CCola Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hei! Har måloppgave prøveeksamen sak imorgen. Såå, jeg lurer på hva er definisjonene til sinus, tangens og cosinusfunksjoner? Er det feks: sin v = motstående katet/hypotenus? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Den egentlige definisjonen av sinus og cosinus skjer via enhetssirkelen, noe Wikipedia forklarer ganske bra. Der står det også hvorfor vi kan definere det ved hjelp av rettvinklede trekanter. Tangens er definert som sinus delt på cosinus. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Okei, siden jeg ikke har boka mi her sliter jeg fælt. Jeg og en kompis har delt måloppgavene så jeg har 2 måloppgaver igjen, som jeg trenger hjelp til. Ikke nøl med å skriv hele svaret Okei, here it goes: 1. kunne bruke formlene for sinus og cosinus til summer og differanser samt formelen sin2x + cos2x = 1 2. kunne finne amplitude, periode og fase til en harmonisk svingning ut fra funksjonsgrafen, kunne skrive om uttrykk fra formen a sin(cx) + b cos(cx) til A sin (cx + f) og kunne bruke resultatet til å analysere funksjoner og løse ligninger Kan jo regne endel med disse, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få lagt det frem, og hva jeg skal snakke om! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå