Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, lag nytt flagg. Og mens vi er i gang, avskaff alle kristne tradisjoner som jul, påske, pinse, Kristi Himmelfartsdag og alle andre røde dager på kalenderen. Søndag og. Hva skal vi vel med hviledag?

 

Syns jeg hører opptøyene allerede. Alle vil ha godene, men vi liker ikke å tenke på hvorfor vi har dem. :roll:

 

Kristendommen gjennomsyrer samfunnet vårt så til de grader, uten at folk flest bryr seg om det. Hvorfor skal vi endre på det? Syns flagget vårt er fint, jeg! :)

Lenke til kommentar

Hvis du lærer mer om arkeologi og historie så forstår du at alt du sier her er feil, feil, feil. Vil du at jeg skal gjennta megselv slik at du forstår at det ikke er kristendommen men tradisjoner fra norrøn paganistisk tid som gjennomsyrer samfunnet? Du har mye å lære...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hvis du lærer mer om arkeologi og historie så forstår du at alt du sier her er feil, feil, feil. Vil du at jeg skal gjennta megselv slik at du forstår at det ikke er kristendommen men tradisjoner fra norrøn paganistisk tid som gjennomsyrer samfunnet? Du har mye å lære...

Både og. Mange av tradisjonene stammer fra hedensk tid, men kristendommen har også fått mye innflytelse i hvordan vi feirer dem (kristen symbolikk osv). Enkelte helligdager er også "rent" kristne fester, og de kristne høytidene (jul og påske) faller vel heller ikke helt nøyaktig med de hedenske festene? :) Vi har heller ikke beholdt "høstfesten", noe vi ville ha gjort om det var rent hedenske høytider det var snakk om. Det blir mest riktig å si at høytidene vi feirer i dag er et sammensurium av kristne og hedenske høytider.

Lenke til kommentar
Jeg spør: Trenger vi konstante påminnelser om de mørke århundrende med kirkevelde i form av et kors som pryder flagget?

 

Nå kommer du vel til å bli veldig skuffet, men uten en sterk religion så hadde Norge vært et U-land idag.

 

Jegvil se empirisk dokumentasjon som kan underbygge den hinsidige påstanden din.

Lenke til kommentar
Både og. Mange av tradisjonene stammer fra hedensk tid, men kristendommen har også fått mye innflytelse i hvordan vi feirer dem (kristen symbolikk osv). Enkelte helligdager er også "rent" kristne fester, og de kristne høytidene (jul og påske) faller vel heller ikke helt nøyaktig med de hedenske festene? :) Vi har heller ikke beholdt "høstfesten", noe vi ville ha gjort om det var rent hedenske høytider det var snakk om. Det blir mest riktig å si at høytidene vi feirer i dag er et sammensurium av kristne og hedenske høytider.

Jeg måtte bare overdrive når jeg leser så ignorante uttalelser blottet for historisk riktighet. Allikevel tør jeg si at grunnen til at vi feirer jul idag er ikke pågrunn av at de kristne kom og snakket om Jesu fødsel for 1000 år siden, jeg mener vi feirer jul idag fordi det var en så viktig tradisjon at den ikke lot seg bryte.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke er naturlig å feire noe som vi ikke har en smule bevis for, om det er norrøn mytologi eller kristendom er heller likegyldig, med untak av det faktum at norrøn mytologi har noe konkret i julefesten (solsnu). Hadde det vært opp til meg skulle vi ha feiret den 22. Desember da det er en fryktelig viktig dag for oss i nord.

 

EDIT: Meningen med inlegget er heller å vise enkelte bibelfanboys at de fleste kristne høytider ikke er funnet på av de kristne og at "argumentet" om at vi ikke ville hatt fridager hvis det ikke var for krdom. er feil.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

utdyp plz

 

EDIT: Ja den er unyansert, men spesielt delen om religion er veldig solid fundamentert og med lite gjetting og overdrevne konklusjoner. Resten er mer tvilsomt, men det er ikke noen tvil om at veldig mye er untatt offentlighetens øyne og det er derfor grunn til å være mistenksom om ikke å gå til det skrittet å åpent utpeke ansvarlige uten andre bevis enn litt for mange tilfeldigheter som slår til samtidig.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

beklager den glippen. Sløvt av meg. Svar kommer på edit.

 

EDIT: artikkelen var for lang til å bli lest og "gått nermere etter i sømmene", som de selv uttaler det, i kveld. Eneste jeg har kommet fram til så langt er at deskriver overbevisende og mangler kildehenvisninger. Vil allikevel ta den seriøst og sjekke mer i morgen etter skolen.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar
Ja, lag nytt flagg. Og mens vi er i gang, avskaff alle kristne tradisjoner som jul, påske, pinse, Kristi Himmelfartsdag og alle andre røde dager på kalenderen. Søndag og. Hva skal vi vel med hviledag?

Er det ikke lørdag som er sabbatsdagen? Uansett, vi har jo ofte fri både lørdag og søndag. Hvor har gud innført denne kristne ordningen? Jammen flaks at gjeterene i Judea var så inkompetente at de satt ute på nettene midtvinters, når ingen andre har buskapen ute på beite om vinteren. Hvor hadde vi vært uten gjetere som ikke kan noe om dyrehold? Vi kunne opplevd å stått uten en hvitekrist, men takket være deres dumhet er vi belemret med faenskapet.

Et nytt flagg hadde ikke skadet. Jeg synes i grunn solhjulet hadde passet fint i senter, men jeg hadde ikke steilet for forslagene i første post heller.

NB! For de som ikke greier å tenke på annet enn skumle muslimer; innlegget er ikke skrevet for å støtte muslimene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...