell:

 

King Haraldr Sigurðarson was struck in the throat by an arrow. That was his death wound. He fell, and with him all the men who had advanced to the front with him, except those who retreated; and they held onto the banner. Then again ensued the fiercest struggle. Earl Tostig had the king's banner raised over him. (Haralds saga Sigurðarsonar, Chapter 92)

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar
Det norske flaget er ikke, og har aldri vært ett kristent symbol for meg.

Er veldig sikker på at det er ekstremt mange nordmenn som er enig med meg.

 

At det er en form i flagget som er lik formen til ett kors gjør da ingenting? Du kutter vel av deg armene også fordi du ligner på ett kors når du strekker de ut?

 

Det norske flagg er ikke symbol på religion, men vårt land.

Hva slags former som er på det driter jeg i, da ikke flagget bestemmer hvilke religion innbyggerne har.

 

QFT.

Lenke til kommentar

Jeg skrev i den forrige posten:

http://flagspot.net/flags/no-flprp.html

 

Jeg fant ei fin side her, med masse masse forskjellige av de flaggforslagene som ble lagt frem i f.eks. 1814.

 

Her er noen favoritter:

http://flagspot.net/flags/no-fp-14.html

http://flagspot.net/flags/no-fp-19.html (Med krysset i midten, ikke som et kors)

http://flagspot.net/flags/no-fp-06.html#1 (det øverste, elskbart! Svart, hvitt og gull. :love: )

 

 

Noen enige?

Lenke til kommentar

I tillegg så bytter man det ut med en løve som holder en øks som representerer martyrøksen som Olav den hellige ble drept med. Samtidig som den også symboliserer monarkiet gjennom kronen og at det generellt er ett royalt våpenskjold introdusert av Haakon IV.

 

Så hvorfor grøsse og ynke seg for at korset i det herlige norske flagget minner om kristendom?

Lenke til kommentar
(forslag til flagg)

Det første er jo Peterskorset, som også er et kristent symbol. Det andre er solkorset, som oppfattes som et symbol for den norrøne religionen. Da får vi et annet religiøst symbol, som jeg synes blir like galt i utgangspunktet.

Ikke galt men originalt. Slik det har vært alle tusenvis av år det har bodd mennesker her foruten det siste.

 

I tillegg så bytter man det ut med en løve som holder en øks som representerer martyrøksen som Olav den hellige ble drept med. Samtidig som den også symboliserer monarkiet gjennom kronen og at det generellt er ett royalt våpenskjold introdusert av Haakon IV.

 

Så hvorfor grøsse og ynke seg for at korset i det herlige norske flagget minner om kristendom?

Aldri hørt om en martyrøks... Olav den "Hellige" døde ikke på grunn av sin tro, han døde for å knuse mostanderene sin tro. En landssviker spør du meg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Å fjerne den kristne siden av det norske flagget ville gjort meg enda stoltere for å heise det. :wee:

 

xD

Løva har noko med gud, det står i krl boka vår.

Lenke til kommentar

Tviler uansett på at dette var så voldsomt seriøst ment fra trådstarter. ;)

 

Men kanskje en modernisering av selve navnet på landet vårt burde vært på plass? Slik at det gir en mer riktig gjenspeiling av det nye flerkulturelle samfunnet. :lol:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å tukle med flagget vårt. Det er like heilagt som Grunnlova for svarte!

 

Grunnlova prøver jo politikarane å tukle med rett som det er. Eg ser på dette med å skifte flagg som reint hysteri. Skal ein fjerne alt som kan symbolisere noko, må det nok vere noko i same stil som Frankrike, Tyskland, Italia, osv... Dette er utruleg keisame og stygge flagg.

Lenke til kommentar
I tillegg så bytter man det ut med en løve som holder en øks som representerer martyrøksen som Olav den hellige ble drept med. Samtidig som den også symboliserer monarkiet gjennom kronen og at det generellt er ett royalt våpenskjold introdusert av Haakon IV.

 

Tja, siden det nå har kommet fram at løven også symboliserer kristendom, er ikke den et must. Det er heller ikke korset som grunndesign. Mulighetene er mange når man først skal forandre det, uten at jeg skal legge ved bildeeksempler av alle sammen - en tricolor, striper, ensfarget med et passende symbol, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...