Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Min mening:

 

La flagget være slik det er. Har ikke lyst til å se en løve, en drage, eller hva det enn måtte være, på flagget. "Korset" kan vi bare beholde, det første jeg tenker på når jeg ser flagget er uansett ikke korset; og dets kristne betydning.

 

Uansett, hva er så galt med at det er et kors i flagget?

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det norske flagget er pent som det er, det er ingen grunn til å endre det. Å se på det som et kristent symbol er det vel bare grinebitere og ekstremkristne som gjør...

Og radikale ateister som vil utrydde alt som kan minne de om kristendommen.

 

Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt. La ingen by deg det bedrag at frelseren er født. Og vil du ikke dø som en trell, så må du saktens fri deg selv.
Endret av Mastema
Lenke til kommentar

Nå har de jo byttet bort flagget på fotballdraktene, jeg synes det er litt trist jeg. Flagget vårt har vi kjempet for gjennom tidene, hvorfor skal vi forandre på det nå? Om man så gjerne vil kan man heller lage et symbol med en drage/løve som man bruker på andre ting. (som de nettop har gjort med fotballdraktene)

Lenke til kommentar
Nå har de jo byttet bort flagget på fotballdraktene, jeg synes det er litt trist jeg. Flagget vårt har vi kjempet for gjennom tidene, hvorfor skal vi forandre på det nå? Om man så gjerne vil kan man heller lage et symbol med en drage/løve som man bruker på andre ting. (som de nettop har gjort med fotballdraktene)

Flagget er tilbake..:

 

- Vi har lyttet til stemmen fra folkedjupet. Den var sterkere og klarere enn det vi hadde forestilt oss på at flagget burde være en del av landslagsemblemet. Emblemet legges derfor bort, og vi lager et nytt hvor flagget kommer tydelig fram. I så måte vil det fortsatt være mulig å si at vi spiller med flagget på brystet, sier Kåfjord til Dagbladet.no.

 

- Vi tar selvkritikk på at vi ikke skjønte hvor sterkt flagget stod, men engasjementet som har kommet ut av denne saken er fantastisk, fortsetter fotballpresidenten.

 

http://www.dagbladet.no/sport/2008/05/22/535975.html

Lenke til kommentar

Uff, likte ikke helt den prosessen der. Var vel ikke så vanskelig å se at media skulle klare å finne en del som protesterte kraftig mot flyttingen av flagget på drakten, og så snur de 180 grader etter én dag. Var det noen aviser som en gang fikk tid til å kjøre noen meningsmålinger på saken?

Lenke til kommentar
Uff, likte ikke helt den prosessen der. Var vel ikke så vanskelig å se at media skulle klare å finne en del som protesterte kraftig mot flyttingen av flagget på drakten, og så snur de 180 grader etter én dag. Var det noen aviser som en gang fikk tid til å kjøre noen meningsmålinger på saken?

 

VG kjørte en. Er vist 3 sider tilbake i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11199124

Lenke til kommentar

De presterte til og med å stille feil spørsmål - flagget skulle slett ikke droppes fra drakten, bare flyttes. Jeg ville nok også svart "nei" på VGs spørsmål (Norge bør jo ha et norsk flagg ett eller annet sted på drakten), men jeg synes ikke den nye fotballdrakten (med flagget i nakken) så så ille ut.

Lenke til kommentar

Den dagen vi slutter å bruke kristne-helligdager som fridager kan vi fjerne korset fra flagget, inntil da synes jeg det blir tåpelig å fjerne noe så "unorskt" fra flagget som korset, bare fordi man vil at andre ikke skal ta det ille opp, eller fordi det strider mot vårt viking blod, det blir nesten litt dobbelt-moralskt.

 

 

 

Misforstå meg rett, jeg har ingenting i mot folk som er stolte norske vikinger, men nå har jo kristendommen dominert Norge på en såpass stor måte at det blir dumt å kalle kristendommen noe annet enn Norge's offisielle religion, selv om det kanskje bare er 3% av norsk befolkning som faktisk Praktiserer den.

 

 

Liker flagget som det er nå jeg, det føles *sniffe* norskt.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
Det norske flaget er ikke, og har aldri vært ett kristent symbol for meg.

 

Det forandrer jo ikke at det i sin tid ble designet nettopp for å symbolisere landets kristne tro.

 

Nazikorset ble i sin tid disgnet for å symbolisere noe helt annet enn det gjør nå. Likedan tviler jeg på at nordmenn flest ser noe kristent i flagget vårt nå til dags. Man ser landet Norge! Selvfølgelig, de som legger mye vekt på sånt, f.eks kristne OG ihugga religionsmotstandere, vil jo se det, -og digge det, eller plages fælt av det.

 

Men til de som plages sier jeg bare: LOL OG STFU! :!:

Endret av Grungern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Kødder vi med flagget, kødder vi med vår fortid. Fortiden kan ikke retusjeres, uansett hvor mye humanister og ikke-kristne ønsker det; og jeg er ikke kristen, jeg er bare glad i landet mitt og flagget, noe av det som representerer aller mest av det jeg er – norsk. Hvis vi bytter flagg kommer jeg til å være veldig lei meg, og kommer til å bruke det flagget vi har nå i ren protest – det flagget vi har er etter min mening ett av verdens vakreste. Og hvis vi skal ødelegge nasjonen vår så grundig (som f. eks. å omskrive nasjonalsangen fordi den inneholder strofen "Nordmann, takk din store Gud, landet ville Han beskytte, skjønt det mørkt så ut"), så vil jeg vurdere å flytte til et land hvor nasjonale symboler faktisk betyr noe for folket – f. eks. Færøyene (som har en egen fridag "bare" for å heise flagget, flagget kalt Merkið (merket), til minne om at britene gav landet lov å bruke sitt eget flagg på land og til sjøs under Andre verdenskrig).

 

Og med det samme jeg har nevnt Andre verdenskrig; nordmenn ble drept fordi de kjempet under det norske flagget.

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar
Uff, likte ikke helt den prosessen der. Var vel ikke så vanskelig å se at media skulle klare å finne en del som protesterte kraftig mot flyttingen av flagget på drakten, og så snur de 180 grader etter én dag. Var det noen aviser som en gang fikk tid til å kjøre noen meningsmålinger på saken?

 

VG kjørte en. Er vist 3 sider tilbake i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11199124

 

Drage på er jo så mye kulere!

Lenke til kommentar
Og med det samme jeg har nevnt Andre verdenskrig; nordmenn ble drept fordi de kjempet under det norske flagget.

l_dnl2.gif

Nordmenn kjempet for å hjelpe vårt naboland Finnland og de kjempet mot kommunismen under den andre verdenskrig.

 

Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt. La ingen by deg det bedrag at frelseren er født. Og vil du ikke dø som en trell, så må du saktens fri deg selv.

2006-01_Harald%20Damsleth1.jpg

Eneste problemet er at da får vi et annet symbol, og Øverland var jo kommunist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Og med det samme jeg har nevnt Andre verdenskrig; nordmenn ble drept fordi de kjempet under det norske flagget.

l_dnl2.gif

Nordmenn kjempet for å hjelpe vårt naboland Finnland og de kjempet mot kommunismen under den andre verdenskrig.

Jeg tror du også skjønte at jeg mente jøssingene når jeg snakket om de som ofret sitt liv for konge og fedreland – under det norske flagg. Å misbruke det norske flagget i nazipropaganda tror jeg de fleste andre også anser som en nedverdigelse av flagget etter krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...