Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?

Anbefalte innlegg

@Fev4ng: Når det gjelder det prosjektet med at jeg ble døpt og igrunn påtvunget kristendom gjennom skole osv er staten sterkt medskyldig i det.

Jeg føler det sånn så sånn er det bare. Og mesteparten av verdens befolkning lever faktisk i sekulere stater.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg, men det tok en stund før jeg var oppgegående nok til å gjøre det.

Når det gjelder KRL hadde jeg igrunn ren kristendoms undervisning med innslag av andre religioner. Det var også gudstjenster osv.

Fælt at foreldre kan tvinge barn inn i samme religion som dem.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Norge har fremdeles ikke blitt modent for å avvikle statskirken eller monarkiet, så det å modernisere flagget vårt ut av eget initiativ virker svært usannsynlig. Dersom det skulle skje, kan jeg tenke meg at det vil være som følge av fremtidig medlemskap i EU og globalisering. Det er ikke utenkelig at EU vil vedta en resolusjon om at medlemslandene sine flagg skal ha et visst format, som inkluderer EU-logoen, som et "display of unity". Noen av disse landene vil da sannsynligvis velge å innføre endringer på det de bevarer fra sitt eget flagg i samme slengen, som f.eks. å gjøre kristne kors om til kryss. Sannsynligvis ligger også noe slikt godt inn i fremtiden.

Endret av Imago
Lenke til kommentar

Hva er det som er så skummelt med religion? In b4 "religion equals war". Så klart gjør den det, når såpass stor del av menneskeheten er religiøs så er det alltid noen "sorte får".

Jeg er ikke religiøs selv på noen måte, men forstår ikke hvorfor folk skal dømme det nedenom og under. Jeg syntes nå at folk skal få bedrive det de selv måtte like på fritiden sin.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så skummelt med religion? In b4 "religion equals war". Så klart gjør den det, når såpass stor del av menneskeheten er religiøs så er det alltid noen "sorte får".

Jeg er ikke religiøs selv på noen måte, men forstår ikke hvorfor folk skal dømme det nedenom og under. Jeg syntes nå at folk skal få bedrive det de selv måtte like på fritiden sin.

Fordi det rett og slett er barnemishandling. Ungene vet ikke bedre stakkars, og når foreldrene sier at det de tror på er fakta når det fakisk bare er en tro burde vert forbudt. Er fullstending for 18 årsgrense. Men nå begynner dette å svinge temmelig mye ot.

Så ja folk må få tro på det de vil, men de fleste blir oppdrad til å tro på det foreldrene tror på, og det er galt.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Fordi det rett og slett er barnemishandling. Ungene vet ikke bedre stakkars og når foreldrene sier at det de tror på er fakta når det fakisk bare er en tro burde vert forbudt.

Aha, så da er det vel også barnemishandling at barn blir manipulert til å bli med i et samfunn som de muligens ikke har lyst til å være en del av?

Lenke til kommentar
Fordi det rett og slett er barnemishandling. Ungene vet ikke bedre stakkars og når foreldrene sier at det de tror på er fakta når det fakisk bare er en tro burde vert forbudt.

Aha, så da er det vel også barnemishandling at barn blir manipulert til å bli med i et samfunn som de muligens ikke har lyst til å være en del av?

Ser ikke helt poenget ditt. Ikke at jeg tror du har det heller. Ingen blir manipulert til å bli med i samfun, det er de uansett.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt poenget ditt. Ikke at jeg tror du har det heller. Ingen blir manipulert til å bli med i samfun, det er de uansett.

Mer feil kunne du ikke hatt :) Har du noen gang godtatt grunnloven? Har du noen gang godtatt staten? Har du noen gang godtatt demokratiet? Hva med skolesystemet?

Alt dette har du fått tvunget på deg siden du var liten, du rakker ned på småsaker som religion selvom det er andre saker som er langt større som du får tvinget på deg fra du var liten. Bare fordi du godtar det du har blitt tvunget på deg betyr ikke at det ikke finnes.

Selv synes jeg at samfunne vi lever i suger hest, og det ville frydet meg stort om vi kunne destruert det(ala. anarki). Ikke spør hvorfor, da vi bare vil ende opp med en gigantisk OF diskusjon.

Lenke til kommentar
Synest det vert litt vel fanatisk å fjerne den latinske krossen frå flagget vårt. Kvifor vil de ha ein kross forma som +? Ein kross forma som + (gresk kross) symboliserer nemleg den austlege forma for kristendom!

Kan gjerne fjerne hele korsdesignet for min del. Jeg tenkte bare jeg skulle legge meg på en litt moderat linje når det gjaldt forslagene til forandring. Flagget som Myagos postet er jo et godt alternativ.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Mer feil kunne du ikke hatt :) Har du noen gang godtatt grunnloven? Har du noen gang godtatt staten? Har du noen gang godtatt demokratiet? Hva med skolesystemet?

Alt dette har du fått tvunget på deg siden du var liten, du rakker ned på småsaker som religion selvom det er andre saker som er langt større som du får tvinget på deg fra du var liten. Bare fordi du godtar det du har blitt tvunget på deg betyr ikke at det ikke finnes.

Selv synes jeg at samfunne vi lever i suger hest, og det ville frydet meg stort om vi kunne destruert det(ala. anarki). Ikke spør hvorfor, da vi bare vil ende opp med en gigantisk OF diskusjon.

Jaha så du likestiller det å oppløse staten med å la ver å fortelle barna hva de skal tro på?

Ser fremdeles ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke man vet med sikkerhet hva det gamle flagget til Norge symboliserer. Selv synes jeg det er et unikt og flott flagg som kan ha likhetstrekk med vikingene. Hvis wikipedia har faktaene på bordet har vi sikre bevis for at flagget eksisterte på 1300-tallet, men er trolig mye eldre.

Lenke til kommentar
Jaha så du likestiller det å oppløse staten med å la ver å fortelle barna hva de skal tro på?

Man blir "tvunget" inn i samfunnet på lik linje som at man kan bli "tvunget" inn i en religion som barn.

Ja og du er tvunget til å puste. Jeg skjønner hva du sier, men noe poeng har fremdeles ikke streifet meg.

Lenke til kommentar

Jeg gir blanke faen i om korset på flagget i utgangspunktet symboliserte religion og all den ondskap det bringer med seg, jeg liker flagget som det er. På samme måten kommer jeg til å fortsette å feire Jul og andre "religiøse" høytider,uten å henge meg opp i deres bakgrunn. Jeg liker dem som de er.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Nei endre på flagget a dere. Fysjom! Ikke bare skal Norges nasjonaldag feires med all verdens andre flagg, men flagget skal søren meg endres for å tilpasses alle andre? Nei fytterakkern! La det være som det er! Og, nei, jeg er ikke praktiserende kristen; ei heller anser jeg meg selv som noen form for rasist eller fremmedfryktende.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...